Menü

Tanítsuk gyerekeinket a digitális eszközök tudatos használatára

A digitális eszközök használta egyre fiatalabb korban kezdődik. Vajon hogyan álljunk ehhez hozzá szülőként? Támogassuk vagy korlátozzuk ezen eszközök használatát gyerekünknél?

Az biztos, hogy nagyon nem lehet és érdemes ellene menni ennek a folyamatnak szülőként. Vagyis a teljes tiltás nemcsak, hogy nem igazán kivitelezhető, de valahol értelmetlen is. Mivel ebben a világban neveljük gyermekeinket, és ennek a világnak most nagyon is, sőt egyre jobban része a különböző digitális eszközök használata. A kulcsszó inkább a limit. Vagyis az első és legfontosabb, hogy ebben is, mint minden másban korlátokat állítsunk fel, szabályozzuk, hogy mikor, mennyit használhatja a gyerek ezeket az eszközöket. Például érdemes kitűzni azt a szabályt, hogy lefekvés előtt közvetlenül már ne számítógépezzenek, telefonozzanak a gyerekek.

Persze szülőként magunkra is oda kell figyelnünk, hogy milyen példát mutatunk. Ha állandóan a telefonnal a kezünkben létezünk csak, akkor nehéz lesz a gyereket más irányba terelni ezzel kapcsolatban. Ha rendszeres jelleggel ránézünk telefonunkra, ha folyamatosan csekkoljuk üzeneteinket, az komolyan sértheti a családi intimitást. A gyerekek pedig erre különösen érzékenyek, fontos számukra a szülő teljes és elmélyült figyelme.

A képek és videók készítése és megosztása szintén kardinális pont. Nyilván nem kell túl idősnek lenni ahhoz, hogy egy gyerek már tudjon képeket, videókat készíteni és megosztani a telefonjával. A következmények felmérése szempontjából azonban nagyon is nem mindegy az életkor és az érettség. Szülőként fontos látni ennek veszélyeit, és időben érdemes ezzel kapcsolatban felvilágosítani gyerekeinket. A képek, videók készítésének is vannak illemszabályai, a kompromittáló tartalmak megosztása pedig igen csak kellemetlen következményekkel járhat, akár jóval a megosztást követően is.

Vannak különböző applikációk is arra, hogy tartalmakat letiltsunk, illetve van lehetőség, hogy monitoring alatt tartsuk a gyerek teljes internet-használati szokását. De nyilván látni kell, hogy ezen lehetőségek kiaknázása igencsak bizalmatlan gyerek- szülő kapcsolatról árulkodik. A digitális eszközök hasznosak és veszélyesek is tudnak lenni. Fontos lenne, hogy a szülők ne elsősorban az ellenőrzésre koncentráljanak, hanem tudatosabb felhasználásra neveljék gyereküket.

Miért válaszd a nordic walkingot?

Sokan szeretnének egészségesen élni és rendszeresen mozogni, de nem feltétlenül tudnak intenzív sportokat végezni. Számukra a nordic walking ideális választás: természetközeli, kíméli az ízületeket, mégis hatékonyan átmozgatja a testet, és egyre több futóversenyen is külön kategóriát kap ez a mozgásforma.

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

„Hygge” – a dánok boldogságának egyik kulcsa

Ahány nép, annyi szokás, legyen az gasztronómia, orvoslás, vagy életfelfogás. A dánok ezutóbbiban kifejezetten jók, de hogyan csinálják?

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.