Menü

Tegyük a tanulást élvezetesebbé egyszerű technikákkal!

Nyári szünet van, miért gondoljunk akkor a tanulásra? A fiatalok számára megkönnyítheti a következő tanévet néhány technika, aminek elsajátítására a nyár megfelelő alkalom lehet. Egy-egy kiegészítőt pedig érdemes még a tanszervásárlási szezon előtt olcsóbban beszerezni.

Hiszen sok gondot okoz gyermekeinknek a rengeteg tananyag, amit nap mint nap vagy hétről hétre el kell sajátítaniuk. Sokszor azt érezzük, hogy egyre több a tanulnivaló, egyre több a tanítási óra, egyre több tudást várnak el a gyerekektől, és talán még arra sem jut idejük, hogy valóban gyerekek legyenek.

Mivel a rendszerezett jegyzet készítéséhez megfelelő tapasztalat szükséges, ezért a következőkben összegyűjtöttünk néhány technikát, amelyeket bemutathatunk már nagyobb csemetéinknek, és könnyedebbé, játékosabbá, illetve élvezetesebbé tehetjük számukra a tanulási folyamatot. Szerencsére mind olyan egyszerű, frappáns és használható módszer, hogy felnőttkorban is nyugodtan alkalmazhatjuk.

Általános tanács

A színes ceruzák, szövegkiemelők, post it-ek és mindenféle szín használata emeli a koncentrációképességet, ezért ezek használata figyelemfelkeltő hatással bír. Javasolt őket bármikor használni. A szövegkiemelők közül állítólag a citromsárga a legjobb, mivel az vonzza legjobban a tekintetet.

Mindennap alkalmazható technikák

Gondolattérkép: Középre felírunk egy kulcsszót valamilyen színes tollal vagy ceruzával, és bekarikázzuk, mintha egy buborékban lenne. Ez lehet a tanulnivaló témája vagy a legfontosabb kulcsszó. A jegyzetünket figyelmesen átolvasva a legfontosabb kulcsszavakat vonallal a középponthoz kötjük, és ugyanilyen buborékban helyezzük el őket. Nagy téma esetén a végén akár egy oldalnyi nagyságú ábránk is összegyűlhet. Fontos, hogy ne nagyon vesszünk el a részletekben, ne írjunk egy gondolathoz sok kulcsszót. A színeknek akár jelentéseket is tulajdoníthatunk. Egyes szakmai anyagok a maximálisan elhelyezhető kulcsszavak számát is meghatározzák, de véleményem szerint ezt felesleges korlátoznunk. Mindenki érzése és a téma méretei alapján döntsön.

Tanulás közben a kulcsszavakról kell visszaemlékeznünk a jegyzeteinkre, a lecke számonkérésénél pedig csak a saját kis gondolattérképünket kell felidéznünk.

Szótanuló kártyák: Nyelvtanulásnál kifejezetten hasznos eszköz lehet a kezünkben. Legjobb, ha színes kis kártyákat használunk, amiket bárhová magunkkal vihetünk. Igaz, a kidolgozás és elkészítés hosszadalmas lehet, de a használat utáni eredmény annál látványosabb. A kártya egyik oldalára írjuk rá a szó magyar jelentését, a másik oldalára az angol vagy német vagy akármilyen nyelvű párjának főnévi igenevét, illetve a kivételes alakokat. Remek módszer tanulásra és tudásunk tesztelésére is.

Dobókockás igeragozás: Milyen jó, hogy tanuláshoz is használhatjuk a dobókocka hat oldalának pöttyeit! Ez a módszer is elsősorban nyelvtanuláshoz alkalmas, de természetesen át is formálhatjuk más témákra. Válasszunk ki egy igét, dobjunk a kockával, és mondjuk el abban a számban és személyben, amit dobtunk.

Ennek alapján a dobókockán lévő pöttyök jelentései:

1 – E/1 (egyes szám, első személy)
2 – E/2
3 – E/3
4 – T/1 (többes szám, első személy)
5 – T/2
6 – T/3

A fent említett technikák csak kiragadott, de sikeresen hasznosítható példák. Próbáljuk ki a technikákat magunkon, gyerekeinken, ajánljuk ismerőseinknek!

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.