Menü

A kávé és minden, amit érdemes róla tudni

A kávé, mint ital, a legtöbbek számára ismert. Mindenkinek megvan a kedvenc fajtája, márkája, mindenkinek vannak kávézási szokásai. Van, aki azért fogyasztja, mert élénkít, van, aki pedig csak azért, mert hozzátartozik a napi rutinjához. De, magához a növényhez, kevés ismeretünk fűződik.

A kávébab tulajdonképpen egy mag, ami a kávécserje termésén belül található. A kávécserjének két legismertebb és leggyakoribb fajtája az Arabica és a Robusta. A magokat körülveszi egy membrán, amelyet a szüretelés után lefejtenek. Az így kapott kávészemeket megpörkölik, megőrölik, esetleg valamilyen ízesítővel vagy ízfokozóval dúsítják, ez kerül végül a csomagolásba. A kávé íze a termőhelytől, éghajlattól, fajtától, a szüretelés módjától és hosszától is függ, csak úgy, mint a későbbi feldolgozástól. A boltba érkező termékek ára emiatt is annyira különböző.

A kávé többféle antioxidánst és vitamint is tartalmaz, ám ezeknek egy része az italunkba nem kerül bele. Egyrészt azért, mert a hőhatás miatt elbomlik, másrészt azért, mert egyáltalán nem oldódik vízben. Viszont még így is jut valamennyi az italunkba, leginkább B-vitamin, magnézium és foszfor. Ezeknek az anyagoknak a mennyisége, egy adag presszókávéban, azonban még a tizedét sem teszi ki a napi szükséges beviteli értéknek. Éppen ezért túlzás azt mondani, hogy a vitaminok és ásványi anyagok miatt fogyasztja valaki.

Hatásai közé tartozik az erek kitágítása, az agy teljesítőképességének növelése. A legtöbb fogyasztóját, e hatásoknak köszönheti. Ez, azonban nem működik mindenkinél egyformán. Egyes szervezetek rezisztensek a koffeinnel szemben, ezért rájuk semmilyen közérzetjavító vagy fáradtságcsökkentő hatással nem bír ez az ital. A vízhajtó hatása és az anyagcsere-fokozás ,viszont a legtöbb embernél ugyanúgy működik. Ezért is válik olyan könnyen a napi rutin részévé. Mindezek mellett a kávé hidratáló hatása alig egy kevéssel marad el a víztől, és kis mértékben elősegíti a víz visszaszívását a bélben. Ez a só-víz háztartásra van nagy hatással.

Tehát a kávé nem mindenki számára ugyanolyan kellemes, és nem is ugyanannyira hasznos. Az viszont biztos, hogy mértékkel való fogyasztása az átlagembernek nem jelent semmiféle kockázatot, viszont sokan élvezhetik pozitív hatásait.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Mi okozza a tavaszi fáradtságot és mit tehetünk ellene?

A tavaszi fáradtság nem betegség, sokkal inkább egy fizikai és pszichés tünetekkel járó, ideiglenes állapot, jellemző rá a kimerültség, a letragikus hangulat, olykor a fejfájás, migrén vagy alvási nehézségek.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Csinálj méhecskehotelt

A beporzó rovarok az élet fenntartásának egyik legfontosabb alapkövei, nélkülük nem lesz termés, amiből pedig nekünk csak hátrányunk származhat. Készítsünk számukra otthont!