Reklámok, és azok veszélyei – legyünk tudatosak!
- Dátum: 2018.11.13., 13:09
- Varga Ágnes Kata
- centrális, csoport, csoportkialakítás, félelem, ijesztő, kérdés, kínos, manipuláció, meggyőzés, módszer, nonverbális, orvos, probléma, reklám, szakember, szerelő, szó, tag, tény, verbális, veszély
A befolyásolás nem új keletű dolog. Az emberiség nem úgy fejlődött volna, ahogy, ha nem léteztek volna nyelvi és nem nyelvi eszközök a manipulációra. A verbális manipulációt kiszűrni nem könnyű, de nagyon sok séma szerint tudjuk őket csoportosítani, és ezáltal könnyebben észre is vesszük őket. A reklámok és felhívások esetén még könnyebb dolgunk van.
A félelemkeltés a reklámok egyik legalapvetőbb eszköze. Könnyű kihasználni, hiszen szinte kontrollálhatatlan. A félelem becsorog az elménkbe és táplálja a kételyeinket önmagunkkal, a világnézetünkkel, a külsőnkkel és az életmódunkkal kapcsolatban. Félünk az öregedéstől, a plusz kilóktól, a hajunk elvékonyodásától, és szinte mindentől, amitől csak akarják. Hiszen nem véletlen, hogy sok reklám így kezdődik: „Tudta, hogy 40 felett…”, „Az ország nagy részén”, „Sok orvos sem tudja megmondani…”, majd a mondatot valamilyen aggasztó tény közlésével fejezik be. Így mi automatikusan aggódni kezdünk, és felfedezzük magunkban azt a tényt, amit közöltek. Ez egy részünkről nem irányítható folyamat, de némi tudatossággal kontrollálható. A manipuláció ezen formája felismerhető, hiszen ennyiből áll: közölnek egy ijesztő tényt, meggyőznek, hogy ez minket is érint, majd megoldást kínálnak a problémára, ezzel nyugalmat keltve bennünk. A lényeg, hogy már az elején kiszűrjük és tudatosítsuk, majd kutassunk mi magunk is megoldás után. A legjobb, ha az adott helyzetben szakembert kérdezünk meg ahelyett, hogy a reklámokra hallgatunk, legyen az gázszerelő, orvos, fogorvos vagy kertész. Ellenőrizetlen információknak sose higgyünk rögtön!
A másik jó módszere a meggyőzésnek a csoportkialakítás. Ezt úgy érik el a nagy vállalatok, hogy egy általuk választott csoportba sorolnak minket, meggyőznek arról, hogy annak mi részei vagyunk, esetleg magukat is oda sorolják mellénk, majd közölnek egy tényt, ami ezt a csoportot érinti, és egy „okos” megoldást arra a helyzetre, mert „mi nők/szakácsok/férfiak/fiatalok/nyugdíjasok/szőkék (stb,) ezt így szoktuk”. És ez a „mi” olyan biztonságot ad nekünk, ami által kénytelenek leszünk elhinni, hogy nekünk is azt kell tennünk, amit a közvetítő szerint a csoport tagjainak kell tennie.
Ezek még csak a verbális manipuláció forrásai, ha ezeket ki tudjuk szűrni, még mindig nem leszünk mindentudóak. De ezek felismerése elindít egy úton, a gondolkodás és a szabad döntés útján, ami után még könnyebb lesz azt mondani, hogy nem, vagy azt, hogy csakis akkor fogadom ezt el, ha megfelelően utána jártam.
szerző:Varga Ágnes Kata
Használt ruhát venni menő!
![](/data/image/150x200/2024/07/27/1422-cikkemhez-kep1.jpg)
Sokan szeretik a használt ruha piacot, hiszen fantasztikus és egyedi darabok bújnak meg olykor-olykor a túrkálókban, ami manapság már egyáltalán nem kínos dolog.
Mi okozza az utazás utáni depressziót?
![](/data/image/150x200/2024/07/27/1423-cikkemhez-foto2.jpg)
Tapasztalták már, hogy nyaralásból hazatérve szomorú hangulatuk lett? Ez az úgynevezett nyaralás utáni depresszió, amely egyáltalán nem ritka jelenség. Szerencsére az ilyenkor fellépő rosszkedv különböző módszerekkel enyhíthető.
Óvjuk okoseszközeinket, gyógyszereinket a melegtől!
![](/data/image/150x200/2024/07/25/1421-cikkemhez-kep2.jpg)
Nem csak az emberek viselik nehezen a kánikulát, hanem a technológiai eszközök is megsínylik a szélsőséges időjárást. Az extrém időjárás nem csak az emberek életét nehezíti meg, de használati tárgyainkban is kárt tehet.
Kemping a kertben
![](/data/image/150x200/2024/07/21/pexels-destroir-2662816.jpg)
Szeretnéd átélni egy kemping hangulatát, de nincs rá lehetőséged, hogy elutazz otthonról? Rendezz be a kertedben egy sátrat, és éld át otthonról a szabadban töltött éjszaka autentikus hangulatát, az otthon közelségének előnyeivel fűszerezve!
Feszültséglevezetés? - Mire jó a stressz?
![](/data/image/150x200/2024/07/21/pexels-pixabay-461593.jpg)
Azt hihetjük, hogy szükségünk van a stresszre, de közben mégis egyfajta negatív tényezőként gondolunk rá. Holott ha épp megfelelő nyomás helyezkedik ránk, az erőforrásainkat is jobban tudjuk beosztani. Nem utolsó sorban, a stresszes légkörben elért sikereink azok, amelyekre szívesen visszagondolunk: ezek a legnagyobb győzelmeink.