Menü

Ha a családi együttlétek már túlszárnyalták a maximumot…

A december vége az egészségünknek sokféle szempontból megterhelő. Először a nagy rohanás, a változékony időjárás és a vírusok teszik próbára a szervezetünket. Majd jönnek az ünnepek kihívásai: ételek, italok, sütemények, és persze a nagy családi találkozások.

Ha szeretnéd az ünnepet ép lélekkel túlélni, fel kell készülnöd kellemes és kevésbé kellemes találkozásokra. Mindenki örül, amikor a rég nem látott unokatestvérei, testvérei, nagyszülei végre meglátogatják, és egy-két napra a nagy család újra együtt van. De sokaknak épp ez jelenti a problémát is egyben. Hiszen a rokonokat az ember nem válogathatja meg, és karácsonykor a találkozás szinte elkerülhetetlen azokkal, akik jelentősen hozzájárulnak az ünnep utáni depressziónkhoz. De ezekre az esetekre is dolgozhatunk ki különböző módszereket.

A relaxációra akkor is érdemes időt szánni, amikor nagy a nyüzsgés és a készülődés a házban. Negyed óra naponta, akár elalvás előtt vagy felkelés után, de nap közben is keríthetsz rá alkalmat. Ha a napjaid nyugalomban telnek, és elég kiegyensúlyozott vagy, sokkal könnyebben fogod bírni az ünnepekkel járó stresszt. Könnyebben tudod abszolválni a sok feladatot, ami rád vár ebben a bő egy hétben, és ha esetleg valaki próbára teszi az idegeidet, az sem fog olyan keményen érinteni.

Tartsd kontroll alatt a gondolataidat! És ez az indulatokra is vonatkozik. Már biztosan volt olyan családi találkozóban részed, ami nem volt kellemes számodra, esetleg kínosan alakult, vagy te lettél a téma. Amíg ezekkel a helyzetekkel tisztában vagy, könnyebben fel is tudsz készülni rájuk. Gondolj arra, hogy csak azt a pár órát kell kibírnod bólogatva és mosolyogva, azt szajkózva, hogy „Igazad van, nagyi”, vagy „nem, egyáltalán nem bántottatok meg, én is sokat gondolkodtam ezen”. És tudom, hogy ezekért a kellemetlen percekért, amikor néhány órára az egész család életvezetési tanácsadóvá válik, illetve elméleti szakértővé a te szakmádban, nem kárpótolhat teljesen a háromfogásos ebéd és a sokféle desszert, de a fókuszt mégiscsak kicsit áthelyezheti.

Ha pedig végképp elkeserítőnek ítéled meg a nagy családi ebédet, legközelebb vezess be új szokásokat, mondjuk esti közös forralt borozást, vagy délutáni rövid süteményezést, így kötetlenebb lesz az együttlét, több időd lesz a szűk családodra és a pihenésre is. Ám az nagyon fontos, hogy a programváltoztatásokat soha ne bántó módon közöld, ugyanis a családodnak is szüksége van arra a tiszteletre és megbecsülésre, amit te is elvársz.

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Tanulásfüggőség

Az emberi elme annyira összetett, hogy egyes jelenségei szinte megmagyarázhatatlanok, mások viszont egészen egyszerű elemi okokra is visszavezethetőek. A függőség kérdése mind fiziológiai szempontból, mind lélektani szempontból igen érdekes. De rajongunk-e függőségig olyan dolgokért, amelyek elől mások menekülnek? A tanulásfüggőség példája ezt remekül szemlélteti.

Hogy álljunk fejben hozzá az államvizsgához?

Az államvizsgák során nagyon fontos, hogy hogyan kapcsolunk ki a tanulás közben, hogyan dolgozzuk fel azt a sokszor mérhetetlen anyagot, amit elénk kérdezhetnek tőlünk. Nem csak az lehet azonban fontos, hogy mit fogyasztunk, hogyan mozgunk kikapcsolódásképpen, hanem az is, hogy egyáltalán fejben hogyan állunk hozzá ehhez az egészhez.

Edzés sminkben?

A tökéletes futós instaklisék talpig sminkben és egyetlen rakoncátlan tincs nélkül ábrázolják az edzés végén fotózkodó nőket. Izzadságfolt nélkül. Kipirult arc nélkül. Nem ám a csapvíz alá tartott vörös fejjel, mint én egy éve a nyári 38 fokos maraton után. Van némi kontraszt.

Ezt tudtuk a koffeinről?

A koffein az egyik legismertebb élénkítő hatású szer a világon. Aki teázik, kávézik, fogyaszt kólát, majszol mellé csokoládét, iszik kakaót, netán az energiaitalt kedveli, tudják jól, a koffein hatása miért oly szükségesen népszerű.