Menü

Újévi könnyű falatok

A hagyományos, magyaros ünnepi menük bizony nem szűkölködnek kalóriával, sültekkel, krumplival, cukorral, zsírral, liszttel, fűszerekkel, süteményekkel, édes krémekkel, alkoholos italokkal. Nem csoda egyáltalán, ha a január elsejét bizonyos fogadalmakkal kezdjük. Fogyókúra helyett én azonban ésszerű diétát és kímélő ételeket ajánlok.

A nagy ünnepi evészetek még akkor is megterhelik a gyomrunkat, ha mindenhol csak csipegetünk és tényleg falatokat kóstolunk, a sokadik napon pedig már csak inkább illemből imitáljuk az evést. Addig úgysem hagynak békén, amíg meg nem kóstoljuk, pedig érezzük, hogy elteltünk és már semmi nem esik jól. Nincs semmi értelme azonban bűntudatnak, hiszen emberek vagyunk és jó társaságban, nagy nevetésekkel, jó beszélgetésekkel érezzük jól magunkat, melyhez akaratlanul is hozzátartozik a nassolás, csipegetés, a süti, egy kis mogyoró, sós süti s így hamar összejön az az átlagos 3 kiló plusz újévre. Ezt azonban diétával, kímélő ételekkel korrigálhatjuk és kímélő üzemmódba kapcsolhatunk, legalább egy hétig, hogy helyrerázódjon az emésztőrendszerünk.

A karácsonyi nagy evészetet követően, és a szilveszteri alkoholmámor után érdemes olyan kímélő ételeket fogyasztani, amik tehermentesítik a gyomrot. Az ünnepek után kerüljük a zsíros, kalóriadús, magas szénhidráttartalmú ételek fogyasztását és kímélő ételekből állítsuk össze étkezéseinket. Elsőként zöldköreteket ajánlok, zöldséget, s gyökérzöldségeket, illetve jófajta, lassú felszívódású gabonákat, mint a barna rizs, a köles, a bulgur, de salátákban is gondolkodhatunk különféle öntetekkel, avokádóval, tojással, sovány sült húsokkal, sajtokkal, csicseriborsóval, vagy akár készíthetünk könnyű leveseket is. Rizs helyett nagyon jó köret a karfiolrizs, melynek elkészítése egyszerű: a karfiol rózsákat vágjuk fel olyan apróra, mintha rizsszem lenne, majd kevés olajon és vízen 2-3 percen át pároljuk.

Krumpli helyett vegyünk édesburgonyát vagy zellert, fehér liszt helyett egy zablisztet vagy teljes kiőrlésűt, cukor helyett természetes édesítőt, vagy kevés mézet, zsiradékokra pedig a kókuszzsír a legjobb javaslatom. Használjunk bátran fűszereket. Az édesburgonyához, sárgarépához, sütőtökhöz illik a curry por, őrölt koriander, a fahéj, a római kömény, bors, kakukkfű, rozmaring, vagy a narancshéj. A csicseriborsó megpirítva a legjobb nasi ötlet, s ha már nassolunk, az édességeket sem kell mellőzni, csak a lisztet kiváltani jobbféle megoldásokkal, vagy darált dióval, mandulával, csokoládéból is vehetünk cukormenteset és ezáltal a gyomrunkat sem készítjük ki újra.

Desszertként jó alternatíva ünnepek után a gyümölcs, anyukám mindig egy nagy tál gyümölcssalátát készít szilveszter után, de főzhetünk cukor nélküli pudingot is. A rostdús ételek a karácsonyi menüből többnyire hiányoznak, így az ünnepek utáni időszak remek alkalom rostos élelmiszerek fogyasztására, az emésztőrendszer is meghálálja. Az újévi fogadalmakat pedig kondibérletek és futóruházat vásárlása szokta követni, legyünk kitartóak, ne adjuk fel!

A pluszkilóktól soha ne drasztikus koplalással próbáljunk megszabadulni, hanem a könnyebben és hosszútávon betartható tudatos táplálkozással. Ja és mozgással!

Leves minden nap? Jó ötlet!

Sokaknak javasolják manapság a levesdiétát, aminek különböző okai lehetnek. Ám ez egyáltalán nem jelent lemondást, hiszen rengeteg módon variálhatjuk ezt a fogást. Íme, hét ötlet, ha kedvet kapnál egy hétig alkalmazni a diétát.

Miért ne halogassuk a takarítást?

Sokan szeretik az idejüket jóval szórakoztatóbb tevékenységekkel tölteni, mint a házimunka. Mégsem érdemes sokáig eltekinteni tőle. De mi az oka annak, hogy sokszor elnapoljuk a takarítást, és miért nem tanácsos megtenni?

Miért nem szabad gyorsan fogyni?

A plusz 5-10-15-20 kilót nem egy hónap alatt rántottuk magunkra, akkor miért kellene azt pár hét alatt ledobni? Senki sem úgy ébred reggel, hogy „véletlen” hízott 20 kilót, az hosszú évek munkájának eredménye, ahogy a fogyás is így kell, hogy történjen.

Y és Z generáció a digitalizáció világában

Mindkét korosztály készség szintjén használja az informatikai szolgáltatásokat és módszereket, könnyen vélhetik róluk, hogy ismereteik, tudásuk és érdeklődésük megelégszik a felszínességgel. Nézzük meg mi is áll valójában a háttérben.

Sportoljunk e a munkahelyen?

Ha fix munkaidőnk van, akkor a reggeli felkelés, a munkába menetel és az otthon, pláne ha család is van, háromszögében valljuk be nem mindig egyszerű a mozgást beleszorítani. Ennek persze egyik megoldása, hogy de bele kell, viszont ha van egy jólelkű, befektetni kész munkaadónk, akkor akár a munkahelyen is lehet biztosítani a testmozgást. Ez pedig egy jó befektetés, mert ezáltal a teljesítményünk nem kevesebb, hanem több lesz.