Menü

Harcra és a vászonra született

James Cameron a blockbusterek királya (Terminátor, Avatar) ezúttal producerként tálalja nekünk az év sci-fijét. Az Alita egy japán manga sorozat elejének zanzásított kivonata a legmagasabb szintű technikai megvalósítás mellett. A rendező, Rodriguez (Sin City, Spy kids) naturalizmusa is tetten érhető a letaglózó látványvilág közepette. Adott egy tudós-sebész (Christoph Waltz), aki a XXVI. században, a géptestrészek világában talál egy régi marsi kiborgot a szemétben. Feléleszti majd, aztán a mangaszerűen nagy szemű lány(?) lassan rájön ki is ő valójában. Ő lesz Alita, a harcos kiborg tinédzser, aki a roncsterepszerű metropolisz felett magasodó lebegő, égi városba hív a végzete. Ez az utópia egyszerre felemelő és felkavaró egyben. A gép és test ilyen bizarr egybeolvadása nem túl biztató a jövőnkre nézve. A film által elénk tárt elfajzott technikai sportok, pedig kegyetlenebbek bármelyik egykori gladiátor harcnál. Repkednek a testrészek és az élet-halál kérdése egyszerű gépi karbantartás kérdésévé válik.

Az Alita: A harc angyala azonban nem csak ezért zavarba ejtő, hanem mert a legmodernebb technika olyan lenyűgöző bemutatóját tartja, amelyet még sehol nem láttunk. Ezt a kamerarendszert részben Cameron találta ki a mélytengeri felvételeihez. Emellett repkednek a fejek, élesek a pengék és gyors, de még követhető a kameramozgás. Egyszerre szól a film a manga, a videó játékok és a sci-fi szerelmeseinek. Miközben nyíltan feszegeti az ember és a gép közti finom határvonalat. A jövő egy látványos kavalkád, ahol a robot testrészek nemcsak mindennaposak, hanem az emberi evolúció részei. Szerencsére bőven van még a tankban, elvileg 3 részesre tervezett film gond nélkül hozza az elvárt képi és tartalmi minőséget. Az Oscar díjas színészek (Waltz,Connelly,Ali) is remekül asszisztálnak a kiborg tinédzser harcához. Egyszerre popcorn és intellektuális mozi az Alita. Nem lehet nagyon belekötni, meg minek is. Mindenki megkapja amit várt. Várjuk a folytatás(oka)t.

Egy svájci poén is lehet jó

A Bonzsúr, Svájc! 2023-as remek svájci szatíra a helyi nyelvi sokszínűség és szabályozási anomáliák oltárán, megkésve bár, de elstartolt a mozijainkban. A rendező, forgatókönyvíró Peter Luisi igazán kellemes délutánt adhat azon bátraknak, akik a multiplexek árnyékában elcsípik ezt az ironikus vígjátékot a szélesvásznon. Sok helyi, életszerű sztori és megannyi remek, pörgős humoros jelenet, nézzük a részleteket.

Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.

Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.

Baseball, macska, gengszterek és Aronofsky

Darren Aronofsky ezúttal a krimi-vígjáték műfajába merészkedik a Rajtakapva-val, és a 90-es évek New Yorkjában játszódó történettel ismét bizonyítja, hogy a humor és a feszültség egyaránt mesterszinten megy neki. Az Austin Butler által alakított Hank történetét követhetjük végig, aki rossz döntések láncolata miatt a maffia célkeresztjébe kerül.

Az az igazi főbűn, ha kihagyod – A Hetedik újra a mozikban

Szeptember közepén pár vetítés erejéig visszatér felújítva David Fincher (Harcosok klubja, Benjamin Button, Gone girl) rendező és a hírhedten sötét tónusú munkáiról ismert forgatókönyvíró, Andrew Kevin Walker (8mm, Az álmosvölgy legendája) máig klasszikusnak mondható pszicho thrillere, a Hetedik a mozikba, tisztelegve a film harmincéves évfordulója előtt. Brad Pitt ezzel lett szupersztár, Morgan Freeman pedig az örökös morcos nyomozó. Remek szuperközeli képek, kiváló dialógusok, velőtrázó végkifejlet, megannyi klasszikus filmtörténeti jelenet, de vajon megéri-e tenni vele egy próbát most is?