Menü

Csíráztassunk. Mit, hogyan, miért?

Őszinte leszek. Kétszer is kaptam már ajándékba csíráztató edényt. Egyszer barátnőmtől, egyszer unokatestvéremtől. Mind a kétszer hatalmas örömmel fogadtam és lelkesen köszöntem meg, majd szépen titokban továbbajándékoztam. (remélem ők nem találkoznak majd ezzel a cikkel) Sajnos nem keltett bennem vágyat, hogy magokat öntözgessek és azt se tudtam, hogy kezdjek neki, milyen ízük lesz. A férjem is nézegette, de nem volt őszinte a mosolya. Aztán ment a csíratál az ajándéktasakba, kis szalaggal átkötve. Valaki másnak.

Nem is jutott eszembe többé, hogy valaha volt ilyenem, azonban egy számomra nagyon kedves barátomtól kaptam a télen egy kis ajándékot. Nekem küldte a kis dobozt. Nagyon vártam a meglepit. Kibontottam: csíráztató tál. Hmmm… De jó.

Az igazság az, hogy ha ez a valami már harmadszor is megtalál engem, akkor nagyon ragaszkodik hozzám, intő jel, ki kell próbálni. Hát akkor csíráztassunk. A barátom elmondta telefonon, hogyan kell, de nem figyeltem és elfelejtettem, azonban a gyengébbeknek készült használati utasítás, így követtem a tervet. A kis magokat (mert azt is kaptam hozzá) – név szerint brokkoli és retek, meg azt hiszem zsázsamag – beáztattam pár órára egy kis pohár vízbe (annyi vízbe, ami épp ellepte őket), majd leszűrtem és a megduzzadt szemeket lyukacsos csíráztató edénybe oszlattam el, a három fajtát a három kis rekeszbe külön-külön. Naponta figyeltem, gyakran átmostam, tanulmányoztam és olyan 1-2 nap múlva körvonalazódtak a csírakezdemények, majd 5-7 nap elteltével elkészültek a kis hajtások és lehetett kóstolni, salátába tenni, szendvicsbe kipróbálni, turmixba beledobni. Sötét helyen a csírák világosak lesznek és B2-vitaminban gazdagok. Világosban a csírák zöldek lesznek és C-vitaminban gazdagok. Ízük elsőre számomra szokatlan, jellegzetes, a retek és a brokkoli kifejezetten ízlett, eleinte érdekes, némelyik kicsit csípős, de megszokható, megszerethető.

Miért kellene csírákat ennünk? Mert a csírák enzimbombák. A brokkolinak, a vöröskáposztának, a reteknek és a hagymának a csírái a leggazdagabbak vitaminok és enzimek tekintetében, ezért érdemes lenne rendszeresen fogyasztanunk ezeket. A brokkoli csíra például vértisztító, csont és látáserősítő hatású. Csökkenti a daganatos betegségek kialakulását. Étvágyjavítóként is javasolják. A csíranövény 5 – 6 nap csíráztatás után fogyasztható. Amivel én nehezen békéltem meg a csíráztatás alatt, az a szaga. Abban a hét napban, amíg folyamatosan alakultak a növénykéim, végig éreztem a lakásban a magok erőteljes, jellegzetes aromáját. Lehet, hogy csak nekem volt szokatlan, s más nem így gondolja, én azonban mindig éreztem a növényeket, amikor beléptem a lakásba.

Aki úgy dönt, hogy megismerkedik ezzel a vitathatatlanul egészséges élelmiszerrel és szokással, az figyeljen arra csíráztatáskor, hogy kerülje a csírák hőkezelését, tehát ne főzze, ne süsse meg, mert ezáltal károsodik és elveszíti előnyös tulajdonságainak nagy részét. A legegészségesebb, ha nyersen fogyasztjuk ezeket a növényeket. Egy fél marékkal tehetünk a salátáinkba, szendvicseinkbe, de köretként is el tudom képzelni húsok mellé.

Nem tudok hirtelen semmilyen más olyan zöldnövényt mondani, ami ennyire koncentráltan tartalmaz számos vitamint és tápanyagot. Magas a vitamintartalmuk mellett jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk is, ezáltal fontos, értékes tápanyagforrást jelentenek, azonban gondosan ügyeljünk arra, hogy magokat megbízható helyről vásároljunk.

Citrusfélék jótékony hatásai

A citrusfélék beltartalma nagyon hasonló, fehérjét és zsír szinte nem is tartalmaznak, ellenben tele vannak vitaminnal és bioaktív anyagokkal a gyümölcshús főként flavonoidokat a héj pedig pektint tartalmaz, cukortartalmuk alacsony.

Önkénteskedési kisokos a magyar nagyvilágban – Kőrösi Csoma Sándor program

Magyarok mindenhol élnek a világban. Szerencsére kormányzati szándék is van a diaszpórában élő magyarok, illetve magyar származásúak kultúrájának ápolására. Ennek remek keretszerve a Körösi Csoma Sándor program, ahol legalább 20 éves magyar állampolgárságú fiatalok utaznak el helyi szervezetekhez, hogy tanítsanak magyarul, segítsenek programot szervezni és fenntartani a közösségi értékeket. Személyiség és egyéni kulturális fejlődés, remek programok, jó társaság, mire várunk még? Lássuk a részleteket.

Nyári kalandok

Rengeteg regény, film és sorozat épül arra az elterjedt gondolatra, hogy nyáron az embernek esélye van másfajta életet élni, új dolgokat kipróbálni, kalandokba belevetni magát. De van-e a nyári kalandok mögött valami tartalom?

Nyaralás otthon

Nem mindenki engedheti meg magának, hogy ezen a nyáron Horvátországba utazzon, valaki a Balatonra sem jut el, mégis szeretné jól eltölteni a fülledt nyári napokat és a lehetőségeihez mérten kihozni a szünidőből, szabadságából a legtöbbet, legjobbat. Tegyük ezt!

Élet a közösségi oldalakon kívül?

Amióta mindenki folyamatosan a közösségi oldalakon lóg, teljesen tönkre mennek az emberi kapcsolatok. Te kibírod pár napig közösségi média nélkül?