Menü

Kórosan sokat alszol? Erre figyelmeztet a szervezeted

Az alvás a napi cirkadián ritmus része, méghozzá igen meghatározott időpontban és közel azonos időintervallumban. Napi nagyjából nyolc óra alvás elég ahhoz, hogy kipihentek legyünk, eredményesen tudjunk dolgozni, ne legyenek hangulatingadozásaink, és a teljesítőképességünk normál szinten tudjon működni. Ez egy nagy átlag, hiszen a napi szükséges alvásmennyiséget sok minden meghatározza. Ilyen például a kor, az egészségi állapot, hogy milyen évszak van, de még az is közrejátszik, hogy milyen az étrendünk. Vannak azonban kirívó esetek, amikor sokkal több alvást igénylünk, mint általában. És ha így van, annak számos oka lehet. Ezek közül válogatunk most. Ha te is tapasztalod, ne félj segítséget kérni!

Depresszió

Nagyon sok embernél a kóros rosszkedv aluszékonyságban nyilvánul meg. Sokkal többször érez fáradságot, levertséget, rossz közérzetet, gyengeséget, mint egy normális napon. Gyanakodhatunk depresszióra, ha általánosságban több negatív gondolat fogalmazódik meg bennünk, mint egyébként. Ez előfordulhat nehezebb időszakban, vagy olyankor, mikor több stressznek vagyunk kitéve. De más is okozhat depressziót, például megoldatlan problémák, konfliktusok, krízishelyzetek, munkahelyi vagy iskolai elfoglaltságok. Akkor is nagy esély van rá, ha túlságosan belekényelmesedünk vagy belefásulunk a hétköznapokba. Ha mindehhez alvásproblémák és aluszékonyság társul, akkor jó eséllyel érdemes szakembert felkeresni.

Idegrendszeri problémák

Bár ritka az, amikor az aluszékonyság valamilyen idegrendszeri betegség előjeleként jelentkezik, mégis előfordulhat, ezért nem szabad félvállról venni. A megnövekedett alvásigény jelezhet agyrázkódást, valamilyen gyulladást, de szélsőséges esetben agydaganatot is. Ez azért jóval ritkább, de mivel a kockázatát nem tudjuk feltétlenül kizárni, ezért érdemes orvost felkeresni, hogy biztosat tudjon mondani. Előfordulhat, hogy már csupán a tünetek és körülmények vizsgálata során sikerül kizárni az idegrendszeri problémákat.

Vashiány, vitaminok és ásványi anyagok hiánya

A súlyos vashiány nem csupán aluszékonyságban nyilvánul meg. Társul hozzá esetlegesen hajhullás, a bőr és a köröm állapotának megváltozása, karikák a szem alatt, rosszabb teherbírás és állóképesség. Egyes vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek hiányára úgy reagál a szervezetünk, hogy nagyobb alvásigényt jelez számunkra. Ezt a problémát egy orvosi vizsgálat rendkívül hamar képes megállapítani.

Ha tehát a szokásostól eltérő mértékű fáradtságot vagy aluszékonyságot tapasztalunk, mindenképpen érdemes szakember segítségét kérni, hogy megállapíthassa, mi áll a hátterében.

Varga Ágnes Kata

A láz és annak házi kezelési módszerei

Sokan megijednek, amikor egy betegség esetén megmérik testük hőmérsékletét, de nem biztos, hogy minden esetben rosszat jelent, sőt inkább hasznos reakció szervezetünktől.

Természetes gyomornyugtatók

Sokszor hangsúlyozzuk a természetes gyógymódok előnyeit, de van néhány kifejezetten egyszerű és elérhető alternatíva is, egészen pontosan a kertünkben.

Dióhéjban a lézeres szemműtétről

Ha szemüveges vagy, nyilvánvalóan hallottál már a különböző műtéti lehetőségekről. Ennek egyik leggyakoribb típusa a lézeres szemműtét. Másik lehetőség lehet a lencseimplantátum, ami rövidlátók esetében még jobb megoldásnak bizonyulhat. De ki az alkalmas jelölt egy szemműtétre?

Avokádóval a bőrért

A ketogén diéta egyik legkedveltebb alapanyaga az avokádó, de bárkinek az étrendjébe beilleszthető. Mutatjuk, milyen hatása van a szervezetünkre.

Égési sérülések kisgyermekkorban

A kisgyermekkorban sajnos gyakoriak a balesetek, hiszen az örökmozgók folyton lendületben vannak, szaladgálnak, kúsznak-másznak, felmásznak, belenyúlnak, kipakolnak, bemásznak, bebújnak, leesnek, nekiszaladnak, beütik, megégetik és még sorolhatnám. Sajnos a kisgyermekkor egyik leggyakoribb sérülését az égések okozzák.