Menü

Koleszterin gyermekkorban

Magyarországon köztudottan szinte minden második felnőttnek magas a koleszterinszintje, ami szív-és érrendszeri problémákhoz vezethet, azonban az megdöbbentő adat, hogy már az 1-3 éves magyar gyermekek fele is több koleszterint fogyaszt az ajánlottnál, így ezt az életvitelt már gyermekkorban megalapozzuk.

A szervezetben lévő koleszterin túlnyomó része a májban képződik, a többi a táplálékból származik. A zsíros húsok és tejtermékek, zsírban gazdag felvágottak és vajkrémek, sajtok, krémes-vajas sütemények a koleszterin-bevitel fő forrásai a gyermekeknél is. Sajnos jellemző ránk magyarokra, hogy rengeteg zsíros húst eszünk, egy felmérés szerint a gyerekek átlagosan 80 százalékkal több húst kapnak, mint amennyi ajánlatos volna.

A szülők hibásak benne, hiszen a kisgyermekek nem ehetnék mindig ugyanazt, amit a felnőttek, pláne, hogy sokszor az ő esetlegesen helytelen életmódjuk és étrendjük lesz a gyermekeik előtt követendő példa.

A megoldást a gyerekeknek a koleszterinszegény, kalóriaszegény, de vitamindús és rostdús élelmiszerekben gazdag étrend jelentené, sok zöldség-és gyümölcsbevitellel.

A táplálkozástudományi szakemberek 2 éves kor előtt nem javasolják a zsírbevitel megszorítását, de 5 éves kor után már mindenképpen szükségesnek tartják az életmód megreformálását.

Annak a gyermeknek, akinél egy (vagy több) kockázati tényező kimutatható pl.: elhízás, magas vérnyomás, vagy emelkedett koleszterinszint, annak hatványozottan nagyobb az esélye arra, hogy felnőtt korában is veszélyezettebb kategóriába tartozzon.

A probléma elmondhatjuk, hogy tinédzserkorban tetőzik, köszönhetően az alkoholfogyasztásnak, a dohányzásnak, a fogamzásgátlók használatának.

Kutatások igazolják, hogy az alacsonyabb szociális helyzetű, mélyszegénységben élő gyermekek veszélyeztetettebbek, mert étrendjükben energiaszükségletük nagyobb százalékát fedezik rossz koleszterint tartalmazó ételekkel, nagyobb mennyiségű zsírral, többen dohányoznak és nem táplálkoznak egészséges módon, sem nem sportolnak.

A transzzsírfogyasztás csökkenthető a következő élelmiszerek fogyasztásának mérséklésével:

olaj, margarin, sertészsír
magas zsírtartalmú tejtermékek
magas húsfogyasztás
feldolgozott élelmiszerek, pékáruk
édességes, csokoládék, krémes sütemények, kekszek.

A zsír-és a koleszterinbevitel csökkentésével, egészséges életmóddal a szív-és érrendszeri betegségek megelőzhetőek.

Martinka Dia

Tudnivalók a hátrahajló méhről

Sajnos máig köztudatban van az a nézet, hogy a hátrahajló méh megnehezíti a terhességet, vagy a baba kihordását. Önmagában azonban ez nem igaz: az elképzelés mára már elavult.

Karotinoidok az időskori panaszok ellen

A karotinoidok javítják az életminőséget és elodázzák az időskori panaszok megjelenését. A normál aerob anyagcsere során is keletkeznek szabadgyökök, de nem is ez a fő probléma, hiszen megvan a szerepük a szervezetben. A gond akkor kezdődik, amikor stressz hatására hirtelen túl nagy mennyiségben lesznek jelen és biológiai károsodásokat okoznak.

Ez történne a testeddel, ha végleg leszoknál a kávéról

Ha nap, mint nap megiszunk egy csészével, egy idő után egyre többre van belőle szükségünk. De mi történik, ha teljesen abbahagyjuk a kávé fogyasztását?

Gyengeséget és légszomjat is okozhat az alacsony pulzus

A szívünk percenként átlagosan 60-70-szer ver, de 60 és 100 ütés közt minden normálisnak tekinthető. Ugyanakkor, ha 60 alá csökken a pulzus és nem egy edzett sportolóról van szó, az már utalhat bradycardiára, vagyis túl lassú szívverésre.

Sütés nélküli kávés finomság gyorsan

Hétvégi ebéd után nagyon jól tud esni egy kávés édesség. Válogass kedvedre: a habkönnyű tiramisutól kezdve, keksztekercsen át a kávés kókuszgolyóig itt mindent megtalálsz!