Menü

Terhesség és székrekedés

Akik a címben magukra ismernek, tudják, hogy egyáltalán nem csip-csup dologról van szó és bizony sok mindenre kihat, ha a terhesség alatt székrekedéssel küzdünk. Hasznos tanácsokat hoztunk, melyeket természetesen nem csak a várandósok figyelmébe ajánlunk!

A puffadás, a székrekedés kihat a közérzetünkre, s akár az egész napunkat is elronthatja, főleg, ha elhúzódó, vagy gyakran ismétlődő, rendszeres problémáról van szó.

A terhesség alatt előforduló székrekedés és puffadás egyik legfőbb oka a progeszteron hormon, mely a terhesség megtartásáért felel. A hormon a bélrendszer simaizomzatát lazítja, relaxálja, emiatt gyakoribb lesz a gázképződés, a puffadás, a székrekedés. A terhesség előrehaladása során a panaszok sajnos fokozódnak.

Ami megoldást nyújthat az a táplálkozás és – ha megengedett - némi testmozgás, ez természetesen nem általánosítható, kinek mi fér bele, egy könnyű séta, vagy akár a terhességnek megfelelő torna és társai. Ezek felpörgetik kissé az anyagcserét és segítik kiküszöbölni a székrekedés problémáját.

Nagyon fontos a bő folyadékfogyasztás, a magzatvíz szempontjából is mindenképp, de a székrekedés sem orvosolható, ha nem viszünk be elég folyadékot.

A terhesség alatt a szénhidrátok fogyasztására érdemes kiemelt figyelmet fordítani, csökkenteni kell a bevitelüket, megválogatni a „jó” szénhidrátokat, melyek lassan szívódnak fel, nem emelik meg hirtelen a vércukrot és nem okoznak falásrohamokat. A puffasztó ételeket messzire kell kerülni, úgy, mint a káposztát, a babot, s a hagymát is ajánlott kerülni.

Ha többször eszünk kevesebbet, s lassan, jól megrágva nyeljük le az ételt, a gázképződés is csökken, kevesebb levegőt nyelünk.

Sajnos terhesség alatt a vaspótlás erősen megnehezíti a székrekedés elkerülésére tett erőfeszítéseinket, azonban nálam jül bevált módszert jelentenek az aszalt gyümölcsök, különösen az aszalt szilva, a jó minőségű és magas gyümölcs tartalmú szilvalekvár, a rostbevitel. Reggelente egy teáskanál bambuszrostot, vagy útifűmaghéjat langyos, citromos vízben elkeverve éhgyomorra felhajtva bizony egy órán belül megoldja a gondokat, s a napi rostbevitel fedezése is letudva.

A jól működő emésztés érdekében kerülnie kell a kismamáknak (és természetesen ajánlott másoknak is csökkenteni az alábbiak fogyasztását): cukorral édesített ételek, italok (helyette használjanak mézet), a félkész és készételek, levesporok, salátaöntetek, a magas sótartalmú fűszerkeverékek, húspácok, konzervek, mustár, sós kekszek, chipsek, ropi.

Italok szempontjából a legjobb a tiszta víz (1,5-2 liter naponta), a frissen facsart gyümölcslevek, zöldséglevek, gyümölcsteák.

Martinka Dia

Az igazi anya-lánya kapcsolat titka

Amíg gyerek a lány, addig is lehetnek benne kihívások, mint minden szülőségben, de felnőttként jó kapcsolatban maradni a lányunkkal/anyánkkal, igazi művészet.

Játszani jó!

A kisgyerekek kedvenc elfoglaltsága a játék. Lehet szabadtéri vagy szobai, társas vagy csak egy főre szóló játék, az mindenképp igaz, hogy egyszerre kapcsolja ki és fejleszti a gyerekeket. Igaz lehet ez a felnőttekre?

Miért vannak a terhességi rosszullétek és mit tehetünk ellene?

A várandósság csodálatos dolog, azonban igencsak megnehezítik a reggeli, esti rosszullétek. Nagyon nehéz elvégezni a napi feladatokat, munkába indulni, gyereket ellátni, ha az ember a rosszullétekkel küszködik. Jó esetben 12-16 hét alatt elmúlnak ezek az émelygések, s addig is lehet enyhíteni a tüneteken.

Edzés vagy tanulás: muszáj választani?

Sajnos manapság sok szülő kényszerül választásra a sport és a tanulás között, s végül általában a tanulás felé billen a mérleg. Mondhatni feláldozzák a szellemi tevékenység oltárán a mozgást. Mert a kettő együtt nehezen megy, vagy egyik a másik rovására…
Valóban így van ez?

Etessük okosra a gyereket!

Minden falat étel, melyet beviszünk szervezetünkbe, hozzáad vagy elvesz testünk működéséből. Ha olyat szeretnénk enni, amely az agy működését segíti, a szellemileg támogat, akkor a következőkből pakoljunk a kosarunkba a boltokban, illetve a tányérunkra otthon.