Menü

Mikor megy aludni a gyerek?

A felnőtteknek is fontos az alvás, de egy kisgyerek esetében még nagyobb szükség van a rendszeres és békés pihenésre, mely hozzájárul fejlődésükhöz és növekedésükhöz. Az elegendő alvás épp olyan fontos egy kisgyerek életében, mint a kiegyensúlyozott táplálkozás.

A pihentető éjszakai alvás, minden életkorban elengedhetetlen feltétele az egészségnek és a jó közérzetnek. A kialvatlanság a kisgyerekek esteében az óvodai és iskolai, illetve a családi életre is negatív hatással lehet, hiszen egy fáradt gyerek nem tud az iskolában teljesíteni, nem képes együttműködni a társaival, nevelőivel, szüleivel. A kevés alvás kihat ugyanis a fejlődésre és az egészségre akár egy egész életen át.

A minőségi alvás rovására mehet a gyermekeknél az elhízás, a különböző balesetekből adódó sérülések, az érzelmi problémák, az agresszivitás, a zaklatott idegállapot, a frusztráltság, a hiperaktivitás, a figyelemzavar, ami hatással van az iskolai teljesítményre – mondják a szakemberek.

A növekedési hormonok is éjjel választódnak ki a szervezetben, így a 9-10 után ágyba kerülő gyerek nem fog a kellő ütemben növekedni és fejlődni.

Mennyi alvásra lenne szükség? A legjobb, ha a gyerekek este kilenc előtt lefekszenek aludni. Hároméves korig 12–14 óra alvásidő ajánlott, míg háromévestől ötéves korig 11–13 órát pihenjen legalább a gyerek, ötéves kortól tízéves korig 10–11 órát kellene aludniuk. A pubertáskorral kicsit ez is összekavarodik, már nem fekszenek le korán, emiatt is koncentrálnak a tanulásra nehezebben.

A tizenévesek tipikusan későn fekvők, éjszakába nyúlóan hajlamosak netezni, mobilozni, chatelni. Reggel persze nehezen megy a felkelés, hiszen 8 órára be kell érniük az iskolába. Sok tanár arra panaszkodik, hogy diákjai az első órában képtelenek koncentrálni, sőt néhányan még el is alszanak. A kamaszok fejlődő szervezete egyértelműen több alvást igényelne.

Kutatások szerint a gyerekkori alváshiány összefüggésbe hozható a koncentrálóképesség és csökkenésével, a depresszió és egyéb pszichés problémák kialakulásával.

Az okostelefonok nyomkodása, a kütyüzés csökkenti az éjszakai alvás mennyiségét és az alvás minőségét is lerontja. Minden tabletezéssel vagy hasonló eszközzel töltött óra 20-25 perccel rövidítette meg az éjszakai alvást, ezért is javasolt alvás előtt 1-2 órával már letenni az okoseszközöket.

Természetesen tisztában vagyok vele, hogy a gyerekeket nem egyszerű letenni aludni 8 órakor, az utolsó utáni meséért is folyik a harc, de nagyon fontos következetesen betartani a lefekvési szabályokat. Hogyan segíthetjük az elalvást? Nem véletlenül találták ki az esti fürdést, hiszen lazító hatással van az izmokra és a lélekre egyaránt. Fürdés után meg kell teremtenünk a könnyebb elalvás körülményeit: a szobában fontos a csend, a nyugalom, a félhomály vagy éppen a sötét, lefekvés előtt egy alapos szellőztetés és a technikai kütyük használatának mellőzése.

Martinka Dia

Járjunk babaúszásra?

A babaúszásról érdekes módon megoszlanak a vélemények, az orvosok, szülők, védőnők és gyógypedagógusok mind más véleményt fogalmaznak meg a „babauszi” hasznosságáról. Összeszedjük a pro és kontra érveket, véleményeket.

Miért járjunk babamasszázsra?

A babamasszázsról a kisgyerekes anyukák vagy várandós kismamák bizonyára már hallottak, s talán másoknak sem újkeletű, hiszen egyre elterjedtebb módszerről van szó. Utána olvastunk a babamasszázs hatásainak, előnyeinek.

A gyerekek egészségének megőrzése – mit tehet a szülő?

Az életmód az évtizedek múlásával egyre változik, az egészség azonban mindig a legfontosabb kincsünk marad, különöse tekintettel a gyermekeink egészségére, melynek megőrzése a mi felelőségünk.

Gyakrabban lesz beteg, ha közösségbe kerül a gyerek?

Szeptemberrel elkezdődött az ősz, s ezzel sok kisgyerekes (és nagy gyermekes) családban is egy új időszámítás: a közösségbe kerülés/visszakerülés ideje. Kezdődik a suli, újra indul a hétköznapi mókuskerék.

A tanulási zavarok tünetei

A tanulási zavar meglétére egy tanuló esetében adott tanulási területen mutatott, az egyéb területek színvonalához képest jelentős elmaradása, tanulási sikertelensége hívja fel a figyelmet. Ugyanakkor a tanulási zavar esetében számolnunk kell a tanuló viselkedésében is megjelenő következményekkel. A tanulási és a viselkedési problémák között gyakran fedezhetünk fel szoros kapcsolatot. A viselkedési problémák hátterében igen nagy arányban tanulási nehézségek állnak. Ezekre a tanulókra gyakran jellemző alacsony önbecsülés és alacsony önértékelés.