Menü

Hogyan szerezhet barátokat a gyermekünk?

A gyerekek nagy része az óvoda, iskola első éveiben kezdi el kialakítani az első komoly barátságait, kapcsolatait. Ismerkedik a közösséggel, barátokat keres, azonban vannak olyan kisgyerekek, akiknek ez nem megy olyan könnyen, s nehezen alakítanak ki társas kapcsolatokat. Néhány tanáccsal, ötlettel megsegíthetjük ezt a folyamatot.

Az én fiaim teljesen különbözőek, más habitusúak, úgyhogy nem is szeretem, ha valaki a neveléssel jön, hiszen ugyanúgy neveljük mindkét fiamat, mégis, míg az egyik egy nagyszájú, ám vezéregyéniség és bárhol maga köré szervez 10 percen belül egy focicsapatot, addig a kicsi visszahúzódóbb, nem kezdeményező, nehezen oldódik fel és nem irányító típus. Most kezdi a sulit és magam is elgondolkoztam, mikor és hogyan sikerül majd beilleszkednie, barátokat találnia, így találtam a témára, mely talán más szülőket is érdekelhet.

Miért nem talál barátokat egy kisgyerek? Számos oka lehet. Talán érzékenyebb, más módon gondolkodik, vagy nem kimondottan könnyen ismerkedős típus, inkább félénkebb, hallgatagabb.

A legfontosabb, segítsük az ilyen kicsiket, hogy tudjanak barátkozni! Hogyan?

Tanítsuk meg a gyermekünket együttműködni a többiekkel! Az együttműködés összehozza a csapatot és az iskolában jól lehet kamatoztatni például a házi feladatoknál, ezek a szituációk hamar kialakítanak barátságokat.

Keresse a hozzá hasonló érdeklődésű gyerekek társaságát! Lényeg a közös élmény, mely összeköt.

Szülőként ismerjük meg az osztálytársait, a későbbiekben szervezzük meg, hogy egyik-másik kis barát eljöhessen hozzánk játszani, s ha szerencsénk van és a gyerekek jól érzik magukat együtt, visszahívják egymást, s kialakul egy barátság. Ha azt mondja a gyermekünk, hogy egy „iskolai” baráttal szeretne szorosabb barátságot kialakítani, akkor ígérjük meg, hogy áthívjuk játszani, segítsünk ebben kezdeményezni.

Tanítsuk meg a kommunikáció alapjait, ha azt szeretnénk, hogy a gyermekünk tudjon barátokat szerezni, ismerkedni, beszélgetni, kapcsolatokat kialakítani.

Bátorítsuk, növeljük az önbizalmát! Merjen kezdeményezni, odamenni a többiekhez, beszélgetésekbe kapcsolódni.

Nézzen a többiek szemébe, beszélgessen velük, hallgassa őket érdeklődően.

Ha megkérik rá, segítsen a másiknak, s ő se habozzon segítséget kérni és elfogadni.

Mindig legyen barátságos, kedves, segítőkész és udvarias másokkal!

Segítsünk a gyermekünknek felismerni a jó barátot, s magyarázzuk el, hogy ő is választhat barátot, nemcsak őt választhatják. Beszéljünk róla, mit jelent a jó barát.

Felnőttként sem egyszerű egy új munkahelyen, új közösségben bekapcsolódni a társaságba, barátokat szerezni, kapcsolatokat kialakítani, egy kisgyermek esetén ez még összetettebb és nehezebb feladat, de egy kis segítséggel könnyen megtámogathatjuk ezt a folyamatot, s ha energiát fektetett bele, beilleszkedett, összecsiszolódott, megismerkedett a többiekkel, már menni fog minden, mint a karikacsapás.

Martinka Dia

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.

10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell

Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.