Menü

Hogyan szerezhet barátokat a gyermekünk?

A gyerekek nagy része az óvoda, iskola első éveiben kezdi el kialakítani az első komoly barátságait, kapcsolatait. Ismerkedik a közösséggel, barátokat keres, azonban vannak olyan kisgyerekek, akiknek ez nem megy olyan könnyen, s nehezen alakítanak ki társas kapcsolatokat. Néhány tanáccsal, ötlettel megsegíthetjük ezt a folyamatot.

Az én fiaim teljesen különbözőek, más habitusúak, úgyhogy nem is szeretem, ha valaki a neveléssel jön, hiszen ugyanúgy neveljük mindkét fiamat, mégis, míg az egyik egy nagyszájú, ám vezéregyéniség és bárhol maga köré szervez 10 percen belül egy focicsapatot, addig a kicsi visszahúzódóbb, nem kezdeményező, nehezen oldódik fel és nem irányító típus. Most kezdi a sulit és magam is elgondolkoztam, mikor és hogyan sikerül majd beilleszkednie, barátokat találnia, így találtam a témára, mely talán más szülőket is érdekelhet.

Miért nem talál barátokat egy kisgyerek? Számos oka lehet. Talán érzékenyebb, más módon gondolkodik, vagy nem kimondottan könnyen ismerkedős típus, inkább félénkebb, hallgatagabb.

A legfontosabb, segítsük az ilyen kicsiket, hogy tudjanak barátkozni! Hogyan?

Tanítsuk meg a gyermekünket együttműködni a többiekkel! Az együttműködés összehozza a csapatot és az iskolában jól lehet kamatoztatni például a házi feladatoknál, ezek a szituációk hamar kialakítanak barátságokat.

Keresse a hozzá hasonló érdeklődésű gyerekek társaságát! Lényeg a közös élmény, mely összeköt.

Szülőként ismerjük meg az osztálytársait, a későbbiekben szervezzük meg, hogy egyik-másik kis barát eljöhessen hozzánk játszani, s ha szerencsénk van és a gyerekek jól érzik magukat együtt, visszahívják egymást, s kialakul egy barátság. Ha azt mondja a gyermekünk, hogy egy „iskolai” baráttal szeretne szorosabb barátságot kialakítani, akkor ígérjük meg, hogy áthívjuk játszani, segítsünk ebben kezdeményezni.

Tanítsuk meg a kommunikáció alapjait, ha azt szeretnénk, hogy a gyermekünk tudjon barátokat szerezni, ismerkedni, beszélgetni, kapcsolatokat kialakítani.

Bátorítsuk, növeljük az önbizalmát! Merjen kezdeményezni, odamenni a többiekhez, beszélgetésekbe kapcsolódni.

Nézzen a többiek szemébe, beszélgessen velük, hallgassa őket érdeklődően.

Ha megkérik rá, segítsen a másiknak, s ő se habozzon segítséget kérni és elfogadni.

Mindig legyen barátságos, kedves, segítőkész és udvarias másokkal!

Segítsünk a gyermekünknek felismerni a jó barátot, s magyarázzuk el, hogy ő is választhat barátot, nemcsak őt választhatják. Beszéljünk róla, mit jelent a jó barát.

Felnőttként sem egyszerű egy új munkahelyen, új közösségben bekapcsolódni a társaságba, barátokat szerezni, kapcsolatokat kialakítani, egy kisgyermek esetén ez még összetettebb és nehezebb feladat, de egy kis segítséggel könnyen megtámogathatjuk ezt a folyamatot, s ha energiát fektetett bele, beilleszkedett, összecsiszolódott, megismerkedett a többiekkel, már menni fog minden, mint a karikacsapás.

Martinka Dia

Járjunk babaúszásra?

A babaúszásról érdekes módon megoszlanak a vélemények, az orvosok, szülők, védőnők és gyógypedagógusok mind más véleményt fogalmaznak meg a „babauszi” hasznosságáról. Összeszedjük a pro és kontra érveket, véleményeket.

Miért járjunk babamasszázsra?

A babamasszázsról a kisgyerekes anyukák vagy várandós kismamák bizonyára már hallottak, s talán másoknak sem újkeletű, hiszen egyre elterjedtebb módszerről van szó. Utána olvastunk a babamasszázs hatásainak, előnyeinek.

A gyerekek egészségének megőrzése – mit tehet a szülő?

Az életmód az évtizedek múlásával egyre változik, az egészség azonban mindig a legfontosabb kincsünk marad, különöse tekintettel a gyermekeink egészségére, melynek megőrzése a mi felelőségünk.

Gyakrabban lesz beteg, ha közösségbe kerül a gyerek?

Szeptemberrel elkezdődött az ősz, s ezzel sok kisgyerekes (és nagy gyermekes) családban is egy új időszámítás: a közösségbe kerülés/visszakerülés ideje. Kezdődik a suli, újra indul a hétköznapi mókuskerék.

A tanulási zavarok tünetei

A tanulási zavar meglétére egy tanuló esetében adott tanulási területen mutatott, az egyéb területek színvonalához képest jelentős elmaradása, tanulási sikertelensége hívja fel a figyelmet. Ugyanakkor a tanulási zavar esetében számolnunk kell a tanuló viselkedésében is megjelenő következményekkel. A tanulási és a viselkedési problémák között gyakran fedezhetünk fel szoros kapcsolatot. A viselkedési problémák hátterében igen nagy arányban tanulási nehézségek állnak. Ezekre a tanulókra gyakran jellemző alacsony önbecsülés és alacsony önértékelés.