Menü

A legtovább elálló élelmiszerek

Bosszantó érzés, mikor elfelejtünk megenni valami a hűtőből, vagy a spájzból és mire észbe kapunk, már lejárt pár napja a szavatossága, azonban jó hír, hogy vannak olyan élelmiszereink, amiből nyugodtan betárazhatunk, mert nagyon sokáig elállnak.

A legnépszerűbb hosszú szavatosságú élelmiszereink közül egyik kedvencünk a rizs. Kutatók szerint a fehér rizs akár 30 évig is fenntartja a tápanyagtartalmát és ízét, természetesen ehhez egészen pontosan oxigénmentes konténerekben kellene tárolni 40 fok alatt, amit otthon azért nyilván nem tudunk kivitelezni, de talán 30 évig nem is akarjuk tárolni. A barna rizs már valamivel rövidebb ideig áll el: fél évig őrzi meg szavatosságát. A só is hasonlóan hosszú szavatosság idővel bír, örökké nem áll el, de a jódozott változata 5 évig is megmarad.

A só és rizs után jöjjön a hasonló textúrájú cukor. Helyes tárolással sokáig nem lesz baja, hosszan eláll.

A kutatók ugyanúgy vizsgálták a szárazbabot, mint a rizst, sót, cukrot és rájöttek, hogy a szárazbab is hasonló módon viselkedik, hosszú szavatosság jellemzi, sokáig nem romlik meg. Az alkohol is bizony sokáig megtartja aromáját, sőt! Egy bor, minél régebbei, annál értékesebb, s a röviditalok sem romlanak meg. Persze a párolgás őket sem kerüli el, de egy jól zárható üvegben évekig megtartják aromájukat. Több száz éves rumok és whiskyk is léteznek, én el sem tudom képzelni mennyibe kerülhetnek…

A kukoricakeményítő is bátran helyet kaphat hosszú időre a spájzunk polcán, eredeti csomagolásában vagy tökéletesen záródó fémdobozban, száraz, sötét, hűvös helyen. Nedvesség ne érje, és sokáig megmarad. Évekig eláll száraztészta is, ha légmentesen lezárva tároljuk, s állítólag akár 25 évig is megmarad a kamrában lezárt dobozban az instant kávé, ha nem kap nedvességet, de legújabb információim alapján a fagyasztóban tárolva nő meg leginkább a szavatossága.

Aki szereti a savanyított zöldséget, örülhet a hírnek, miszerint bontatlanul 4 évig, felbontva, hűtőben tárolva kb. 1 évig áll el. Mondjuk a férjemet ismerve, nem nálunk. A mézet nevezik az egyetlen ételnek, ami valóban örökké tart. A legrégebbi méz állítólag 5500 éves, és még mindig ehető. A gyerekeim mellett 1 hétig tart egy üveg méz.

A mézről jut eszembe a vanília. Jóbarátok és el is állnak sokáig együtt. Az igazi vaníliakivonat örökké megőrzi frissességét és aromáját. A nem valódi változata azonban nem tart örökké. De vaníliából nem érdemes olcsó aromát, vagy utánzatot venni, hallgassanak rám!

A tejpor lényegesen tovább eltartható, mint a friss tej. Légmentesen, nedvességtől elzárva nagyjából örökké felhasználható.Állítólag az étcsoki is sokáig eláll, eredeti csomagolásában (vagy ha megbontottuk, légmentesen becsomagolva), de nálunk ennek vizsgálatára nem szokott sor kerülni. Ha el is áll a csoki, biztosan nem nálunk.

Miért jó a tengervíz?

Nincs is annál jobb dolog nyáron, mint amikor a napsütötte tengerparton barnulunk, pancsolunk és frissítőket iszogatunk. De abba bele sem gondolunk, hogy a sós tengervíz igazi csodaszer! Lássuk, miért is olyan jó…

Miért fontos a fényvédő?

Bőrgyógyászok és kozmetikusok egyaránt nem győzik kiemelni, hogy mennyire fontos a fényvédő gyakori kenése az arcra. Nemcsak nyáron, de télen is szükség lenne rá, azonban erről sokan megfeledkeznek.

Milyen egy tökéletes piknik?

A szabadban rendezett összejövetelek mindig sikert aratnak, részei lehetnek egy kirándulásnak, vagy lehet egy szülinap, vagy más alkalom megünneplése is a barátokkal. Piknikre fel!

Meggyógyulhatunk a Placebo tablettáktól is?

Placebonak tekinthető minden olyan gyógyszer, amely valódi orvosi kezelésnek tűnhet, de nem az. Lehet tabletta, injekció, és sok más típusú álgyógyszer is. Ami minden placeboban közös, az az, hogy nem tartalmaz aktív hatóanyagot, mely kihat az egészségre.

Sosem késő elkezdeni sportolni: így vágj bele 40 felett

Nem számít, hogy hány évesek vagyunk, sportolni bármikor el lehet kezdeni. Sőt, érdemes is, hiszen a rendszeres mozgás segít megőrizni a fiatalságunkat és formában tart, arról nem is beszélve, hogy sportolással rengeteg betegséget megelőzhetünk. Ám 40 éves kor felett már nem pontosan úgy kell nekikezdeni a sportolásnak, mint fiatalabb korban. Íme, azok a tippek, amelyek segítségül szolgálhatnak az elkezdésben - szakértő tippjeivel.