Menü

Superfood a hozzátáplálásban

Az úgynevezett superfood ételekről már sokat hallottunk, talán magunk is fogyasztjuk őket rendszeresen, a kérdés azonban most az, hogy ezek a táplálékok vajon beilleszthetők a hozzátáplálásba, ha igen, akkor hány hónapos, vagy éves kortól adhatók a gyereknek?

A chia mag és a hozzá hasonló superfood ételek évekkel ezelőtt még nem voltak ismertek, ezért joggal tehetjük fel a kérdést a védőnőknek, hogy vajon mikortól vezethetőek be ezek a superfood élelmiszerek egy tudatos hozzátáplálásban, s egyáltalán valóban szükségesek?

A most trendinek számító ételeket, összetevőket a változatosság kedvéért be lehet emelni a kicsik étrendjébe alkalmanként, kis mennyiségben, de fontos hangsúlyozni, hogy semmiképpen sem nélkülözhetetlen élelmiszerek.

Nincs is egységes álláspont arra vonatkozóan, hogy mit is jelent a superfood, de ha mégis meg szeretnénk fogalmazni, akkor a magas tápanyagtartalmú élelmiszerek sorolhatóak ide.

A superfood olyan élelmiszer, ami magas tápanyagtartalommal bír, az egészségre jótékony hatású.

A superfood ételek közül nem kell a drága külföldi ételeket megvásárolni, hiszen elérhető áron van a csipkebogyó, a lenmag, az olajos magvak. Az egyszerű mézet is nevezhetnénk szupertápláléknak, olyan fantasztikus összetevői vannak, de természetesen válogathatunk a külföldi ételek közül is, lássuk mikortól adhatóak a kisgyerekeknek:

Az avokádót külföldön már hathónapos babák is kapják, nálunk azonban 10 hónapos kortól ajánlott a bevezetése.

Az első zöldségek között adható már 5-6 hónapos kortól pépesítve az édesburgonya (sokkal egészségesebb, mint a hagyományos burgonya).

7-8 hónapos gyermeknek adható a lenmag (kizárólag őrölve, ételbe keverve, sok folyadékkal fogyasztva), a csicseriborsó, a brokkoli, a fahéj.

9-10 hónapos gyermeknek adható a quinoa, a gyömbér (fűszerként, ízesítésre), az áfonya pedig másfél éves kortól ajánlott a hozzátáplálás során.

11-12 hónapos gyermeknek adható őrölve a mandula és 1-3 éves gyermek kaphat beáztatva egy teáskanál chia magot.

Szintén antioxidáns bomba, káliumban, kalciumban, C-vitaminban, E-vitaminban, folsavban és vízben oldódó B-vitamin komplexben is gazdag a gránátalma. Az ajánlások nem egységesek arra vonatkozóan, hogy mikortól adhatjuk a kicsiknek, de az biztos, hogy hároméves kor alatt a teljes magot ne adjuk. A levét a gyümölcslevekkel bevezethetjük.

Bármennyire is szuperegészséges, mégsem a babáknak való a búzafűlé, a goji bogyó. Fontos betartani, hogy mielőtt superfood élelmiszert vezetünk be kisgyermekünk étrendjébe, előtte mindenképp konzultáljunk gyermekorvosunkkal, védőnőnkkel!

Tudatos tartalomfogyasztás: mire figyeljen a szülő?

Az emberek ma már szinte életkortól függetlenül használják az okostelefonokat és a közösségi oldalakat, amelyek akár ártalmasak is lehetnek, legfőképpen fiatalokra, gyerekekre. Hogyan lehetünk mi magunk is tudatos fogyasztók és mire figyeljünk szülőként?

Mennyi baktériumot szed össze egy kisgyerek az udvaron?

A minap néztem arról egy videót, hogy mennyi baktérium van egy kisgyerek kezén játszótér után. A tanulmány eredményét egy mikrobiológus mutatta meg.

Korai zenei nevelés fontossága

Születésünktől kezdve megvan az a képességünk, hogy észleljük a dolgok zeneiségét. Sőt, ez a képességünk segít minél hamarabb megérteni a világ történéseit. Talán nem is olyan véletlen, hogy összehangolódásnak nevezzük az újszülöttekkel való kezdeti összecsiszolódást. Számukra még ez az elsődleges információforrás, és ennek további támogatása a fejlődési területek mindegyikére pozitív hatással lesz.

Pollenallergia gyerekkorban: asztmát is okozhat

A gyermekeket érintő, gyermekkorban jellemző allergiás betegségek között vannak olyanok, amik csak kiskorban jelentkeznek, míg mások felnőve is megmaradnak. Hazánkban a gyermekkori allergia előfordulási gyakorisága kb. 6-7%.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.