Menü

A nyár slágere – sárgarépalé

Elkészítési módjai közt szinte minden megtalálható, egészen a főzéstől kezdve a pároláson át a sütésig, ráadásul még levét is fogyaszthatjuk kipréselve. Akkor tudja kifejteni legjobban egészségügyi hatását, ha frissen préselve fogyasztjuk. Rendkívül magas vitamin és ásványi anyag tartalma miatt kiváló immunerősítő, akár minden nap is fogyaszthatjuk.

Hogy csak néhányat soroljunk fel a teljessége igénye nélkül, a sárgarépa ásványi anyag tartalma a következőkből áll: kálium, kalcium, nátrium, vas, magnézium, króm. Vitamintartalma sem sokkal marad el, található benne A-vitamin, B-1-vitamin, B-6 vitamin, B-2 vitamin, C-vitamin, E- és K-vitamin is, valamint az A-vitamin elővitaminját, a karotint is nagy koncentrációban tartalmazza. Ez zsírban oldódik, így, ha épp diétázunk is, érdemes egy teáskanál lenmagolajjal együtt fogyasztani.

Azért is rendkívül egészséges és fontos a sárgarépa fogyasztása, mert a benne található A-vitamin elengedhetetlen az egészségünk számára. Talán el sem hinnénk, de rendszeres fogyasztásával szinte érezhetően javul a látás, a bőr állapota, valamint a csontritkulást is késleltet.

Hogy még inkább megőrizzük a sárgarépa tápanyagait és vitaminjait, érdemes biorépát vásárolni, mivel annak nem kell lehámozni a külső rétegét, elég csak megdörzsölni és megmosni. Hogy miért fontos ez? A sárgarépában is, mint sok más zöldségben, a héjához közel találhatók legnagyobb koncentrátumban a hasznos anyagok, így érdemes ezt a részét is felhasználni, főleg, ha nyersen fogyasztjuk.

A csontok egészsége mellett a fogakra is jó hatással van, javítja az állapotukat és a szerkezetüket. A gyomor- és bélrendszert is javítja, mivel étvágyserkentő, csökkenti a gyomorégést, tisztítja a beleket és serkenti a bélműködést, valamint kihajtja azokat a baktériumokat a belekből, amik nem segítik, hanem gátolják a felszívódást. A szájnyálkahártya sebeire is gyógyító hatással van mézzel összekeverve, mivel fertőtlenít.

Említettük, hogy jótékony hatással van a szemre is. Ez három benne található tápanyagnak köszönhető, ezek pedig a béta-karotin, a lutein és a zeaxantin. A béta-karotin megakadályozza a különböző szembetegségek – mint például a szürkületi vakság – kialakulását, a lutein és a zeaxantin pedig az időskori látásromlást késlelteti.

Általánosan is javítja az immunrendszert, egyrészt a bélrendszer méregtelenítésével, másrészt a májra kifejtett regeneráló hatásával. A benne található rengeteg vitaminnak köszönhetően vitalizáló hatású is, valamint javítja a szervezet ellenállóképességét a különböző fertőzésekkel szemben.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!