Menü

Mi okozza a cukor utáni sóvárgást?

Talán ismerős lehet az a helyzet, amikor szinte ellenálhatatlan vágyat érzünk egy kis édesség vagy cukor desszert elfogyasztására. Ez nem ritka jelenség és szinte mindenkinél előfordul, ám ha túl gyakran és túl sok édességet kívánunk, érdemes lehet kivizsgálni a jelenséget, mivel valamilyen egészségügyi ok állhat a háttérben.

Az egyik leggyakoribb ok a cukor utáni sóvárgás mögött a rendszertelen étkezés. A vércukorszintnek a nap folyamán végig stabilnak kell maradnia ahhoz, hogy ne érezzünk hirtelen és erős éhséget. Azonban, ha rendszertelenül étkezünk, a vércukor- és az inzulinszintünk hirtelen leeshet, ami pedig abban nyilvánul meg, hogy farkaséhesek vagyunk és ilyenkor a leginkább a cukros, édes, szénhidrátban és energiában gazdag ételeket kívánjunk.

Ha az étkezésünk rendszeres és kielégítő, de mégis gyakran kívánjuk a cukrot, akkor az is lehet, hogy nem fogyasztunk elegendő folyadékot. A szomjúság érzését sokszor az agy éhséggel jelzi, valamint általánosan elismert tény az, hogy a bőséges folyadékfogyasztással csökken az étvágy és az éhség. Egy pohár víz elfogyasztása után, ha érezhetően kevésbé kívánjuk a cukrot és édességet, akkor érdemes odafigyelnünk a rendszeres és bőséges vízfogyasztásra.

Bár régen még nem kezelték tényként, mára tudjuk, hogy a cukor akár addiktív is lehet. Az édes íz egyfajta jutalomként funkcionál a szervezet számára, így minél többször fogyasztunk édességet, annál inkább összekapcsolja az agyunk az édes ízt a jó érzéssel, amit a jutalomközpont vált ki. Ennek azonban idővel az a következménye, hogy ellenálhatatlan vágyat érzünk majd az édességek iránt, mivel az agyunk a boldogsággal kapcsolja össze és ha nem kapunk, akkor a jutalommal járó kellemes érzés is elmarad.

Bár nem a leggyakoribb ok, de előfordulhat, hogy a cukor utáni sóvárgást valamilyen hormonális vagy anyagcsere-probléma okozza. Ez lehet pajzsmirigy-alulműködés, inzulinrezisztencia, cukorbetegség, PCOS és egyéb szénhidrátanyagcsere-zavarok. Ha egészségesen étkezünk, megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztunk és rendszeresen végzünk testmozgást is, de mégis kínoz az édesség utáni vágy, érdemes lehet kivizsgáltatni a hormonháztartásunkat egy endokrinológussal.

Az is előfordulhat, hogy valamilyen mikrotápanyag hiányzik a szervezetünkből, mint például egyes nyomelemek. A króm egy elengedhetetlen nyomelem testünk számára, még ha nincs is belőle szükség sokra naponta. Azonban, ha krómhiány lép fel a szervezetünkben, akkor a vércukorszint szabályozása felborul, ennek pedig akár ilyen következménye is lehet, mint a cukor utáni sóvárgás. Hosszútávon akár inzulinrezisztenciához is vezethet, így érdemes erre külön figyelmet fordítani és táplálékkiegészítő formájában pótolni vagy több olyan élelmiszert fogyasztani, amiből krómhoz juthat a szervezetünk.

Miért ébredünk fel éjszaka közepén?

A gyakori éjszakai felébredés rendkívül kellemetlen dolog. Nem tudjuk magunkat kipihenni, gyengül az immunrendszerünk, az anyagcserénk, a koncentrációs képességünk. Az állandó kimerültség miatt csökkenhet a munkahelyi teljesítményünk, illetve védtelenebbé válunk a bakteriális vagy vírusos fertőzések ellen. Extrém példa, de a súlyos alvásmegvonás halállal is járhat.

Miért zsibbad éjjel a lábam?

A kéz-, lábzsibbadás lehetséges okait kutatjuk, mely sajnos egyre gyakoribb panasz, s általában éjszakánként jelentkezik.

Mèhviasz jótékony hatásai

Már az ókori Egyiptomiak is használták rendszeresen eme csodaszert, a méhviaszt. Nem kell mondanom, hogy a fáraók mumifikálásához ez volt az egyik alappillér, hiszen a bevont testeket ezzel lehetett akár több 1000 évig úgy tartósítani, hogy az ne bomoljon le 100%-ban. Használták még továbbá a koporsók légmentes lezárásához is, hiszen, amit egyszer bekentek vele azon a több 1000 év nem igazán fogott.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.