Menü

Miért nem emlékszünk az álmainkra?

Bár sokan nem emlékeznek arra, mit álmodtak, vagy csak ritkán képesek felidézni ébredés után, kutatások azt bizonyítják, hogy valójában minden ember álmodik, minden éjszaka, ráadásul jellemzően többször is.

Azt, hogy miért álmodunk és pontosan hogyan működik a folyamat, még a mai napig nem értjük pontosan, azonban néhány részlet világos. Például az, hogy az alvás REM fázisában képződnek az álmok és alvás alatt több REM fázison is keresztülmegyünk, kisebb szünetekkel megszakítva. A REM (Rapid Eye Movement) fázisban a legaktívabb az agyunk, valamint az alvásunk 20%-át teszik ki ilyen szakaszok, nagyjából 1,5-2 órát. Ez azt jelenti, hogy mindenki többször is álmodik egy éjszaka alatt? Pontosan, mindössze nem mindenki képes felidézni ezeket az álmokat.

Bár az álmodás folyamata még nem teljesen tisztázott, azt mégis tudjuk, mitől emlékszünk – vagy épp nem emlékszünk – az álmainkra. Ennek oka az egyik neurotranszmitterünkben, vagy másnéven ingerületátvivő anyagunkban keresendő, ez pedig a noradrenalin. A noradrenalin egy hormon, mely számos más funkciója mellett – mint például a hangulatunk meghatározása, izgalmi, koncentrált állapot kiváltása – az emlékek rövidtávú memóriából hosszútávú memóriába történő elraktározásáért felelős.

Mivel alvás közben a noradrenalin nem, vagy csak nagyon kicsi mértékben termelődik – érthetően, hiszen akkor az szervezet aktivitása miatt felébrednénk – az álmok emlékei csak a rövidtávú memóriába kerülnek, innen pedig ébredés után jellemzően elvesznek, hiszen nem kerülnek át a hosszútávúba.

De akkor hogyan emlékszik bárki is az álmaira? Vannak esetek, amikor mégis termelődik noradrenalin, mint például, amikor a REM fázisban, álmodás közben, esetleg közvetlenül utána felriadunk. Ha ez az éjszaka közepén történik és gyorsan visszaalszunk, a legvalószínűbb az, hogy reggelre elfelejtjük azt az álmot, mivel a noradrenalin szintje is visszaesik, így nem történik meg az emlék átírása a hosszútávú memóriába. Ha azonban reggel ébredünk fel hasonlóan, könnyen visszaemlékezhetünk legutolsó álmunkra.

Az is előfordul, hogy álmodás közben emelkedik meg a noradrenalin szint, például erős érzelmi töltettel rendelkező álom, például rémálom esetében, persze csak annyira, hogy erre ne riadjunk fel. Ez magyarázatot szolgáltat arra is, miért emlékszünk jellemzően élénkebben a rémálmainkra.

Persze az is előfordulhat, hogy egyesek szervezete az átlagosnál több noradrenalint termel és szinte mindig emlékeznek az álmaikra. Az ilyen emberek általában éberen alszanak, aktívabb az agyuk alvás közben, így az álomképek nagyobb eséllyel raktározódnak el a memóriában, akár rémálomról, akár egy kellemes álomról legyen szó.

Megkönnyíthetjük az emlékezést azzal, ha elalvás előtt arra koncentrálunk, hogy reggel emlékezzünk az álmainkra, illetve ébredés után azonnal lejegyezzük, amire emlékszünk, így pedig egy idő után, gyakorlással arra késztetjük az agyunkat, hogy felidézze az éjjel látott képeket.

Legjobb falatok grillrácson

A grillezés több, mint egy szimpla ételkészítés. Társasági program, családi élmény, csapatépítő tevékenység, s emellett egyenes út a gasztronómiai örömök világába. Sokan alig várják, hogy a hőmérő szála minél magasabbra kúszon és elővehessék a kerti grillsütőt.

Életmentő tanácsok! De szó szerint

Szó szerint életmentő tanácsokat hoztam a kánikula beköszöntével, kérem szívleljék meg ezeket a sorokat és legyünk felelős szülők, felelősségteljes autósok és gazdik!

Az énidő nem önzőség

Az egyéni boldogság megjelenésével egyre lényegesebbé vált a személyes jólét. Olyannyira fontossá, hogy ma már az önmagunkkal való foglalkozás adja társadalmunk alapját. Az énidő napjainkban divatos kifejezés, sok helyen látjuk, de általában elsiklunk felette. Sokan azt gondolják, hogy elegendő időt töltenek el saját testi-lelki egészségük ápolásával, de ez egy jóval hosszabb folyamat tud lenni, mint a pillanatnyi pihenés.

Mit vigyünk magunkkal és mire figyeljünk túrázáskor?

A túrázás, kirándulás, terepfutás hasznos szabadidős tevékenység és egészséges időtöltés. Sokan nem tudják pontosan, hogy miket kell pakolni a hátizsákjukba, mire kell figyelni, ezért mai cikkünkben tanácsokat hozunk, hogy mi is szükséges egy ideális túrázáshoz.

Hogy közlekedjen a gyerek?

Mire figyelsz, ha átkelsz az úttesten? Hogyan közlekedsz biciklivel? Melyek a fényvisszaverő eszközök? Miért kell bekötni a biztonsági övet? Kinek van elsőbbsége és leginkább: tudod mitől véd meg a bukósisak? Ezeket a kérdéseket nyugodtan tegyük fel gyermekeinknek és tanítsuk őket tudatos közlekedésre!