Mit csinál a coach?
- Dátum: 2023.06.12., 20:27
- Martinka Dia
- képek:pexels.com, pixabay.com
- coach, coaching, coachingcentrum, fejlesztés, folyamat, gondolkodási sémák, kompetenciafejlesztés, megoldandó élethelyzet, motiváció, munkahely, platform, stresszkezelés, szakember, személyre szabott, tanácsadás, terület, tevékenység, tréning, ügyfél, vezető
A coaching tulajdonképpen egy fejlesztő tanácsadás, a hivatalos megfogalmazás szerint úgy is mondhatnánk, hogy a személyes kompetenciafejlesztés egyik leghatékonyabb formája, egy tanácsadó segítségével.
Sok olyan gond, megoldandó élethelyzet lehet az életünkben, amellyel nem boldogulunk egyedül, ekkor lehet szükség egy coach segítségére.

A coach egy olyan fejlődést támogató szakember, aki tükröt tart ügyfelei elé és segíti az ahelyett, hogy tanácsokkal látná el kliensét. Fontos, hogy a coach nem tanácsadó- kérdésivel, technikáival rátereli a klienst a megoldás ösvényére.
A folyamat javítja a teljesítőképességet, fejleszti a válságkezelő módszereket, növeli az önbizalmat, segíti a motivációt, az ügyfél önbecsülését.
A coaching általában három területen kerül alkalmazásra:
Van vezetői coaching, mely konkrét személynek szóló, személyre szabott fejlesztés.
Létezik az úgynevezett team coaching, mely azonos vagy hasonló munkatevékenységet végző munkatársaknak szól.
A harmadik pedig a csoport-coaching, ez nyílt résztvevői körrel működő folyamat.
Ma már létrejöttek úgynevezett coachingcentrumok is, ahol coachképzéssel, fejlesztéssel és coachinggal foglalkoznak. Egy szakmai platform vezetőknek és csoportoknak, ahol a gondolkodás megváltoztatásán, új gondolkodási sémák létrehozásán dolgoznak, egyéni beszélgetésekkel. Tevékenységük célja a tartós pozitív változások elősegítése a gondolkodásmód megváltoztatása révén.

Készségfejlesztő tréningeken lehet részt venni, ahol cselekvési tervek kidolgozása történik.
Melyek a leggyakoribb témák, melyekkel coaching-hoz fordulhatunk?
Többek között kommunikációnk fejlesztése, érdekérvényesítő kommunikációs gyakorlatok elsajátítása, konfliktuskezelési elméletek és gyakorlatok tanulása és alkalmazása, érzelmi reakciók kezelése, stresszkezelési lehetőségek.
Ha olyan élethelyzettel szembesülünk, amit nem tudunk egyedül megoldani, ha érintettek vagyunk különböző konfliktusokban, ha munkahelyi gondjaink adódnak, ha változtatni szeretnénk, ha megerősítésre, segítségre van szükségünk, ha vezetőként fontosnak tartjuk a csapatépítést, ha hatékony meetingeket szerveznénk, akkor keressük bátran a coaching programokat.
Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít
Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”
Az ünnepi asztal csapdái
Karácsonykor sokan tapasztalják meg a túlevést, amit gyakran bűntudat és önvád követ, pedig a jelenség jóval összetettebb annál, mint hogy „nem tudtunk megállni”. Az ünnepi időszak érzelmi terhei, a felborult rutin és a hagyományok mind szerepet játszanak abban, miért eszünk ilyenkor többet a megszokottnál. A kérdés nem az, hogy hibáztunk-e, hanem az, mit üzen számunkra a testünk és a lelkünk.
Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben
Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.
Karácsonyi ajándékok az utolsó pillanatban – amikor az idő ellenünk dolgozik
Ismerős helyzet? December közepe van, az adventi naptár már majdnem üres, a város fényei ragyognak, de az ajándéklista még mindig hiányos. Az utolsó pillanatos karácsonyi ajándékvásárlás sokak számára stresszes.
Mi tesz minket egy munkahelyi közösség egyedi részévé?
A céges közösségek működését alapvetően az egyéni különbségek alakítják. Az igazi erőt az adja, amikor különböző szemléletek, energiák és háttérből hozott tapasztalatok állnak össze olyan hálózattá, amelyben mindenkinek megvan a helye. A kérdés mégis az, hogy mitől válunk valóban hasznossá és értékessé egy szakmai környezetben?