Az elhagyatottság csapdája
- Dátum: 2023.07.23., 16:27
- Udvari Fanni
- képek:pexels.com
- egyedüllét, elhagyatottság, idegrendszer, magány, psziché, személyisèg, szeretet, trauma
Azért szeretem az idegtudományt, mert sok, látszólag érthetetlen jelenségre racionális magyarázatot tud nyújtani. Például arra, hogy ha egyszer – különös tekintettel életünk egy igen érzékeny, kiszolgáltatott időszakára, mondjuk gyerekkorra – elhagytak minket, miért ismétlődik az elhagyatottság traumája újra és újra, ha fene fenét eszik is.
Hogyan jön létre egy olyan paradox védekezés az elhagyatottság pusztító érzése ellen, hogy épp az teremti újra az elutasítást és magunkra maradottságot, amivel azt megakadályozni szeretnénk.
Az első számú alapvetés, hogy autonóm idegrendszerünk folyamatosan a biztonság-érzet fenntartása érdekében munkálkodik.
A másik megkerülhetetlen tényező, hogy teljesen normális, hogy az ember nem akar elhagyva lenni. Az ember, mint élőlény, teljesen rá van utalva másokra az életben maradáshoz, elég arra gondolnunk, mennyi ideig maradna életben egy embergyerek ellátás nélkül. A háború után árván maradt gyerekek sorsának követéséből kiderült, hogy ez nem csak fizikai, de érzelmi gondoskodást is jelent, hiszen csak fizikai szükségleteikben kielégített csecsemők közül sokan egy éves korukra meghaltak.
Ha a fentieket összekapcsoljuk, akkor látható, hogy testi-lelki biztonságunk egyik legfontosabb alappillére a másokkal való kapcsolat.
Az a személy, aki egyedül marad, automatikusan veszélyt érzékel, mivel azonban nem tudja kommunikálni félelmét, mert nincs kinek, megnyugodni is képtelen. Tartós önszabályozási zavarokat okozhat egy jelentős magára maradottsági élmény – és minél sebezhetőbb az idegrendszer az egyedül maradás idején, ez annál súlyosabb lesz.
Az idegrendszer ezen túlérzékenysége minden olyan ingerre, amely a másokkal való kapcsolódásról szól olyankor is megnyilvánul, amikor lehetőség lenne a kapcsolatra. többféleképpen reagálhat az elhagyásra kondicionált agyú személy: vagy túlságosan rácuppan a másikra, vagy (az elhagyást megelőzendő), tartani fogja a távolságot. Mindkét esetben azt érzékeli a „túloldal”, azaz a másik személy idegrendszere, hogy „baj van”, hiszen egy empatikus személy automatikusan (még ha nem is tudatosan) detektálja a vele interakcióban lévő személy autonóm idegrendszerének vészjelzéseit.
Ezért elengedhetetlen a tudatosság a traumatizált személyek életében. Meg kell tanulni megkülönböztetni a jelen körülményeket a betörő traumás tartalomtól, felismerni a saját stresszállapotot, és hogy ebből milyen jelzések mennek át a másik felé. Sokak ismétlődő élménye, hogy mire észbe kap, „túl sok” lesz a másiknak. Pedig csak a szimpatikus idegrendszere kapcsol egy aktívan küzdő üzemmódba, amivel valójában elüldözi magától a másikat.
Vagy akik a paraszimpatikus túlsúlyra szoktak rá gyerekkori körülményeik hatására, azok lefagynak, megdermednek és a másik számára láthatatlanná, elérhetetlenné, látszólag érdektelenné válnak. Az optimális stresszválasz a polivagális elméletben szerint a ventrális vagus ideg szabályozása, amikor egy nyugodt, higgadt állapotban úgy tudok kapcsolódni önmagamhoz és a másikhoz, hogy az se nem túl sok, se nem túl kevés.
Önismeret és a másokhoz (ha más nem, terapeutához) való szeretetteljes, elfogadó kapcsolódási élmények kellenek ahhoz, hogy újratanulja az agy, milyen a saját középpontunkban maradni, miközben a másikra is figyelni tudunk. A kölcsönösség-élményt biztonságos keretek között kell begyakorolni „sok kicsi sokra megy” alapon ahhoz, hogy az eredeti trauma mintázata meg tudjon változni.
Az érzelmi zsenik köztünk járnak – avagy miért nem elég az IQ a boldogsághoz

Képzeljék el, hogy van valaki, aki nem biztos, hogy ő a legokosabb a szobában, mégis mindenki szereti, vele könnyű beszélgetni, és valahogy mindig tudja, mit kell mondani. Ő az a típus, akinek nem esik nehezére kezelni a stresszt, empatikus, és nem omlik össze egy kritika hallatán sem.
Miért hálás az agyad, ha nyelveket tanulsz?

Sokan azt hiszik, hogy új nyelvet tanulni csak gyerekkorban érdemes, pedig az agyunk felnőttként is elképesztően rugalmas. A nyelvtanulás nemcsak új szavakat és kifejezéseket ad, hanem valódi agytornát is jelent – javítja a memóriát, fejleszti a koncentrációt, sőt, még boldogabbá is tehet.
Lelki egészség: ne csak testben, lélekben is fitten!

Október 10-e nem csak egy nap a naptárban, hanem a Lelki Egészség Világnapja, amikor kicsit megállhatunk, és átértékelhetjük, mennyire figyelünk a saját mentális jólétünkre.
Hogyan győzhetjük le a nyilvános beszédtől való félelmet?

A legtöbben nem vagyunk született szónokok. A prezentálás gondolata gyakran már önmagában is szorongást vált ki – remegő hang, kiszáradt torok és zakatoló szív jellemző ilyenkor. A magabiztos megszólalás nem veleszületett adottság, de gyakorlással és önismerettel fejleszthető képesség.
„Képek nélkül a gondolatainkban” – Mi az afantázia?

Amikor becsukjuk a szemünket, a legtöbben képesek vagyunk előhívni egy tájat, valakinek az arcát vagy akár a reggeli ételünket. Vannak azonban emberek, akik számára mindez teljesen elérhetetlen. Ők azok, akik afantáziával élnek. A jelenség a képzelet szinte teljes hiányát jelenti – ugyanakkor ez nem betegség, hanem az agy működésének egy természetes változata.