Menü

Nem olvasnak a kamaszok

Vajon miért nehéz a 12-16 éves korosztályt olvasásra bírni? Hogyan tehetjük vonzóvá az irodalmat és a könyveket az internettel, mobiltelefonnal, közösségi oldalakkal, „kütyüzéssel” szemben? Hogyan válasszunk könyvet a gyermekünknek?

A feladat nem könnyű, sem a szülőknek, sem a tanároknak, hiszen az olvasás megszerettetését számos tényező nehezíti. A mai gyerekek döntő többségének kezében ott a telefon, tablet és laptop, számítógép, televízió, mindezek mellett nem csoda, hogy eszükbe sem jut fellapozni egy könyvet, elmenni a könyvtárba, pedig a sok-sok telefonozással eltöltött óra alatt beleférne egy kis olvasás is.

A kamaszok olvasás helyett azonban ide-oda kattintgatnak, chateléssel töltik az időt, ezzel a 12-16 éves korosztályt elveszítjük az olvasók köréből. Sajnos az én gyerekeimet nem érdekli a könyv illata, nem érdekli, hogy én mit olvastam, amikor ennyi idős voltam, nem érdekli, mert őt más érdekli.

Miért van ez így, és mit tehetünk ellene?

A legnagyobb baj, hogy a gyerekeket rengeteg inger éri a világhálóról, ők pedig hozzászoknak ehhez a felgyorsult világhoz, egyszerre játszik a neten, üzenetet vált a barátaival, esetleg híreket böngészik, videohívást folytat, görgeti a közösségi oldalt, hallgat néhány zenét, megnéz pár videót, ez pedig rengeteg inger, miközben egy könyv olvasása ehhez képest csendes, nyugalmasabb, egy dologról szól, nem kell többfelé figyelni, mondhatni lelassítja őt.

A gyerekeinkkel is meg lehet szerettetni az olvasást, ha figyelünk pár dologra.

Először is válasszunk számára izgalmas, neki való könyvet, mely érdekes lehet neki az internet vonzó világával szemben.

Ha jó könyvvel találkoznak, ők is érezni fogják, hogy az irodalomból rengeteget lehet profitálni, fejleszti a szókincsüket és még szórakoztatja is őket, ezért fontos, hogy mindig a gyerekek korosztályának/értelmi és érzelmi érettségi korának megfelelő könyvet válasszunk, mellyel azonosulni tud,

A kamaszok esetében a problémafeldolgozó irodalom hasznos lehet, hiszen a korának megfelelő problémákkal szembesül és ahhoz talál segítséget, megoldási lehetőséget. Egy neki való könyvvel nem csak tanácsot kaphat a kamasz gyerek, de azt is elérhetjük, hogy megszeresse az olvasást.

Milyen korosztálynak milyen könyvet válasszunk?

10-12 éves kortól már kiskamaszokról beszélhetünk, minden érdekli őket, aki a felnőtté válással kapcsolatos, az önállóságról szól, a barátságokról, szerelemről, közösséges kialakulásáról.

A felső tagozat kezdetével egyre erősödik a gyerekekben a függetlenedési vágy, a versenyszellem, úgy sajnos megjelenik a magány érzése és a kiközösítés is, ez az egész közösséget érintő probléma, beszélni kell róla! Az ezzel kapcsolatos könyvek mind jó és hasznos választások, mely a kiskamaszok, kamaszok lelki világát írja le.

Fontos, hogy olvasson az önismeret fontosságáról, az önbizalomról, amire szüksége van.

Különösen jó téma, ha a jövő érintő kérdésekről olvas a gyermek, hiszen mindenkit foglalkoztat, hogy „mi lesz, ha nagy lesz”.

14 éves kortól megkezdődik az érzelmi leválás a szülőkről, ami a zárkózottságot is magával vonja, a kamaszok ilyenkor feszegetik a határokat, azonban hagyni kell őket hibázni, tanulni, önállósodni, ekkor alakul ki a világnézetük és megkezdik az önálló életre való felkészülést is.

Hibák nélkül nem tud önálló értékrendet kialakítani.

16 éves kortól a kamasz kezd teljesen leválni a szülőkről, kialakítja a saját álláspontját a legfontosabb dolgokról, nevelni már nehéz, de a tanácsokat olykor elfogadja. Elhagyták a gyermekkort és alakulóban a felnőtt életük. Megterhelő időszak ez mindenki számára.

Azt gondolom, akár az őt érintő témákról, akár másról olvas a gyerek, akár könyvet, regényt, akár kortárs irodalmat, akár verseket, akár magazinokat, mindegy, csak vegye kézbe az irodalmat és tegye le a mobiltelefont egy kis időre. Ajándékozzunk könyvet karácsonyra, vagy vegyünk olvasójegyet neki a könyvtárba, hogy a gyerek maga válassza ki olvasmányait! Adjunk lehetőségeket az olvasásra!

Használt ruhát venni menő!

Sokan szeretik a használt ruha piacot, hiszen fantasztikus és egyedi darabok bújnak meg olykor-olykor a túrkálókban, ami manapság már egyáltalán nem kínos dolog.

Mi okozza az utazás utáni depressziót?

Tapasztalták már, hogy nyaralásból hazatérve szomorú hangulatuk lett? Ez az úgynevezett nyaralás utáni depresszió, amely egyáltalán nem ritka jelenség. Szerencsére az ilyenkor fellépő rosszkedv különböző módszerekkel enyhíthető.

Óvjuk okoseszközeinket, gyógyszereinket a melegtől!

Nem csak az emberek viselik nehezen a kánikulát, hanem a technológiai eszközök is megsínylik a szélsőséges időjárást. Az extrém időjárás nem csak az emberek életét nehezíti meg, de használati tárgyainkban is kárt tehet.

Nevelési módszerek, amelyek nem tesznek jót a gyermeknek

Minden szülő a legjobbat szeretné gyermekének. Nem mindig tudatosítjuk azonban, hogy nem jó mindenáron a „legjobb“ szülőnek lenni, olyannak, aki gyermekének mindent megvásárol, amit az akar, vagy megoldja helyette a problémáit és akárhányszor leesik, mindig felveszi. Az ilyen módszerrel számos fontos leckétől fosztjuk meg gyermekünket, mellyel még gyerekkorában kellene megbirkóznia, amikor a következmények még nem fájnak annyira, mint felnőttkorban.

A túlzott engedékenység nem tesz jót

Mennyi engedékenység fér össze a gyerekneveléssel? A humánus nevelésnek része a „megengedés”, tehát az a szülői magatartás, hogy nem teljes mértékben kontroll nélkül, de viszonylagos rugalmassággal engedjük érvényre jutni a gyerek akaratát. Az engedékenység nem egyenlő a megengedéssel. A „megengedés” önmagában még nem valami nagylelkű dolog, hanem elvárható valakitől, aki nem kívánja rabságban tartani a másikat.