Menü

A sématerápia célja

Szükségleteink, vágyaink felébredésekor ezek kielégíthetőségére vonatkozó, az életünk során szerzett tapasztalataink emlékei is megjelennek. Sok lelki probléma hátterében az áll, hogy saját vágyaira, szükségleteire kapott, azokat elutasító, érvénytelenítő társas válaszok emléke hatással van a jelenre és ezért gyakran tévesen azt feltételezzük, hogy környezetünk a jelenben is elutasítóan válaszolna vágyaink kifejezésére.

Ezen emlékek lenyomatai konkrét emlékekként, belső dialógusokként, gondolatokként, homályos rossz sejtésként, vagy testi tünetek formájában jelenhetnek meg. A változáshoz szükséges ezeket a belső akadályokat felismerni, megnevezni és elkülöníteni a külső akadályoktól.

A külvilágból jövő ingerek és a belső, testi, lelki, és érzelmi folyamatok feldolgozását, tudatosulását összefoglalóan kognitív folyamatoknak nevezzük. A kognitív terápia első szakasza ezen kognitív folyamatok megismertetésére épül. Második szakaszában a kognitív folyamatok önmagunkon való megfigyelését gyakoroljuk és megfigyeléseinket a csoporton megosztjuk társainkkal, így felismerhetjük, hogy hasonló helyzeteket egyes csoporttagokkal mennyire hasonlóan értékelünk, másokkal pedig mennyire különbözően.

A csoportos forma lehetővé teszi, hogy a csoporton történtek értékelését meg tudjuk beszélni a csoporttagokkal, ez elősegítheti azt, hogy a múlt árnyait el tudjuk választani tényleges történésektől. Fontos tapasztalat annak felismerése, hogy amit én gondolok arról, amit másik gondol, eltérhet attól, amit ő valójában gondol.

A múlt élményei rányomják a bélyegüket a jelenre, vagy más szavakkal megfogalmazva, mint egy szemüveg bizonyos dolgokat felnagyítanak, másokat elhomályosítanak. Például, egy társas helyzetben az elutasítás, kritika, elnyomás legkisebb jelét is felnagyítják, viszont a vonzalom, a szeretet, a dicséret jelzéseit figyelmen kívül hagyják, így belsőleg akadályozzák meg azt, hogy örömteli új élményekre tegyünk szert.

Negatív kognitív sémának nevezzük az a folyamatot, amikor rendszeresen azt feltételezzük, hogy vágyaink, szükségleteink jogtalanok, és mások számára is elfogadhatatlanok, még mielőtt a másik valójában elutasítana minket. A terápia harmadik szakaszában a ránk jellemző sémák azonosítására, megnevezésére törekszünk, és felfedezzük a tünetek kialakulásában játszott szerepüket. A terápia negyedik szakaszában arra törekszünk, hogy megkérdőjelezzük, ezen sémákat, és felfedezzük vágyaink kielégítésének, céljaink elérésének új lehetőségeit.

A csoportterápia során a terapeuták elmagyarázzák a fenti folyamatokat, majd különféle segédeszközök (kognitív napló, logikai hibák jegyzéke, kérdőívek, séma leírások, folyamatábrák) segítségével a csoporttagok el kezdik megfigyelni belső folyamataikat. Majd a megfigyelt belső folyamatokról beszélgetnek, időnként szerepjátékok formájában eljátsszák a kialakulásukban szerepet játszó emlékeket. Mindezt azért teszik, hogy vágyaik kielégítését korlátozó, régi, berögződött mintázatokat megtörjék és új, valóságosabb, remélhetőleg örömtelibb képet alkossanak magukról, másokról és a világról.

A nyári szünet lehetőségei: pihenés vagy tanulás?

Június közepén elcsendesülnek az iskolák folyosói, elbúcsúznak a diákok, és kezdetét veszi a vakáció. Sokan ilyenkor csak a pihenésre és a kikapcsolódásra gondolnak, mások azonban abban látják a lehetőséget, hogy hasznosan, akár tanulással is eltöltsék ezt a közel két és fél hónapot.

Amit a slow living-ről tudni érdemes

Érezted már, hogy annyira akarsz teljesíteni az életed minden területén, hogy nem bírod tovább? Akkor slow living életforma segíthet, hogy jobban érezd magad!

A család, mint biztos háttér

A család az első közösség, ahová tartozunk. Itt tanuljuk meg az alapvető értékeket, a szeretetet, a támogatást, és azt, hogy mit jelent felelősséget vállalni. Egy támogató családi háttér rengeteget számít az élet más területein is, például a tanulásban vagy a sportban.

Felelősségteljes vezetés nyáron is!

A felelősségteljes vezetés nem csupán a közlekedési szabályok betartását jelenti – ennél sokkal többről van szó. Pécsről tartottam hazafelé a gyerekekkel ma délután, amikor megfogalmazódott bennem ez a cikk.

Az állásinterjú mint próbatétel

Az állásinterjú, sőt már a munkakeresés is sokakban feszültséget, szorongást generáló élethelyzet. Miért olyan stresszes szituáció ez a legtöbbünk számára? Miért befolyásolhatja – ha akár csak rövid ideig is – önértékelésünket egy sikertelen felvételi beszélgetés élménye? Ebben az írásban az állásinterjúkkal kapcsolatos negatív és stresszes gondolatokról tudhatunk meg többet.