Menü

A torma nem csak húsvétkor hasznos

A hazai tormafogyasztás nagyrészt az ünnepekhez kötődik: húsvétkor és karácsonykor kuriózumként kerül a torma az asztalra, de kevesen fogyasztják azt rendszeresen. Holott tormát, valamint a belőle készült krémet az év szinte minden időszakában kapni a boltokban. Valamint ezerszínű felhasználása mellett, számos pozitív hatása is van, amely miatt érdemes időközönként fogyasztani.

Sokféle felhasználás

Jellegzetes csípős aromája miatt a tormát elsősorban fűszerként, ízesítőként alkalmazzák. Lereszelve még inkább fokozódik a csípőssége, erős illata, és könnyeztető hatása, amely a tormában lévő illékony mustárolajoknak köszönhető. A reszelt torma melegítés hatására veszít erősségéből, ecet hozzáadásával pedig semlegesíthető az ereje. A piacokon leginkább a petrezselyem vastagságú tormát veszik, míg a vékonyabb tormát darálják, így kerül bele krémekbe: a tormakrém mellett a növény a mustárnak is fontos adalékanyaga.

A torma a reszelt változatán túl savanyított és ecetes tartósított készítményekhez, például uborka, káposzta, cékla, csalamádé ízesítőjeként is használható. Úgymond szinte bármihez használható, amihez majonézt vagy mustárt szokás, így lehet akár húsok, fasírtok, szendvicsek kiegészítője, sőt még chipsek és zöldségek mellé mártogatósként is szuper. Röviden a tormát a mindennapi életben rengeteg módon lehet hasznosítani és felhasználni. Ráadásul a torma igazi hungarikum, persze más országokban is ismert, de Magyarországon a tormának van egyfajta hagyománya.

Milyen ételekhez fogyasztható?

Elsősorban hidegtálakon lévő húsételeket szoktak ízesíteni tormával, például főtt vagy füstölt sonkát tormakrémmel, de illik még marha- és sertéshúshoz, kolbászokhoz is. Izgalmassá teszi a különböző salátákat, például káposztasalátát, de készíthetünk mártogatósokat, krémeket is belőle. Majonézhez adva pedig szintén jó ízesítő. Valamint a reszelt tormát néhány hétig ecetben áztatva, majd leszűrve finom ízesített ecetet kaphatunk.

A torma, mint vitaminforrás

A torma 5-6 fajta illóolajat tartalmaz, emellett kálium-, kalcium-, magnézium-, kén-, foszfortartalma is jelentős, illetve az egyik legnagyobb koncentrációjú C-vitamin forrásunk. A benne lévő mikrotápanyagok segítenek megfelelő szinten tartani a vérnyomást, így megelőzni olyan betegségeket, mint a szívroham, és az érszűkület. Annak is ajánlott lehet a torma rendszeres fogyasztása, aki az emésztését szeretné javítani. A zöldségben található enzimek serkentik az emésztéssel összefüggő mirigyek működését, és a bélrendszerre is jótékonyan hatnak. Ez, illetve a torma rosttartalma segít megelőzni a székrekedést és a krónikus hasmenést egyaránt. Emellett a tormának vizelethajtó hatásai is vannak.

Az őszi, téli, és kora tavaszi időszakban, amikor a legtöbben valamilyen felső légúti fertőzéssel küszködnek, különösen ajánlott lehet a torma fogyasztása. Nemcsak azért, mert irritálja a nyálkahártyát, vagyis fokozott váladéktermelődésre készteti azt, így a letapadt váladéktól is könnyebb megszabadulni, hanem azért is, mert jótékonyan hat az immunrendszerre. A tormát bármilyen formában fogyaszthatjuk, az immunrendszerre gyakorolt jótékony hatása szinte minden esetben érvényesül.

Bakteriális fertőzések megelőzésére is jó

A tormában található összetevők bizonyos baktériumok ellen is sikerrel veszik fel a küzdelmet, vagyis a torma rendszeres fogyasztásával támogathatjuk a szervezetünket például az arcüreggyulladás, vagy a hasmenéssel, és hasfájással járó fertőzések elleni harcban. Vírus- és baktériumölő hatása mellett segíti a húgyúti fertőzések, gyulladások megelőzését is. Érdemes megemlíteni, hogy mivel a torma erősen irritálja az emésztőrendszert, ezért a tápcsatornát érintő különböző megbetegedésekben szenvedők számára nem ajánlott a fogyasztása, mint például a gyulladásos bélbetegségek, a Crohn-betegség, ugyanis ilyenkor több kárt okozhat, mint hasznot. Összességében viszont a tormát rengeteg módon felhasználhatjuk, és számos pozitív hatása is van a fogyasztókra.

A kefír jótékony hatásai

Tudtad, hogy a kefir nem csak a fogyásban, de a rák megelőzésében is segíthet? De ezeken kívül még jó néhány pozitív hatása van a szervezetdere, ha rendszeresen fogyasztod!

Zöldségek zöldjei, melyeket nem szabad kidobni

Zöldségeinket megannyi módon fogyaszthatjuk, minél színesebb a tál, annál finomabb és egészségesebb, de ne feledkezzünk meg arról, hogy egyes zöldségek levelei is zamatosak, vitamindúsak és ezerféleképpen felhasználhatóak. Nézzük, mik ezek!

Az almaecet sokoldalú felhasználása és előnyei

Az almaecet egy sokoldalú csodaszer. Amellett, hogy a konyhákban évek óta hódít a viszonylag olcsó áron kapható ecet, a fogyókúrázók körében is népszerű. Azonban milyen jótékony és pozitív hatásai vannak annak, ha minden nap belecsempészed az ételeidbe, vagy vízzel hígítva, mézzel édesítve, iszol néhány kortyot belőle?

Lúgosításra fel

Jön a jó idő, nem csak a kedvünknek kell jobbnak lennie, hanem a testünknek is ideje kiadni magából a káros anyagokat. Irány a lúgosítás!

Edzés és evés: ennyi idővel a sportolás előtt kell ennünk

Az étkezés és az edzés között legalább fél, de ételmennyiségtől és edzési típustól függően akár két órának is el kell telnie. A sportolóknak legjobb körülbelül három órával az edzés előttre időzíteni az étkezésüket.