A social media új biznisze: Az influencer sportitalok
- Dátum: 2024.05.16., 06:50
- Szabó Máté
- képek:pexels.com
- adrenalin, facebook, instagram, ital, koffein, social media
Az utóbbi években egyre több híresség és közösségi média influencer dob piacra saját márkájú sportitalokat, amelyeket gyakran a testmozgás elősegítésére, és az egészség fokozására hirdetnek, a legnépszerűbb ezen termékcsaládból a Prime. Bár ezek a termékek népszerűek lehetnek a követőik körében, fontos megvizsgálni azok valódi összetevőit és káros hatásait. Ezen italok többségében egyáltalán nem kapcsolódnak a sporthoz, csupán az internet egy új lehetőségét használják ki.
Cukor és koffein
A sportitalok célja, hogy a folyadék mellett más fontos anyagokat is pótoljanak az emberi szervezetben, főleg a nagy igénybevételnek kitett sportolókéban. Ezek az anyagok az úgynevezett elektrolitok, többek között a nátrium és a kálium. A hidratációs italok mindkét összetevőből nagy mennyiséget tartalmaznak, ezzel is elősegítve az izzadáskor elveszített anyagok pótlását. A sportitalok konkrét haszna a mai napig vitatott, tudományosan nem bizonyított, hogy ezek az emberek nagy részénél hasznosabbak, vagy akár egészségesebbek lennének, mintha vizet innának, habár bizonyos, hogy a benne lévő vitaminoknak van valamennyi előnye.
Az, hogy az energiaitalok rengeteg koffeint tartalmaznak, nem újdonság. A Prime termékeiben azonban még a megszokottnál is több található, ami veszélyes lehet a fiatalokra. Ennek káros adatait az is jól mutatja, hogy: 3,5 deciliter Primeban 200 milligramm koffein található, hasonló mennyiség négy csésze kávé, vagy hat üveg kóla elfogyasztását követően juthat az emberi szervezetbe. A fél literes kiszerelésben piacra dobott Prime Hydration változatban 700 milligramm káliumot mutattak ki, emellett pedig kétszeres koffeinadagot a 1,5 literes Coca-Colához hasonlítva.
Ezen szerek egyszerűen kihasználják a koffein hatásait, valamint ha cukros verziót veszünk, akkor rengeteg cukrot is beviszünk a szervezetbe. Ha pedig menteset, akkor maradnak az édesítők. Például a koffein rövid távú negatív hatásai közé tartozik a szapora szívverés, a magas vérnyomás, a szorongás, és az alváshiány. Ráadásul a koffein mellett a kálium is ártalmas lehet. A kálium az idegekre, az izmokra, és a szívre fejti ki hatását. Habár természetes része az emberi szervezetnek, túladagolása szívritmuszavarhoz, vagy akár szívmegálláshoz is vezethet.
Kik a célcsoport?
A Prime, és a hozzá hasonló termékek nem okoznak egyből függőséget, sőt a koffein nem okoz olyan elvonási tüneteket, amelyek egyik napról a másikra tönkreteszik a testet. Viszont az influencer italok olyanok, mint egy folyamatos sulykolással járó marketing kampány, mindig próbálnak valami újat mutatni, az előnyöket sulykolják, holott ezen termékek sem különlegesebbek a többinél. A célközönségük nem a sportolók közege, hanem az influencerek tartalmait fogyasztó fiatalok köre. Az ízektől a csomagolásig egyértelmű, hogy a marketinget alapvetően rájuk szabták. Nemzetközi szinten a Prime nevű üdítőital a legnépszerűbb, amelyet KSI, és Logan Paul fejlesztettek ki. Ezek a marketingkampányok szinte kizárólag a social media térben működnek jól, különös tekintettel a tizen-huszonéves célcsoport esetében, akiket klasszikus marketing eszközökkel egyre nehezebb megszólítani. Ráadásul ezen termékeket a hype-kultúra is segíti, hiszen itt mindig jön valamilyen új íz, új csomagolás, nyereményjáték, vagy ehhez hasonló dolgok, amikkel motiválni lehet az embereket a vásárlásra.
És akkor a magyarok
A hazai piacon például Jánosik Gergő Tutti Juice-át, vagy éppen ZsozéAtya NBer energiaital-márkáját lehetne megemlíteni. Jánosik Gergő üdítője, tulajdonképpen egy koffeinmentes verzió, hiszen nála az ízélmény lemásolása volt a cél a stimuláló hatás nélkül. A Tutti Juice-t, akkoriban főleg más influencerekkel promózták, mára pedig már 4 ízben is elérhető. A ZsozeAtya által megalkotott NBer energiaital 2021 elején került a piacra, az indulást pedig a hazai trash zene koronázatlan királyával, Pixával közös dallal is promózták.
Az Nberből azóta nemcsak hogy szintén több íz megjelent, de egy másik youtubert, Nessajt is leszerződtették, akinek szintén saját üdítője jelent meg a cégnél. Marketingszempontból lehet találni hasonlóságot a Prime és az Nber között. Zsozé az Nber teljes kommunikációját a saját karakterére húzta fel, a dobozon is a youtuber karikatúrája található, a felirat pedig: „NBer, Ide szlogen nem kell!” A reklámokban szintén ő szerepel, hol embereket lökdös a vízbe, hol kiüt valakit a backstage-ben, hol zeneszámokban reklámozza a termékét.
Valahol a cikkem apropóját is az adta, hogy nemrégiben indult el Abosi Barni Quick nevű üdítőital márkája is, aki lényegében véve azt hangoztatja, hogy egy olyan készítményt alkottak meg, amely próbál tényleg a kifejezésben lévő érzést előidézni, és mindezt koffein nélkül. Tehát egy frissítő, hidratáló italt hoztak létre, amelyet a nyári melegben tökéletes fogyasztani.
A magyar piac kicsit szerényebb, de hasonló…
Logan Paul és KSI példájától kezdve a legújabb hazai megjelenésű Quick üdítőitalig nagyon jól látszik, hogy létezik egy brutális marketingfegyver, ami elsöprő tud lenni. Ha az influenszerek a saját termékeiket promózzák, saját maguknak nyújtanak marketingszolgáltatást, és ráadásul a terméket is ők, valamint egy általuk megbízott cég állítja elő, akkor senkit és semmit nem kell figyelembe venniük, csupán olyasvalamit kell létrehozni, ami tetszik a követőiknek. Az influencerek mögött álló cégek, menedzserek elintézik egy-egy márka adminisztratív teendőit, a névvel, és a branddel kapcsolatos dolgokat, majd viszonylag gyors léptekben piacra is lehet dobni az adott terméket.
Az influencerek által fejlesztett sportitalok széles körű elterjedése ellenére fontos azok összetevőinek, és hatásainak kritikus elemzése. Nem azt mondom, hogy ezen termékek egyből károsak, – sőt én magam is megkóstoltam már a Primeot – viszont a túlzott fogyasztásukat kerülni kell, és például a Prime esetén, ami rengeteg koffeint tartalmaz, heti 1-2 adagnál nem szabadna többet inni. Jól látszik az is, hogy a magyar influencerek, YouTube-erek átalakítják a termékeiket, kiveszik belőle a koffeint, egy arculatra szabott valamilyen humorral reklámozott terméket hoznak létre, nem is feltétlenül a sporthoz, hanem inkább csak a szabadidős tevékenységhez kapcsolva. Abosi Barni Quick üdítőiből mindegyik gyümölcsvelőt tartalmaz aromák helyett, és egy egészségesebb verziót kínál a követőinek, más boltban kapható készítményekkel szemben is.
Összességében az üdítő- és energiaital-piac virágzik, viszont sosem lesz már a régi. Persze a legnépszerűbb még sokáig a Pepsi, valamint a Coca-Cola termékcsaládja lesznek, és az energiaitalokat kapkodják a boltok polcáról. Viszont erre a piacra betörtek az influencerek által létrehozott saját márkák, amelyek hazánkban nem feltétlenül a sporthoz kapcsolódnak, hanem sokkal inkább egy-egy YouTube-er követőinek szólnak. Nem azt mondom, hogy ezen termékek biztosan károsak, és még csak rá sem szabad nézni, sőt én is szívesen kipróbálok egy-egy új ízvilágú üdítőt ha találkozok vele, viszont az biztos, hogy a túlzott fogyasztásukat kerülni kell.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!