A sötétség ébredése – Az akolitus
A Star Wars egyelőre nem tudott elszakadni a Skywalker korszaktól sorozatok szintjén sem, az Andor és az Ahsoka is felidézték azt. A nemrég megjelent Az akolitus a köztársaság fénykorába kalauzolja el a nézőket, és üde színfoltja a Star Wars élőszereplős világának. Kicsit krimi, kicsit fantasy, és persze némi drámával is fűszerezik az alkotást, a kezdés nagyon ígéretes, viszont kérdéses, hogy mit hoz az évad többi része.
Miről szól? A Köztársaság utolsó fénykora…

A Köztársaság Fénykora egy új korszak, amit főleg regények és képregények mutattak be eddig. Ez a Baljós árnyak eseményeit előzi meg, több száz évet ölel fel, és mint azt a neve is sejteti, ekkor még virágzott a galaktikus demokrácia, a Jedi Rend ereje teljében volt. Az akolitus ennek az érának az alkonyán veszi fel a fonalat. Indara mester (Carrie-Anne Moss) békében iszogat egy kocsmában, ám egy sinobira emlékeztető orgyilkos, bizonyos Mae (Amandla Stenberg) rátámad, és egy trükkel megöli. A Jeditanács nyomozást indít az elkövetőhöz több szállal kötődő Sol mester (I Dzsongdzse), és Yord lovag (Charlie Barnett) vezetésével, és gyorsan rá is bukkannak a gyanúsítottra, ám őt Oshának (szintén Stenberg) nevezik és ártatlannak vallja magát. Majd, mint kiderül az elkövető a húga, az elkapott jedinek. Innen pedig egyfajta hajtóvadászat, vagyis inkább játszma indul a jedik, és a gonosz erő között.
Bevállalós jelenetek
A sorozat lényegében véve úgy kezdődik, hogy az orgyilkos besétál egy bárba, és élet-halál küzdelemre szólít fel egy Jedi-mestert. Ez nagyjából le is festi a galaxis akkori állapotát, ugyanis amint az Amandla Stenberg által játszott Mae párbajra hívja a megbecsült és köztiszteletben álló Indarát (Carrie-Anne Moss), a körülötte ülők mind hangos röhögésben törnek ki. Akkoriban béke honolt a galaxisban, és szokatlan volt ilyen párbajokat vívni, viszont ahogyan az első rész elején lévő szöveg is megjegyzi, ez az időszak valójában egy hosszú-hosszú háborús konfliktus kezdete, amihez az kell, hogy az alkotás néha szürreális jelenetekkel ábrázolja karaktereinket.

Az akolitusban előkerülnek olyan klasszikus témák, mint: az erő érzékeny ikrek, vagy éppen a sötét oldalra áttévelygő éjnővérek. Ugyanakkor annak ellenére, hogy ismert típusokra épít, a rendező, Leslye Headland bátran újít a mostanra sokak által megunt Star Wars-formulán. A sztori nyomozós krimiként igyekszik más lenni, mint a korábbi sorozatok, mivel egy csapat Jedi szegődik a sorozatgyilkos és az árnyakban rejtőzködő mestere nyomába. Úgymond egyszerre látjuk a Jedik világát, de közben a sötét oldal is megjelenik. Ez az alapvetés tényleg lebilincselő és képes fenntartani az érdeklődést, valamint karakterek is bőven akadnak mindkét oldalról.
A főszereplők közül egyértelműen ki kell emelni a mindig nyugodt, sztoikus, de azért harcra kész Sol mestert alakító Lee Jung-jae-t, akit korábban a Squid Game főhőseként láthattuk. Bár ebben a Star Wars-sorozatban alig lehet ráismerni, de sűrűn lopja a show-t a többiek elől. Az akolitust ő, na meg a kettős szerepben látható Amandla Stenberg tartják a víz felett. A két színész valósággal lubickol a szerepeikben.
Rövid, pörgős részek
Az akolitusról elmondható, hogy viszonylag rövid részek vannak, és ez érződik a történetmesélésen is. Egyszerűen a mellékszereplők, például az amúgy izgalmasnak tűnő csempész, a sötét oldallal kacérkodó Qimir (Manny Jacinto), vagy a vuki jedi, Kelnacca (Joonas Suotamo) sem kapnak elég teret a kibontakozásra, ráadásul nézőként egy-egy párbeszéd között is csak kapkodjuk a tekintetünket. Az első epizódban, amelyet Headland írt, a párbeszédek még nagyon minőségiek és jól átgondoltak, viszont a második résztől kezdve megbomlanak a dialógusok, és azok lendülete is. A sorozat ezzel együtt néha egy helyben toporog, viszont a látvány, és a hangulat is kiváló, a kosztümök, vagyis inkább jelmezek jól adnak hozzá az atmoszférához. Valamint a zenei aláfestés is jól működik, különösen a többi Star Wars sorozathoz képest.

A sorozat első két része alapján valamivel kidolgozottabb kezdésre számíthattunk, viszont ezzel szemben nagyon “pörgősen” kezd mindkét rész. A sztori visz magával, a “főgonosz” persze egy fénykarddal pózol már a legelső részben, és az arcát nem látjuk. Valamint a főhős és Sol mester közös drámájában is van potenciál, a krimi része is ötletes a sorozatnak, a karakterek pedig csak mennek előre a rejtélyes világban, és küzdenek önmaguk igazáért. A kisebb logikai hiányosságok, és a klisés karakterek ellenére, a krimi rész nagyon jó, erős jelenetekkel indított mindkét rész, valamint nézői szempontból is egyértelmű, hogy itt előbb-utóbb Palpatine hatalomra jutása lesz a végkifejlet. Az Akolitus hosszú távú sikere abban rejlik, hogy majd pontosan milyen irányba viszik tovább a sorozatot, ha egy kicsit is rajongunk a Star Wars univerzumért, akkor mindenképp megéri belenézni.
Izland a melankólia szigete is
A Nyári fény, aztán leszáll az éj, Jón Kalman Stefánsson izlandi író melankolikus novellacsokorszerű regénye húsz éve nagy sikerrel szerepel a könyves toplistákon. Svéd és izlandi pénzből három éve kapott egy figyelemreméltó filmfeldolgozást, pár napja már látható a honi művészmozikban is. Tragikus és szívbe markoló, egyszerű, emberi, falusi történetek egyvelege, amely a forgalmazói plakát ellenére egyáltalán nem komédia, csak egy lassú dráma.
Imposztorra várva
Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.
Piramisjátékra épült a magyar álom
Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.
Lázadni kell, ennyi az egész?
Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.
Daryl Dixon Spanyolországban
A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.