Arcane újratöltve
A Leauge of Legends egy olyan videójáték, amivel világszerte többmillióan játszanak és karakterei, illetve történetei igencsak kedveltek a játékosok körében. Bár a játékmenet közben sok információt nem kapunk a karakterekről, mindegyik köré ki van találva egy történet, amelyet a hősismertetőben elolvashatunk, és amik alapján szépen lassan egy egész sajátos univerzum tárul elénk. A Riot Games a Netflixel összefogva úgy döntött, hogy ennek a történetnek egy részét adaptálják animációs sorozat formájában, ez lett az Arcane, amelynek első évada még 2021-ben jelent meg. Most, három év várakozás után a rajongók végre megkaphatták a sztori folytatását.
Történetünk továbbra is Zaunban és Piltoverben játszódik, ahol a konfliktus még jobban elmélyül, miután Jinx felrobbantja a tanácsosok gyülekezőhelyét. Rögtön az első részben már kapizsgálni lehet, hogy sok történetszállal lesz dolgunk, ami némi aggodalomra ad okot, hiszen ezt a kilenc részt szánták a sorozat befejezéséhez, ehhez képest egyre több új dologgal szembesülünk. Főszereplőink továbbra is Jinx és Vi, körülöttük forog a történet, de Viktor, Jayce és Ekko is viszonylag sok képernyőidőt kap.
A történet egyszerre minden is szeretne lenni, és pengeélen lavíroz, hogy ez ne legyen zavaró. Az egész konfliktust kialakító testvéri viszony mellett ott van a romantikus szál Vi és Caitlyn között, illetve a mindeneken átívelő családi egyesülés gondolata, amikor kiderül, hogy Vander él, csak éppen Warwick testébe van zárva a tudata. Ezek a dramatikus elemek sokszor kissé nevetségesen hatnak az alternatív univerzumok létezése, és a robot Antikrisztus megszületése mellett.
Minél előrébb haladunk a sztorival, annál elvontabb lesz, főleg az első évadhoz hasonlítva. Eddig is tudtuk, hogy vannak varázslók ebben az univerzumban, a játékban rengeteg ilyen képességekkel bíró karaktert találunk, és már a sorozatban is említést kaptak. Most azonban megjelenik egy Fekete Rózsa nevű varázslókör, akikről sajnos nem sok mindent tudunk meg az utolsó epizód befejezésével sem.
Nehéz eldönteni, hogy csak a cselekmény következetlenségének megakadályozása érdekében kerültek a képbe, hogy legyen egy karakter, aki ekkora erővel bír, vagy tényleg volt értelme behozni a történetbe őket, mert más, ehhez az univerzumhoz köthető sorozatban relevanciájuk lesz. Mindenesetre ez egy minimális karakterfejlődéshez segítette hozzá Mel Medardat, és egy egzisztenciális krízisen kívül sok mindent nem kapott a varázslóktól, pláne iránymutatást nem.
Ha már karakterfejlődésről van szó, talán az egyik legérdekesebb szereplőnk Viktor volt, akiről nem lehet pontosan eldönteni, hogy főgonosz-e vagy sem. Bár legtöbb értelmezés szerint ő volt a fő antagonista, hiszen ellene indult végül mindenki harcba, az ő eszméi nem feltétlenül rossz dolgokból épültek fel, szeretett volna egy szebb világot teremteni az emberek számára, még ha ez végül egy rossz szektaként jelent meg. Nála igencsak elvont, már – már bibliai jeleneteket láthattunk, hiszen a Hextech segítségével valamiféle összemberi tudást birtokló lénnyé változott. Ő az a központi figura, aki minden történetszálat összeköt, és végül kirobbantja azt a konfliktust, ami ellen a kettő városrész összefog, hogy megelőzzenek egy apokalipszis jellegű jövőt.
A főszereplőink fejlődése és története őszintén nem kötött le annyira, mint a sok mellékszál, de talán ez is a szép ebben a sorozatban, hogy mindenkinek van olyan műfaj benne, ami érdekesebb lehet. Gond nélkül elbírt volna még egy évadot a sztori, de az alkotók már bejelentették, hogy legalább még három területről készülni fog sorozat, így hát reménykedhetünk, hogy az itteni szereplők, már akik megmaradtak, sem tűnnek el örökre a süllyesztőben.
Ez a valaha volt legdrágább animációs sorozat, 250 millió amerikai dollárt költöttek el rá. Őszintén szólva meg is látszik rajta, a kivitelezés gyönyörű, a rajzolás módja teszi teljesen egyedivé a történetet, lenyűgöző az aprólékosság és az összes kis részlet, ami jelentéssel bír. Érdemes volt kivárni ezt a három évet, hiszen látszik a minőség, amit így kaphatunk. Főként a japán animéknél lehet megfigyelni, hogy ugyan nagyon gyorsan jönnek a részek egymás után, de ez teljes mértékben a kinézet rovására megy.
A zenei betétek is különlegesek, az egyik legszebb jelenet az egész sorozat folyamán, amikor a Royal & the Serpent Wasteland című zenéje megy a háttérben, és éppen kibontakozik előttünk egy tragikus kép. Megjelenik több híres előadó zenéje is, többek között Stromae, a Twenty one pilots és a Woodkid is részt vettek a filmzene elkészítésében. A már legendássá vált Enemy című zene az Imagine Dragonstól szól az új évad intrója alatt is. A szinkronszínészek játékának és a megfelelő zenei betétnek köszönhetően hallgatni és nézni is igazán élvezetes az Arcane-t.
Ez volt talán az év egyik legjobban várt sorozata, és az első évad elég magasra tette a lécet, úgyhogy nagy elvárásokat kellett megugrania a történetnek. Ennek ellenére tudta hozni a szintet, és még ha néhol túl elvontnak is tűnt, legalább rengeteg más szalagon szállított sorozathoz képest tudott valami újat és méltót mutatni az Arcane névhez.
A fanatizmus sohasem csökken, csak átalakul

A Netflixen 2023-ban bemutatott négyrészes Beckham című dokumentum sorozat fordulatos és lebilincselő karrier összegzés a labdarúgó David Beckham életéről. Önértelmezésként is tekinthetünk az alkotásra mert részben a focista saját filmes gyártócége, a sport tematikájú műsorokkal és dokumentum filmekkel foglalkozó Studio 99 készítette.
Bob Dylan rajongósimogató amerikai folklórzene-fetisisztáknak

James Mangold az egyik legfelkapottabb amerikai rendező (Észvesztő, Logan, Az aszfalt királyai), aki ezúttal Bob Dylan pár, korai zenei évét álmodta vászonra, ahogy egy, a semmiből jött elveszett fiúból kezdetben folklórzenei sztár lesz majd később örök lázadóként kulturális jelenséggé, legendává válik. Az egyértelműen rajongóknak készült Sehol se otthon című mozi hihetetlen részletgazdagsága és jó zenéi ellenére is a legtöbb gálán csak jelölésekig vitte, nem véletlenül. Lássuk a részleteket.
Szemtől szembe: egy megunhatatlan klasszikus újra a vásznon

A zsaru-gengszter egymást kiegészítő kettősségének csúcspontja, a nálunk csak 1996-ban bemutatott 3 órás akcióeposz klasszikus, a Michael Mann által levezényelt Szemtől szembe. Itt a főhősök, akiket a zsáner két élő legnagyobbja, Al Pacino és Robert De Niro alakítanak, ugyanazon érme ellentétes, mégis egymással baráti, rokonlelkű oldalát jelképezik. A filmet most, az amerikai premierje szerinti 30. évfordulója alkalmából, rövid ideig újra műsorra tűzi digitálisan felújított (4K) változatban két budapesti mozi. Az egyik legjobb gengszter-, bűnügyi film, ami valaha készült.
Grecsó Krisztián élete stand-upban

Az Egy életem színházi előadássorozatban híres művészek mesélnek az életükről, a számukra meghatározó pillanatokról és történetekről. Ennek keretében Grecsó Krisztián, méltán felkapott kortárs író életrajzi stand-upjára voltam hivatalos pár napja az Átriumba, Budapesten. Beavatást nyertem a költő munkásságába, kalandos útjába a fővárosig és persze a szegvári gyerekkorának hol abszurd, hol kínos, de mindenképpen megmosolyogtató részleteibe. A remek hangulatú sírós, nevetős estről jöjjön egy élménybeszámoló.
Az utolsó tánc mindent megváltoztat

Az egykori szexszimbólum Pamela Anderson belenyúlt a tuti szerepbe, mikor eljátszotta Az utolsó showgirl vele egykorú, „kiöregedő” , magamutogató revütáncosát. A film meglepően jó kritikai fogadtatása mindenkit meglepett. Pedig egyáltalán nem érdemtelen a szakmai lelkesedés. Egy Coppola-palánta (a híres rendező unokája) levezényelte mozi sok ismert arccal (Jamie Lee Curtis, Dave Bautista) összeállt egy simán nézhető, beszélgetős művészfilmmé. A Las Vegas -i fények mögött is élnek emberek, akik igenis érdekesek, üzenik a látottak.