Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban
- Dátum: 2025.03.05., 17:19
- Martinka Dia
- képek: pixabay
- autizmus-spektrumzavar, babakocsi, digitális autizmus, digitális játék, figyelemzavar, képernyő, képernyőhasználat, kütyü, nyelvi nehézség, okostelefon, szókincs, tanulmányok, tünet, viselkedési rendellenességek
Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.
Újabb tanulmányok kimutatták: komoly következményei lehetnek annak, ha egy kisbabát sokat rakjuk le a tévé, a laptop, a telefon vagy a tablet elé, hiszen a nagyon kicsi gyerekek fejlődésére borzasztó károsan hat a képernyő előtt eltöltött idő.
Azoknál a gyermekeknél, akik naponta három óránál többet néztek képernyőt, nyelvi nehézségek és figyelemzavarok alakultak ki, azoknál pedig, akik még ennél is többet ültek laptop vagy tévé előtt, hiperaktivitási zavarokról számoltak be. A gyerekek kütyüzése miatti fejlődési problémákat nevezik digitális autizmusnak, mivel a viselkedési rendellenességek az autizmus-spektrumzavar tüneteire is emlékeztetnek.
Hogyan csúszik ki a kezünkből az irányítás?
Sajnos nagy könnyen lesz a tíz percből egy óra, mert nagyon könnyű elcsúszni a képernyőhasználattal: a tíz percből észrevétlenül lesz húsz–harminc perc, akár egy-két óra is.
A digitális játékok, mesék máshogy működnek, a gyereknek még megmozdulnia sem kell, máris érkeznek az intenzív ingerek, ezzel pedig visszamaradhat a fejlődésben.
A túl sok kütyüzés következménye lehet a figyelemzavar, erre pedig a pedagógusok is sokat panaszkodnak.
A kicsiket az oviban már nem kötik le a hagyományos játékok, építőkocka és a mesekönyvek, ettől pedig dührohamot kap, félrelöki, otthagyja, nincs türelme „hagyományos” módon játszani, ezek már a digitális függőség jelei lehetnek.
A WHO ajánlása szerint kétéves kor alatt a gyereknek semennyi digitális idő nem javallott, de négyéves korig sem ajánlott egyedül hagyni őket a képernyő előtt. Ebben a korban már szokták a szülők kihasználni, hogy a kicsit már leköti a mese vagy a játék, és egyfajta digitális bébiszitterként használják a képernyőket, ezzel pedig már túlzásba lehet esni.
Visszafordítható ez a probléma?
Minél tovább és minél intenzívebben állt fent a probléma, annál nehezebb és hosszabb a visszaszoktatás, de általában a képernyőidő megvonásával néhány hisztisebb nap után visszaállnak a kicsik a rendes kerékvágásba, azonban, ha a szülők nem figyelnek erre és nem korrigálnak időben, akkor ott lehetnek iskolaérettségi problémák, ráadásul a szókincs sem fejlődik megfelelően. Az okostelefon sajnos nem egyszer ott van a babakocsikban, már a legkisebbeknél is megjelenhet ez a virtuális autizmus.
Tanárként azt tapasztalom, hogy akkor tudjam egy átlagos fiatal figyelmét fenntartani, ha 2-3 percenként valami új impulzussal rukkolok elő. Szülő vagy tanár legyen a talpán, aki képes a digitális világ hatásaival felvenni a harcot. Logopédusok és gyógypedagógusok figyelmeztetnek arra, hogy az idegrendszer 21 éves korig fejlődik, addig sokat tudnak a kütyük ártani.
A digitális okoseszközök káros hatása a gyerekekre friss probléma, igaz nyugaton már a 2000-es évek óta kutatják a problémát, a pszichológusok egyre sürgetőbben figyelmeztetnek a dopaminfüggőség és az indulatkezelési problémák kialakulására.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.
A tanmesék varázsa – mit tanul, amikor mesét hallgat a gyerek?

Sok szülő kérdezi ma: „Melyik mese való a gyerekemnek? Nem túl régimódi ez?” Én pedig azt mondom: épp ellenkezőleg. A tanmesék sosem mennek ki a divatból, mert az emberi lélek alapigazságait hordozzák. Lehetnek modern köntösbe bújtatva, színes képekkel vagy animációval, de a lényegük ugyanaz marad: segítenek embernek maradni egy gyorsan változó világban.
A pillangóölelés ereje – amikor a nyugalom kéznél van

A mai rohanó világban a gyerekek (és sokszor mi, felnőttek is) egyre több ingerrel, elvárással és feszültséggel találkoznak nap mint nap. A tanulás, a munka, a teljesítménykényszer, az online tér és a mindennapi zaj mind hatással vannak lelki egyensúlyunkra.
Étkezz okosan, gondolkodj gyorsan! – Gyerekeknek szóló agytápláló tippek

Minden szülő szeretné, ha gyermeke okos, figyelmes és energikus lenne. Tudtad, hogy az, amit megesznek a gyerekek, hatással van az agyműködésükre és a tanulási képességeikre is? Vannak olyan ételek, amiket gyakrabban érdemes a tányérjukra tenni, mert segítik a memóriát, a koncentrációt és az általános szellemi frissességet. Nézzük, melyek ezek az igazi “okosító ételek”!