A mese, mint megküzdési stratégia
- Dátum: 2025.03.30., 07:31
- Szabó Máté
- képek: pexels
- fantázia, felnőtt, gyerek, küzdelem, mese, mesevilág, szülő, tanítás
Sokat olvashatunk a mesélés, a mesék pozitív hatásáról, legyen szó az esti sztori hallgatásról, az óvodai történet mondásról vagy a felnőtteknek szóló mesebeli mondákról. Gyakran úgy gondolunk ezen alkotásokra, hogy azért csináljuk, mert a történetek erkölcsi tanítása fontos a gyerekek számára, sokat tanulhatnak belőle, ráadásul a mese a saját nemzeti hagyományunk, kultúránk része, és ezáltal megismerhetünk más nemzeteket, kultúrákat is.
A mese egy kapcsolódási pont. Sokan azt gondolják, azért lényeges nagyon korán elkezdeni olvasni a gyerekeknek, mert attól majd megszereti az olvasást. Valójában ennek a tanulási folyamatnak a hátterében már megjelennek a mesélést körülvevő pozitív érzések. Ha egy csemetének rendszeresen mondanak mítoszokat, akkor nem önmagában a szöveg, a történet hat majd rá, hanem az ezáltal keltett kellemes gondolatok is motiválni fogják őt az önálló olvasásra. A pozitív érzések akkor is aktiválódnak majd, amikor ő fog könyvet a kezébe.
A mesék mindig olyan problémákról szólnak, amelyek a lurkókat foglalkoztatják. Ezáltal nemcsak a személyiségfejlődésben van fontos szerepük, de az őket körülvevő világ okozta szorongást és feszültséget is képesek csökkenteni. Amikor egy gyerek a mesét hallgatja, a fantáziájában kibontakozik a történet, megelevenednek a szereplők, azonosul az alkotás főhősével – vagy éppen egy másik szereplővel. Így kerül közel a problémához, a megoldandó konfliktushoz és ezáltal levezeti a feszültséget, ami ez idáig benne felgyülemlett.
A mese nem önmagában gyógyít. A kapcsolat, amibe a sztori megérkezik, az segíti a gyereket abban, hogy a nehézségeket megoldják. Az öröm és a felszabadultság érzése megteremti azt az érzelmi biztonságot, amire a csöppségeknek az egészséges fejlődéshez szüksége van. A mesék jó eszközök lehetnek a gyerekek érzelmi intelligenciájának fejlesztésében. Ha a szülőknek komfortos, akkor érdemes ezt már a várandósság alatt elkezdeni, de egy újszülött számára is előnyös, hogy születésétől meséljenek neki – mindig az életkorának megfelelő történetet.
Élettörténetekkel az oktatásban
Az érzelemkifejezés és a szociális készségek fejlesztése alapvető fontosságú már óvodáskortól kezdve, de az iskoláskori társas kapcsolatok intenzív fejlődése alapján elengedhetetlen, hogy a pedagógiai munka fókuszában helyet kapjon. Amennyiben ezt az intézmény szem előtt tudja tartani, annak látványos és kézzelfogható eredménye lesz a gyerekek beilleszkedése és tanulmányi teljesítménye terén. Magyarországon egyre több pedagógus használja az élőszavas mesemondást és az erre épülő oktatási módszereket, ennek ellenére még kevés olyan program létezik, amely kifejezetten a gyerekek érzelmi és társas készségeinek fejlesztésére összpontosít. Ezek a gyakorlatok – mint például az önmegnyugtató vagy a figyelem-összpontosító technikák – a mesék élményszerű hatásait erősítik, és a mindennapi oktatásba is beépíthetők, így széleskörűen alkalmazhatóak.
A mesebeli segítő a hős hiányzó része
Mesei jóakarókat mind ismerünk – ilyen a sánta róka, a táltos paripa, a tündérkeresztanya, az öregasszony az erdő mélyén vagy éppen egy beszélő cipó –, de valahogy sosem tulajdonítottunk nekik olyan fontos szerepet. Mind a főhősre koncentráltunk, miközben a mesében a segítők azok, akik a kulcsfigurát egy-egy problémahelyzeten átlendítik, kihúzzák a gödörből, hogy aztán elnyerje méltó jutalmát. Ha ők nincsenek, akkor a főszereplő sosem merül alá, sosem megy a probléma mélyére, hogy igazából megértse azt, miért akadt el. A szorgalmas hős a próbatételeken keresztül fejlődik, elnyeri jutalmát és végül a jó lezárást választja. Értelmezhetjük a meséket egy kamaszkori felnövéstörténetként is, ahol kellenek a keretek ugyan, de szülőként el is kell tudni engedni a felnövő gyereket.
Ahhoz, hogy a szülő igazán jól tudjon támogatni, meg kell kérdezni azt, aki segítségre szorul, hogy számára mi lenne fontos. Az is lehetséges, hogy a rászoruló nem tudja megmondani, hiszen ahogyan minden élethelyzetnek van egy mesebeli párja, úgy minden helyzetre van megfelelő mentor is, csak meg kell találni. Ő azt tudja, amit a hős nem, így a főszereplő hiányzó részének tekinthető. Ha azt szeretnénk, hogy a képzeletbeli rend a kibillenés után helyre is álljon, akkor a hősnek és a segítőnek találkoznia kell egymással – enélkül ugyanis nem lesz megoldás. Mert védelmezőre mindannyiunknak szükségünk van.
A mese a két ember közötti kapcsolat
A különböző napi sztorik megosztása és a történet hallgatás fejleszti a gyerekek szókincsét, ezáltal hozzájárul a szövegértési, és más kognitív képességek fejlődéséhez, mint például az emlékezet, a figyelem, vagy a problémamegoldás. Emellett fejleszti az érzelmi intelligenciát, aminek szerepe van az érzelmek értelmezésében, kifejezésében, megfogalmazásában, valamint abban, hogy mennyire vagyunk képesek a másik érzéseivel azonosulni. Láthatjuk tehát, hogy a mese sokrétű, nem csak a történetről, sokkal inkább az elbeszélő és a hallgató közötti kötelékről szól. Gondoljunk csak a mesehallgatási transzra, amikor a gyereknek még a nyála is ki tud csordulni, annyira figyel. A koncentrálás és a belső képalkotás pedig egy olyan világot nyit meg előtte, amely által jobban megismerheti nemcsak az őt körülvevő világot, de önmagát is.
Ha egy szülőt nem érdekel a mese, amit mond, ha nem köti le őt, nem fogja tudni úgy elmondani a gyerekének, hogy az valóban pozitív érzéseket keltsen benne. Ezért egyrészt érdemes előre elolvasni a történetet – legyen szó népmeséről vagy kortárs elbeszélésről –, másrészt bátran választhat a család a saját ízlésének megfelelő szerzeményt. Szülőként csak úgy lehet hitelesnek maradni az utódok előtt, ha figyelembe vesszük az igényeit és a szükségleteit. Manapság sokféle gyerekkönyv van a piacon – jobban és kevésbé jól sikerültek –, bízzunk az ízlésünkben, válasszunk olyat, ami valódi értéket tartogat. Legyen szó a szövegről, az illusztrációról, vagy éppen a mondanivalóról, amit át szeretne adni.
Nemigen lehet rosszul választani egy mese esetén, hiszen, ha örömmel sztorizik valaki a gyerekének, eközben valóban rá koncentrál, akkor a két ember közötti kapcsolat és a pozitív érzések fejlődnek és alakulnak. Az olvasás pedig olyan világba juttatja majd el, ahova a való életben nem tud eljutni, ezáltal olyan történeteket, sorsokat vehet észre, amelyeket a könyvek, a mesék nélkül lehetetlen lett volna megismernie.
Tavaszi méregtelenítés: Hogyan tisztítsuk meg a testünket és a lelkünket?

A tavaszi méregtelenítés remek alkalom arra, hogy testileg és lelkileg is felfrissüljünk. A tél után, amikor hajlamosak vagyunk több nehéz ételt enni és kevesebb időt tölteni a szabadban, itt az ideje, hogy egy kis figyelmet fordítsunk a méregtelenítésre
A hegymászás művészete, avagy hegyek és élmények

Hegymászókat interjúvolni mindig érdekes és izgalmas lehetőség, hiszen ezek az emberek rendkívüli teljesítményeket érnek el. Kíváncsi voltam, hogyan alakul ki ez a szenvedély, milyen a hegymászók élete, mi motiválja őket, milyen élményeik és kihívásaik vannak. Kontár Nándor és Kepsta Viktor hegymászókkal beszélgettem.
Hogyan építsünk hatékony edzésrutint otthon?

Hogyan kezdjünk el edzeni anélkül, hogy drága bérletet kellene venni vagy edzőterembe járnunk? Aki az otthoni edzésre szavaz, nekik hasznos dolgokat hozunk mai cikkünkben.
Hogyan hat a közösségi média az életmódra?

Hogyan befolyásolja a közösségi média mindennapjainkat és miként találhatunk egészséges egyensúlyt a digitális világ és a valóság között? Hogyan hat a közösségi média az életmódra? Erre keressük a válaszokat.
Hatékony időgazdálkodás a mai modern világban

Hogyan kezelhetjük jobban a napjainkat, hogy több időnk maradjon a fontos dolgokra? Taktikákat kínálunk hatékony időbeosztásra a munka és szórakozás közötti egyensúly megtalálásához.