Menü

Mi zajlik egy gyilkos tinédzser fiú lelkében?

A Kamaszok (Adolescence) egy drámába bújtatott pszichológiai horror. Mi lenne ha kiderülne, hogy egy rendes, magának való tizenéves fiút brutális gyilkossággal vádolnak meg? Mi van akkor, ha az emberölés indítéka a manoszféra és az Andrew Tate-féle toxikus gondolkodás? Avagy tényleg ennyire nem értjük és látjuk át a tinik világát.

A Kamaszok egy magas szinten levezényelt fikció, egy maratonfutás, egy társadalmi célú hirdetés egy családról, aminek az életét felforgatja az, hogy a fiukból egy gyilkosság gyanúsítottja lesz, az elkövetett bűncselekmény hamar tanúbizonyságot nyer, így ez már az első részben kiderül. A sorozat szerint senki sem tudja, mi történik a tinédzserekkel, amikor magukra zárják a szobájuk ajtaját, amikor bemennek az iskolába, vagy amikor elmennek a barátaikkal találkozni és valljuk be nem valótlan, amit állítanak.

Mint jelen esetben a tizenhárom éves Jamie-nél (Owen Cooper), akinek a családjára az első epizód első perceiben kommandósok törik rá az ajtót. Jamie-t azzal vádolják, hogy brutálisan megölte egyik iskolatársát, Katie-t. A családja teljes megdöbbenésben fogadja a hírt, a fiú semmi jelét nem mutatta annak, hogy bármi baj lenne, de annak sem, hogy bármit elkövetett volna. Az erős liverpooli akcentussal beszélő szülők nem értik, a szintén tinédzser lányuk tanácstalan. A vízvezeték-szerelő, buldogszerű édesapa lesz Jamie felnőtt kísérője a rendőrségen, miközben az ügyben dolgozó nyomozók (Ashley Walters, Faye Marsay) végzik a munkájukat.

A Kamaszok brutálisan őszinte

Az alkotás Stephen Graham színész és Philip Barantini rendező agyából pattant ki. Ők ketten korábban együtt dolgoztak a Forráspont című, többszörös BAFTA-díjas filmen, ami mintha ennek a sorozatnak a tesztüzeme lett volna, ott Graham alakította a londoni szakácsot, aki élete legstresszesebb napját vezényli le a konyhában, egy hosszú beállításban. Barantini a rendezés előtt színészként dolgozott – többek között a Csernobilban is felbukkant – ezért valószínűleg tisztában van azzal, hogy a vágás nélküliség a színészeknek olyasmi lehet, mintha levennék a gyeplőt, és végre minden színpadi ösztönüket latba vethetnék, minden kellemetlen megszakítás nélkül. Nem mellesleg fontos, hogy a Csernobil és a Kamaszok közötti történetben nem lehet párhuzamot vonni, teljesen különböző a kettő, de ha az atmoszféra teremtést nézzük, akkor vetekszik egymással a két alkotás.

A hosszú beállítások szériája az utóbbi évtizedekben egyenlő lett a realizmussal, a hitelességgel és a feszültség megteremtésével. A túlontúl hosszú snitteket már az ázsiai slow cinema is bőven magáévá tette, de a modern angolszász filmes és sorozatos kultúrában gyakran annak a szinonimája, hogy az alkotók ezt még jobban csinálták meg, mintha egyszerűen felsnittelték volna a jeleneteket, mert még több előkészület, még több technológiai fejlesztés, még kitartóbb stáb, még több rendezés és színészkedés kellett hozzá. A Kamaszok mind a négy epizódjában azt bizonyítja be, hogy ezt még inkább megrendezték, mint minden mást. Így nem csak történetében, hanem operatőri szempontból is egy kimagasló alkotásról van szó.

Mit is jelent a one-shot?

A vágások nélküli folyamatosság nem realizmust teremt, hanem felhívja a figyelmet a Kamaszok kreáltságára, ahol forgatókönyvírói, rendezői és operatőri trükkökhöz kell folyamodni azért, hogy a történések ne álljanak le egy pillanatra sem. Példa, amit a minisorozat többször is elsüt, hogy elindulunk egy szereplővel, és egy szerencsés véletlen folytán pont egy olyan karakter jön vele szembe a folyosón, akit érdemesebb követni, mint valami videójátékban. A műviség szöges ellentétben van azzal a valósággal, amiről szól és ezt mind a négy epizódban alkalmazzák. Graham és Barantino szándéka az volt, hogy négy különböző időszakban tekintsen bele a főszereplő család életébe egy órára, ami megköveteli, hogy ez az egy óra legyen annyira tele információval, amennyire csak lehet.

Ez azt jelenti, hogy a szereplőknek gyakran kell olyasmit megbeszélniük, amiket már ők bőven tudnak, csak azért, hogy a nézők is megértsék. A karaktereknek el kell jutniuk egyik helyszínről a másikra, ezért több jelenet is abból áll, hogy a színészeink folyosókon sétálnak és autóba ülnek az utolsó részben. Egy kivétellel a kamera végig a szereplők közvetlen közelében van, ezért gyakran végig kell néznünk egy-egy elnyújtott folyamatot, egész egyszerűen mert a valóság szabályai megkívánják.

Izgalomból a realizmusig

A Kamaszok első része még képes fenntartani a feszültséget, de a második epizódtól a formátum inkább realista lesz. Az iskolában játszódó jelenetekben a hosszú beállítások hátrányai, a véletlenszerű mozgások és a képi világhoz igazított lépések már zavaróak. Ráadásul a gyerekek hadát lehetetlen követni az iskolában, helyette azt viszi magával a néző, hogy: te jó ég az iskola nyomasztóbb, mint a rendőrségi kihallgatás. A harmadik rész nagy része egy pszichológiai felmérés alatt zajlik, de a kamera itt sem marad mozdulatlan, mintha pár perc nyugalom is tilos lenne – szigorú formai megoldások helyett folyamatosan változó kompozíciót kapunk.

A mű közel jár ahhoz, hogy fontos megfigyeléseket tegyen: Jamie és osztálytársai már annyira online élnek, hogy bármi befolyásolhatja őket, a bullying bármilyen veszélyes gondolat része lehet. Bár az alkotás az intézményrendszert, az átláthatatlan online teret és a szülőket is okolja, végül majdnem kimondja: ők is tehetetlenek. A közösségi média annyira gyorsan változik és torzítja el egy fiatal lelkét, hogy az ebből eredő egyéni ámokfutást nagyon nehéz megakadályozni.

A Kamaszok korlátolt perspektívája miatt nem akar rendszerszintű problémákat vizsgálni. A történet szórakoztató epizódoknak álcázott töredékek, ahol a folyamatos mozgás akcióvá emel egy folyosói sétát, a szomorú zene az érzelmeket diktálja, a kamera pedig vészesen közelről követi a színészeket, ha intenzív játékra van szükség. A sorozat érinti a témát, de nem mélyül el benne – elég pár pillanatot megmutatnia ahhoz, hogy hitelesnek és sokkolónak tűnjön, miközben végig szórakoztat. Mindeközben a színészi játék hibátlan: Stephen Graham zavarodott apafigurája és Owen Cooper érzelmileg manipulatív kamasza egyaránt lenyűgöző, utóbbinak ez az első szerepe. A harmadik részben Erin Doherty pszichológusa méltó ellenfélként tűnik fel egy emlékezetes jelenetben. A négy különböző időszakot bemutató narratíva elvileg működik, hiszen nem próbál mindent megmagyarázni, mégis érzékelteti, hogy a problémák nem oldódnak meg maguktól.

A négy rész alatt az érzelmek mesterségesek maradnak, és a drámai történet olyan, mintha egy kifeszített zsinór mentén látná a néző történéseket. A sorozat nem akar rendszerszintű összefüggéseket bemutatni, megoldást pedig végképp nem ad a nézőnek, csak bemutat egy brutális történetet, ami minden egyes részben hitelesnek érződik. Maradandó alkotás, amely egy-egy jelenetével nagyon sokat mond a nézőnek, csupán négy epizódból áll, így akár egy hét alatt is könnyedén meg lehet nézni.

Izland a melankólia szigete is

A Nyári fény, aztán leszáll az éj, Jón Kalman Stefánsson izlandi író melankolikus novellacsokorszerű regénye húsz éve nagy sikerrel szerepel a könyves toplistákon. Svéd és izlandi pénzből három éve kapott egy figyelemreméltó filmfeldolgozást, pár napja már látható a honi művészmozikban is. Tragikus és szívbe markoló, egyszerű, emberi, falusi történetek egyvelege, amely a forgalmazói plakát ellenére egyáltalán nem komédia, csak egy lassú dráma.

Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.