Miért kedveljük azt, amit ismerősnek érzünk?
- Dátum: 2025.10.22., 19:32
- Szabó Máté
- képek: pexels
- ismerős, ismétlés, ismétlődés, megszokás, pszichológia, vásárlás
Nap mint nap információk milliói bombáznak bennünket. Hírek, reklámok, arcok, dallamok, bejegyzések és üzenetek váltják egymást a szemünk előtt. A legtöbbre talán nem is figyelünk tudatosan, mégis beépülnek a fejünkbe. Azonban miért van az, hogy egy idő után elkezdünk kötődni azokhoz a dolgokhoz – akár egy tárgyhoz, egy emberhez vagy épp egy zenéhez –, amelyek rendszeresen felbukkannak a mindennapokban?
A pszichológiában ezt a folyamatot ismerősségi hatásnak nevezik. A lényege egyszerű, amit gyakran látunk, azt hajlamosak vagyunk jobban megkedvelni sokszor anélkül, hogy ennek tudatában lennénk. A jelenséget Robert Zajonc amerikai pszichológus írta le az 1960-as években. Kísérletei szerint az emberek pozitívabb érzéseket társítanak azokhoz az arcokhoz, szavakhoz vagy szimbólumokhoz, amelyekkel korábban már találkoztak. Ugyanis ami nem idegen, az kevésbé tűnik veszélyesnek, ezáltal egy idő után biztonságérzetet kelt.

Az egyik legismertebb példa erre az Eiffel-torony története. Amikor Párizsban megépült, a helyiek nagy része kifejezetten ellenezte. Csúnyának, oda nem illőnek tartották. Aztán teltek az évek, és mivel rendszeresen elsétáltak mellette, lassan megszokták, sőt, megszerették. Ma pedig már a város jelképének számít, sőt, a világ egyik legikonikusabb látványossága. Ez az elfogadás egyik legkiemelkedőbb példája – amit eleinte idegennek érzünk, az idővel közelivé válhat.
A kötődés alapja az elfogadó hozzáállás
A felénk érkező impulzusok nem minden esetben pozitívak. Ha egy tárgyhoz vagy egy személyhez eleve negatív érzéseket társítunk, a gyakori találkozás inkább ellenérzést szülhet, nem rokonszenvet. A szorongás, akár tartós, akár átmeneti, csökkenti a befolyást, mert a figyelmünk ilyenkor befelé fordul – kevesebbet érzékelünk a külvilágból, így kevésbé hat ránk az ismétlődés ereje. Az ismerősségi hatás csak akkor érvényesül igazán, ha alapvetően semleges vagy befogadó hozzáállás jellemzi az embert az adott ingerrel szemben.
A marketingipar természetesen régen felismerte, hogy milyen hatékony ez a pszichológiai mechanizmus. A szlogenek és a márkák mind a rendszerességre építenek. Ennek oka, hogy ha valamit elégszer látunk – ellenérzések nélkül –, akkor előbb-utóbb rokonszenvesnek érezzük. Lehet, hogy épp a csomagolása, a színe és a logója miatt vesszük le a polcról ugyanazt a fogkrémet vagy zsebkendőt amit korábban.
Megérteni a hozzánk közel állókat
A megszokás és a rutinszerűség nemcsak tárgyakra igaz, hanem az emberekre is. A napi ingázás során megmaradt arc, a közösségi médiában visszatérő név vagy egy híresség hangja idővel ismerőssé válik, és épp ezért lesznek számunkra szimpatikusak. Nem véletlen, hogy a legtöbb barátság, sőt, párkapcsolat iskolai vagy munkahelyi környezetben alakul ki, hiszen a rendszeres találkozások során megszületik a biztonság és a kötődés érzése.
Ha valaha is azon kaptad magad, hogy dúdolsz egy dalt, amit valójában nem is szeretsz, nos, az is az elfogadás és elutasítás egy része. Egy sláger, amit újra és újra hallasz a rádióban, lassan belemászik az agyadba, és akár tetszik, akár nem, elkezded megkedvelni. Ezért volt például a Gangnam Style is világsiker, hiszen a folytonos ismétlés végül elérte a célját.

Tudatosabban figyelni
Az ismerősségi hatás sokszor észrevétlenül formálja a választásainkat – a vásárlásainktól kezdve a kapcsolatainkon át egészen a zenei ízlésünkig. Bár a mechanizmus természetesnek tűnik, nem árt tudatosan szemlélni. Ha felismerjük, hogy mikor befolyásol minket az ismétlődés, tudatosabb döntéseket hozhatunk akár egy reklám, egy ember vagy egy dallam kapcsán. Ugyanis a világban sokszor ugyanazon embereket, hangokat és tárgyakat látjuk. Talán épp ettől a megszokottságtól érezzük benne magunkat otthonosan, holott észre sem vesszük, mennyire irányítanak minket ezek az apró és visszatérő hatások.
Sport és fogpótlás – miért számít a rágás ereje a teljesítményben?
Az aktív életmód alapja a tudatos táplálkozás. Sokan gondolják, hogy ez kizárólag a bevitt fehérje- és vitaminszinten múlik, pedig legalább ilyen fontos a rágás minősége. Ha hiányzik néhány fog, egyre több ételféleségtől kényszerülünk megválni, így beszűkül az étrendünk, és kevesebb hasznos tápanyaghoz jut a szervezet. Hosszú távon ez az energiaszintünkre, a teljesítményünkre és a közérzetünkre is rányomja a bélyegét. A modern fogpótlások azonban segítenek visszaadni a táplálkozás és a mozgás szabadságát.
Hogyan találhatunk vissza önmagunkhoz egy trauma után?
Az életünk során egy tragédia vagy csalódás nemcsak fájdalmat hagy maga után, hanem űrt is. Az egyén ilyenkor gyakran elveszíti az iránytűjét, és minden, ami korábban biztosnak tűnt, hirtelen megkérdőjeleződik. A nehéz helyzetekből való felépülés nem csupán a sebek gyógyulásáról szól, hanem arról is, hogy újra felfedezzük, kik vagyunk valójában.
Amikor a munkahelyen születik szerelmi kapcsolat
A legtöbben a munkahelyükön töltik napjuk nagy részét. Itt szocializálódnak, idegeskednek és oldanak meg problémákat olyan emberekkel, akiket nap mint nap látnak. Nem meglepő, hogy időnként a közös munka többé válik puszta alkalmi kapcsolódásnál. A határ a szakmaiság és a vonzalom között sokszor átjárható, ez bizonyos esetekben nagyon rosszul sül el, néha viszont egy életre szóló szerelem születik belőle.
A hála ereje, a mindennapok gyógyítója
Gondoltál már arra, hogy nem minden alapvető és hogy sokszor csak a negatív dolgokat veszed észre, pedig vannak jó dolgok is? Mennyire vagy a hálás azokért a dolgokért, amik történnek veled?
Kompressziós zokni sportolóknak – teljesítmény, regeneráció és egészség egyben
A sportolók körében egyre népszerűbb a kompressziós zokni, amely már nemcsak az élsportban, hanem a hobbifutók és amatőr atléták körében is elterjedt. De vajon valóban csodaszert rejt a rugalmas szövet? Utánajártunk, mikor és hogyan érdemes viselni a kompressziós zoknit sportolás közben és után.