Menü

Multitasking képesség – a modern kor elvárása?

Az úgynevezett „multitasking” fogalom a számítástechnikából ered, magyarra körülbelül úgy lehetne lefordítani, hogy egyszerre több feladatot, párhuzamos tevékenységeket folytatunk. Az informatika fejlődésével együtt az embertől is elvárja a világ azt a képességet, hogy minél több dologra legyen képes egyszerre figyelni. Vajon ez egy fejlesztendő képesség, amely elvárás ahhoz, hogy haladjunk a korral, vagy tönkretesszük magunkat, ha mindig megosztjuk a figyelmünket?

Bizonyos, hogy a munkaerőpiac modern szereplői elvárják a munkavállalóktól a multitasking képességeket. Egyszerre gépeljünk és telefonáljunk, teljesen egyértelmű… Az emberek a rohanó világban maguktól is próbálnak egyszerre több tevékenységet végezni, hátha akkor gyorsabban végeznek, behozzák a lemaradásukat, és lépést tudnak tartani az eszeveszett tempót diktáló környezetükkel.

Azok az emberek, akiknek kicsi gyerekük van, úgy tűnik automatikusan fejlődik a multitasking képességük, hiszen megszokottá válik a számukra, hogy egyik szemük a gyereken, másik pedig a feladatukon van. Többgyerekes családoknál mindez pedig hatványozódik. Nem is beszélve arról, ha az édesanya, vagy édesapa otthonról dolgozik, miközben a gyerekére vigyáz. A szülők fáradtságához nagyban hozzájárul, hogy nap mint nap van egyszerre a kezükben a gyerek és a fakanál/gereblye/laptop/telefon, stb. – és mindezekre párhuzamosan figyelnek, intézik, bonyolítják.

Bizony az egyszerre többfelé figyelés igencsak igénybe veszi az agyat. Egyes emberek könnyebben, mások nehezebben kivitelezik a megosztott figyelmet. Sőt, van aki még élvezi is, és lételeme, hogy egy időben több dolog történjen. Tény és való, hogy ez egy előnyös képesség a mai világban, de miközben kivitelezzük, figyeljünk oda magunkra és másokra is: ha családtagjaink, barátaink azt érzik, hogy sosem kapnak teljes figyelmet, csak részlegeset, mert nekünk közben mindig más dolgunk van, az káros a kapcsolatokra nézve. Arról nem is beszélve, hogy mindenkinek szüksége van pihenésre – néha már az is pihentető lehet, ha egyszerre csak egy dologra figyel, nem pedig többre.

Ráadásul a kutatók szerint agykárosító hatása lehet annak, ha egyszerre több képernyőn lógunk: televízió, számítógép, okostelefon… Ugyanis ez módosítja az agyunk azon területét, amely az érzelmek és a hangulat szabályozásáért felel, valamint segít az objektív gondolkodásban és a döntéshozatalban. Kimutatásuk szerint a depresszió egyik oka is lehet, ha több interaktív felületen szórjuk szét a figyelmünket párhuzamosan. 

Fotó:
pixabay.com

A legjobb táplálékkiegészítők szorongás ellen

Számos kutatás bizonyítja, hogy egyes táplálékkiegészítők segíthetnek gyógyszerek nélkül enyhíteni a szorongás tüneteit, illetve erősíthetik a terápia és a receptre felírt szorongáscsökkentők hatását. Mutatjuk a legjobb lehetőségeket.

Ezeket a gyógyszereket tegyük a bőröndbe!

Ha nyaralni készülődünk, mindig gondoljuk át, milyen gyógyszereket vigyünk magukkal. Bár nagyon sok helyen van már gyógyszertár, azonban nem jó utolsó pillanatban futkosni nyitva tartó patika után, jobb, ha nálunk van néhány alap készítmény, egy kis összerakott „házipatika”.

Fiatalítja a sport az agyunkat?

Megfiatalítja meg a sport agyunkat? Ha igaz, amit a tudósok állítanak, akkor a rendszeres sportolás lelassítja az agy öregedését, a korral járó szellemi visszafejlődést, tehát akkor van ilyen, igen.

A kínzó térdfájás csillapítása

A gyógyszeres megoldások mellett otthoni és alternatív módszerekkel is felvehetjük a harcot a kellemetlen tünet ellen, de elhúzódó fájdalom esetén mindenképpen keressük fel az orvost.

Táplálkozási tanácsok 65 év felettieknek

A 65 év felettiek táplálkozása külön odafigyelést igényel, esetükben ugyanis gyakoribb, hogy az emésztés, így a tápanyagok felszívódása sem működik már megfelelően. Különösen fontos számukra a fehérjebevitel, a rendszeres folyadékfogyasztás, illetve szükség esetén a kalcium, a B12- és a D-vitamin pótlása.