Miért építenek a gyerekek kuckókat?
- Dátum: 2015.07.14., 22:35
- biztonság, elhatárolódás, én-határok, függetlenedés, kuckóépítés, leválás, védelem
Ki ne emlékezne arra, hogy gyerekként mindenféle helyen, szinte akármiből épített kuckót magának, ahol elbújhatott, ahová elvonulhatott, ahol játszhatott...? A kuckóépítés tipikus jellemző tevékenysége a gyerekkornak, de vajon miért építenek a gyerekek kuckókat, bungalókat maguknak olyan lelkesen?
Nyilván gyerekként el sem gondolkozunk a kuckóépítés motivációján, egyszerűen csak vágyunk az alkotásra, egy védelmet jelentő menedékre, ahol nem mellékesen még „felnőttesdit” is játszhatunk. Az alkotás lehetősége, illetve a felnőtt világ utánzása alapvető motivációs erő arra, hogy a gyerekek is építsenek „házat” maguknak. Tehát egyrészről a kuckóépítés beleilleszkedik egy általános tanulási folyamatba, melynek meghatározó része a felnőtt tevékenységek leutánzása.
De a szakértők szerint a jelenség hátterében egyéb tényezők is felfedezhetőek. Egy kuckó építése lehet a függetlenedés kifejezésének eszköze, elhatárolódás a felnőttek világától. A leválásnak is lehet a lenyomata, de mivel a kuckó egyik legmeghatározóbb tulajdonsága (bárhol és bármiből is készüljön is), hogy védelmet és biztonságot nyújt, ezért egyúttal az anyai gondoskodás motívumát is magában hordozza.
Pszichológiai fogalmakkal élve a kuckóépítés a gyerek én-határainak erősítését is szolgálja, a védelem önálló megteremtésének lehetőségét, de egyúttal emlékeztet az anyai öl biztonságára is.
Fotó:
Pixabay.com
5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti
Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.
Kutya a családban
Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.
Iskolai telefonhasználat pro és kontra
Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.
Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…
Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.
A gyerekek harmada nem reggelizik otthon
A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.