Menü

Kelj a nappal!

Hogy a túróba tudsz Te 5 órakor felkelni? Hallom folyamatosan ezt a kérdést hatalmasra nyílt szemű, csodálkozó ismerőseimtől, kollegáktól, akik valószínűleg őröltnek tartanak. A válaszomban pedig soha, semmi titokzatos nincs. Szeretem a reggeleket, ennyi

Miért? Mert ilyenkor sportolok, futni megyek és ezt a szokásomat nem cserélném el semmiért. Ha azonban nem sportolnék, akkor is a csodálatos reggeleket tartanám a napom fénypontjának, mert egészséges a korán kelés! Ki korán kel, aranyat lel - tartja a közmondás, s bár aranyat ugyan nem, de sok minden mást megtaláltam a hajnali kelés által, amitől gazdagabb lettem. Egy egyetem kutatói szerint a napfény jótékony hatással van a testtömegindexre, s a betegségek kialakulására is kisebb esélyük van azoknak, akik az első napsugarakkal ébrednek.

Nyilván a korán kelésnek van előzménye, mégpedig a korai lefekvés és pihenés. A hajnal kettőig tartó chatelés a közösségi oldalakon nem a korán kelést hivatott segíteni. Aki akkor fekszik le, mikor én kelek, annak valóban nehéz elmagyarázni, hogy mi a jó egy reggeli futásban. Első lépésben tehát ki kell iktatni az éjszakai képernyőbámulást és alvásra cserélni, a késői fekvés amúgy sem tesz jót az egészségünknek: kifejezetten rosszat tesz a vércukorszintnek, de a koszorúér-betegségek és anyagcserezavarok is kialakulhatnak.

A depresszióra is kevésbé hajlamosak azok, akik az első napsugarakkal ébrednek, szinte elképzelhetetlennek tartom a felkelő nappal és az illatos, gőzölgő kávéval a kezemben, futócipővel a lábamon, hogy azt gondoljam, micsoda szerencsétlen nap ez a mai!

A csodálatos hajnali „érintkezés” a természetes napfénnyel hatással van a depresszióra való hajlamra, sokkal kisebb lehet a kedélybetegségek kialakulásának esélye, míg azok, akiket visszahúz az ágyuk, és képtelenek felkelni időben, reggel kapkodnak, elkésnek, stresszesebbek, s nagyobb eséllyel válnak depresszióssá, illetve hajlamosabbak az elhízásra is.

A koránkelésnek hihetetlen sok pozitív hatása van, de ezt csak akkor fogjuk megtapasztalni, ha valaki huzamosabb időn át megpróbál eszerint a bioritmus szerint élni, korábban feküdni, korán felkelni, esetleg a reggeli órákat a sportolásnak szentelni.

Képzeljünk el egy laza kocogást a felkelő nap fényében, vagy biciklizést a napsugaras mezőket átszelő bicikliutakon. Ez az igazi doppingszer és kedélyjavító, nem a cigaretta, energiaital és a péksütemény, miközben unottan baktatunk a munkahelyünkre. A reggeli rituálém soha nem cserélném el fél óra lustálkodásra, még hétvégéken sem!

Természetesen tudjuk, hogy vannak olyan foglalkozások, ahol éjszaka ébrenlétre van szükség, őket nem sorolom a reggeli lustálkodók csoportjába, ám nekik is javaslok egy állandó „én-időt”, egy nyugodt napszakot, amit esetleg sportolásra, önmagukra fordíthatnak.

A koránkelésnek is természetesen van hátránya, hiszen ezzel az esték, éjszakába nyúló mozizások, filmezések, netezés, chatelés, esti nasizás, késői vacsorák elvesznek, viszont ettől még rengeteg minőségi időnk marad és bár veszítünk az estéből pár órát, a reggeli koránkeléssel számos más dolgot nyerhetünk, ami talán eddig hiányzott az életünkből. Jó reggelt!

Amiket sose fogyasszunk éhgyomorra

Mindenkinek megvan a saját reggeli rutinja és természetes, hogy más és más dolgok válnak be mindenkinek, de van néhány alapvető szabály, amit érdemes követni.

Mi az a peszkateriánus étrend?

Már nem lepődünk meg új divatdiéták hallatán, sem furcsának tűnő étrendeken, szokatlan ételeken, most a peszkateriánus étrendről lesz szó.

Sosem késő elkezdeni sportolni: így vágj bele 40 felett

Nem számít, hogy hány évesek vagyunk, sportolni bármikor el lehet kezdeni. Sőt, érdemes is, hiszen a rendszeres mozgás segít megőrizni a fiatalságunkat és formában tart, arról nem is beszélve, hogy sportolással rengeteg betegséget megelőzhetünk. Ám 40 éves kor felett már nem pontosan úgy kell nekikezdeni a sportolásnak, mint fiatalabb korban. Íme, azok a tippek, amelyek segítségül szolgálhatnak az elkezdésben - szakértő tippjeivel.

A lecsökkent fizikai aktivitás és a táplálkozás kapcsolata

Sajnos napjainkban a gyermekeinknek kevesebb lehetősége van a mozgásra, sportolásra az iskolán kívül, mint korábban. Sok esetben nem nincs meg a lehetőség kerékpárral iskolába járni, az iskolatáskát gyalogszerrel húzni, vonni, cipelni.

A meditációs alapok elsajátítása

Előkészület nélkül nincs próbálkozás.
Próbálkozás nélkül nincs fejlődés.
Fejlődés nélkül nincs tökéletesség.
Tökéletesség nélkül nincs elégedettség.