Menü

Kelj a nappal!

Hogy a túróba tudsz Te 5 órakor felkelni? Hallom folyamatosan ezt a kérdést hatalmasra nyílt szemű, csodálkozó ismerőseimtől, kollegáktól, akik valószínűleg őröltnek tartanak. A válaszomban pedig soha, semmi titokzatos nincs. Szeretem a reggeleket, ennyi

Miért? Mert ilyenkor sportolok, futni megyek és ezt a szokásomat nem cserélném el semmiért. Ha azonban nem sportolnék, akkor is a csodálatos reggeleket tartanám a napom fénypontjának, mert egészséges a korán kelés! Ki korán kel, aranyat lel - tartja a közmondás, s bár aranyat ugyan nem, de sok minden mást megtaláltam a hajnali kelés által, amitől gazdagabb lettem. Egy egyetem kutatói szerint a napfény jótékony hatással van a testtömegindexre, s a betegségek kialakulására is kisebb esélyük van azoknak, akik az első napsugarakkal ébrednek.

Nyilván a korán kelésnek van előzménye, mégpedig a korai lefekvés és pihenés. A hajnal kettőig tartó chatelés a közösségi oldalakon nem a korán kelést hivatott segíteni. Aki akkor fekszik le, mikor én kelek, annak valóban nehéz elmagyarázni, hogy mi a jó egy reggeli futásban. Első lépésben tehát ki kell iktatni az éjszakai képernyőbámulást és alvásra cserélni, a késői fekvés amúgy sem tesz jót az egészségünknek: kifejezetten rosszat tesz a vércukorszintnek, de a koszorúér-betegségek és anyagcserezavarok is kialakulhatnak.

A depresszióra is kevésbé hajlamosak azok, akik az első napsugarakkal ébrednek, szinte elképzelhetetlennek tartom a felkelő nappal és az illatos, gőzölgő kávéval a kezemben, futócipővel a lábamon, hogy azt gondoljam, micsoda szerencsétlen nap ez a mai!

A csodálatos hajnali „érintkezés” a természetes napfénnyel hatással van a depresszióra való hajlamra, sokkal kisebb lehet a kedélybetegségek kialakulásának esélye, míg azok, akiket visszahúz az ágyuk, és képtelenek felkelni időben, reggel kapkodnak, elkésnek, stresszesebbek, s nagyobb eséllyel válnak depresszióssá, illetve hajlamosabbak az elhízásra is.

A koránkelésnek hihetetlen sok pozitív hatása van, de ezt csak akkor fogjuk megtapasztalni, ha valaki huzamosabb időn át megpróbál eszerint a bioritmus szerint élni, korábban feküdni, korán felkelni, esetleg a reggeli órákat a sportolásnak szentelni.

Képzeljünk el egy laza kocogást a felkelő nap fényében, vagy biciklizést a napsugaras mezőket átszelő bicikliutakon. Ez az igazi doppingszer és kedélyjavító, nem a cigaretta, energiaital és a péksütemény, miközben unottan baktatunk a munkahelyünkre. A reggeli rituálém soha nem cserélném el fél óra lustálkodásra, még hétvégéken sem!

Természetesen tudjuk, hogy vannak olyan foglalkozások, ahol éjszaka ébrenlétre van szükség, őket nem sorolom a reggeli lustálkodók csoportjába, ám nekik is javaslok egy állandó „én-időt”, egy nyugodt napszakot, amit esetleg sportolásra, önmagukra fordíthatnak.

A koránkelésnek is természetesen van hátránya, hiszen ezzel az esték, éjszakába nyúló mozizások, filmezések, netezés, chatelés, esti nasizás, késői vacsorák elvesznek, viszont ettől még rengeteg minőségi időnk marad és bár veszítünk az estéből pár órát, a reggeli koránkeléssel számos más dolgot nyerhetünk, ami talán eddig hiányzott az életünkből. Jó reggelt!

Néhány fitness tévhit

A fitness fénykorát éljük, de más sportágak is népszerűek, a karantén kihozta az embereket kocogni a természetbe és többen elkezdtek otthon online edzeni, van azonban néhány tévhit, melyet azért jó tisztázni, ha valaki sportolni kezd.

Ami hiányozni fog a karantén után

A karantén keserves kényszerdöntés volt és a javunkat szolgálta, mégis nehéz volt elviselni a bezártságot, azonban kétségtelenül voltak, vagy vannak olyan oldalai, amelyek talán mégis a javunkat szolgálták.

Mi történik, ha éhezünk?

Mi történik, ha éhezünk? Mit jelent a mennyiségi és mit a minőségi éhezés? Mi a megoldás?

Ha babát szeretnél…

Amikor eldöntjük, hogy babát szeretnénk, a legfőbb félelmünk, hogy soká várat magára a pozitív terhességi teszt. Nyilván a természet a főnök ő teszi a dolgát, azonban néhány trükkel mi is növelhetjük a teherbeesés esélyét.

Falászavar – mi az oka?

A falászavarnak nevezett kontrollálatlan falásrohamok 2013-ben jelentek meg önálló kórképként a mentális betegségek rendszerében. Falászavar esetén hirtelen és egyszerre jóval több ételt és ezáltal több kalóriát fogyaszt az illető.