Európai filmek, amik számomra kedvesek I – amik után jó élni
- Dátum: 2020.03.21., 13:45
- Vass Attila
- képek:www.imdb.com
- kikapcsolódás, kritika, lista, mozi, otthon, videó, vígjáték
Helyzet van, mindenki tudja, látja, érzi. Mielőtt túladagolnánk a Netflixet vagy az Hbo go-t ne feledjük, hogy az európai kultúra milyen érdekes és szép tud lenni. Valamint mindig van érdekes, szép dolog/film/gondolat, ami csak ránk vár. Jöjjön hát egy szubjektív felsorolásszerű lista az életemet meghatározó szigorúan európai filmekből (na jó néha kizárólag a finanszírozás miatt picit amcsik), amelyek izgalmasok és vagy elgondolkodtatók. Kezdjük a rémhírek árnyékában a vígjátékokkal/ jó élni típusú top 10 mozikkal. Csak a születésem utáni filmeket vettem figyelembe és az alap nyelvükön ajánlom, mert úgy adják vissza az igazi hatásukat. Akkor csapjunk bele, jöjjön hát egy kis túlélési muníció.
In Bruges--- (a világ legröhejesebb magyar címe Erőszakik)
Ez a remek angol darab mindenkinek szól, aki hibázott már nagyot és/vagy lelki sérelmek gyötrik. Erős vulgáris humorával igazi örök zöld. A Brugesben elbújó két kistílű bérgyilkos kalandjai egyszerre a komédia és komoly kérdések remek egyvelege. A fényképezés zseniális, Colin Farrell élete formájában ahogy tulajdonképpen mindenki a filmben. Kihagyhatatlan, laza tartalmas és nagyon színpadias mégis, talán mert egy echte színházin rendező tette le az asztalra és mi nem győzzünk hálálkodni érte. Ezután mindenki szívesen elmenne fucking Brugesbe, hogy megtisztuljon bűneitől.
Love actually –Igazából szerelem
Az igazi brit klasszikus. Mindenki, de tényleg mindenki benne van, aki számít. „Mindenki figyeli, hogy mit mond a másik.” A FILM a szerelemről, az emberi sorsokról, amelyek egybefonódva oldódnak meg Londonban. Remek zene, frenetikus helyzetkomikumok és olyan hangulat, amelyet nem lehet eléggé dicsérni. A szeretet mindig utat tör magának csak legyen elég jó szándék és hülye karácsonyi dal a rádióban. Bill Nighy rocksztár karaktere pedig legendás. A karácsony és a szerelem mindenkit körülvesz. Fantörpikus.
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain --Amélie csodálatos élete
Kétféle film rajongó van, aki látta és a többi. Jeunet profin levezényelt egy romantikus nagyon, nagyon feminim mozit, ami a bennünk rejlő kedves énünknek éppúgy szól, mint a nagyvárosok kavalkádjában fuldokoló magányos énünknek. Minden a helyén van benne, Audrey Tautou pedig élete szerepében mindenkit levesz a lábáról. Az élet egy nagyon szép hely lesz a megtekintése után. Ja és szeressük egymás gyerekek, mert világunk örök rejtélyes nagy csoda.
Intouchables – Életrevalók
A francia filmtörténelem legnagyobb nemzetközi sikere lett. Teljesen megérdemeltem. Az igazi alapsztorit kissé kikerekítve végig röhöghetjük, ahogy az igazi utcagyerek (ezután már Cézár díjas) Omar Sy elviszi a showt és méltó barátja lesz egy lebénult milliomosnak (Francois Cluzet). A zene kiváló, a poénok franciául remekül ülnek. A tanulság remekül felépített, nincsenek üres járatok. Talán az egyik legidőtállóbb francia mozi az elmúlt sok-sok évben. Minden a helyén van egy remek délutánhoz, együtt otthon az igazi életenergia erejéről.
Joyeux Noel - Fegyverszünet karácsonyra
A francia-német-angol-román háborús filmdráma is helyet követel magának itt. Az egymás elleni harcok végét hirdetve. A megtörtént esetet!!!! feldolgozó darab az első világháború kezdeti frontharcairól szól, amikor is karácsonyra megszűntek a frontok egy kis ideig és azok voltak a katonák, akiknek lenniük kéne, emberek. A színészgárda elit és tökéletes, a kosztümök hibátlanok. A film eleje pedig olyan egyszerűen nagyszerű, hogy összeszorul a torkunk is. Szeressünk egymást gyerekek akárki akármit is mond hirdeti az igazi történet és ez a mozi rendületlenül.
L’auberge d’espagnol – Lakótársat keressünk
Aki volt Erasmuson annak azért, aki nem annak azért kötelező darab az európai fiatalságról. Egyszerre szól a kultúrák találkozásáról és azok egymásba fonódásáról. Az élet együtt a különbségeinken keresztül is igazi ebben a spanyol-francia filmben is, ahol általában angolul beszélnek. Egy generáció alapműve lett a következő és a gyengus 3. résszel együtt is. Örök a téma: fiatalság, boldogság, életszeretet, suli és móka, móka, móka. Forever young
Snatch – Blöff
A ravasz, az agy után Guy Ritchie egy jóval komolyabb darabbal állt elő a megszokott laza stílusban az angol alvilágról. Nagy dumák, hihetetlen arcok és remek kameravezetés jellemzi ezt a 2000 -res klasszikust. Nem szabad kihagyni. Brad Pitt cigány karaktere is félelmetes angolul, ahogy az összkép is. Minden szuper, laza, dinamikus. Igazi gondűző mozi, amely hangulata szinte alig hihető. Szerezzük be, no nincs mese.
Crna mačka, beli mačor – Macskajaj
A klasszikus, a fenomenális, a leglazább. Az igazi sutyó humor szerelmeseinek aranylövése. Kusturica cigány humora itt a legnagyobb, a legkoncentráltabb. Zseniális arcok, nagy szövegek. Több generáció szalagavató táncát mérgezte meg a filmzenéje. „This is the beginning of the beautiful friendship”…frenetikus, laza és nyers humor minden szinten. Balkán forever ebben a jugoszláv-francia-német darabban.
Hot fuzz – Vaskabátok
A haláli hullák hajnala csapata ismét letett 2007-ben egy igazi brit humorú darabot az asztalra. A nagyvárosi elit zsaru falusi hányadtatásai viccesek, üdék és nagyon angolok. A színészek nagyon élvezték ezt a mókát ahogy mi is. A krimi vonal ellenére egy igazi műfajparódia altesti amcsi hulladékhumor nélkül. Nem lehet benne csalódni, még akkor sem, ha egy kicsit abszurd is helyenként, de egy filmbarátnak remek kis kikapcsolódás.
The Artist – A némafilmes
2011-ben jött, látott egy néma film a mozi amerikai hőskoráról és nyert. Mindent díjat, minden szinten, de legfőképpen a szívünket. Ki gondolta volna, hogy az egyik aktuális francia tévés hülyegyerek Jean Dujardin ennyire elemében lesz a gall nyelv nélkül is. A Hollywood hőskoráról szóló mozi könnyű darab és nagyon jól felépített. Nem is érezzük a verbalitás hiányát, ami mindent elmond. A sztori a változás hátrányáról és varázsáról. Emberi, megindító és még igazi filmszínészek életéről is szól a mozi hőskorából. Chapeau les gats..Le a kalappal!
Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.
Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.
Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.
Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.
Halálos séta

A hosszú menetelés nem a klasszikus King-horrorok közé tartozik, hanem egy feszült és lélekpróbáló thriller, amelyben ötven fiú indul el egy halálmenetre, ahol a szabály egyszerű: aki megáll, meghal. A film naturalista ábrázolása, erős dialógusai és színészi alakításai – különösen Cooper Hoffman, David Jonasson és Mark Hamill játékával – folyamatos feszültséget teremtenek. Bár pszichésen megterhelő és helyenként brutális, mély társadalomkritikája és valóságshow-szerű bemutatása miatt elgondolkodtató élményt kínál.