Menü

Várandósság túlsúllyal

Az áldott állapot nem a fogyókúra a divatdiéták és koplalások ideje, ezt jól tudjuk, de nagy túlsúllyal küzdő kismamáknak épp a baba egészsége miatt kell fokozott odafigyeléssel viselni a várandósság alatti életmódot.

A terhesség alatt a többletsúly köztudottan veszélyezteti az anya és a baba egészségét. Nem csak a teherbeesés előtti többletsúly probléma (akár már a teherbeeséshez is), hanem normál súlyról indult terhesség alatti hirtelen súlygyarapodás is komoly kockázatot jelent.

Milyen problémákat okozhat a túlsúly?

Eleve ott kezdődik, hogy nehezebb teherbe esni, ez bizony lehet oka annak, ha a gyermekáldás várat magára. Ha várandósság alatt szedünk fel a kelleténél több pluszkilót, akkor a kismamára nézve nő a magasvérnyomás, a terhességi cukorbetegség, a trombózisveszély kockázata.

A babára nézve nő a spontán vetélés, a koraszülés, a császármetszés lehetősége.

A magas túlsúly fejlődési rendellenességeket is okozhat, fiatalkori cukorbetegséget, gyermekkori elhízást, keringési betegségeket.

De mit tehet az a kismama, aki már várandós, mégis túlsúllyal rendelkezik?

Babavárás alatt a hízás mértékét normál esetben, átlagos kiindulási súlyról körülbelül 12-18 kg közötti értékben határozhatjuk meg. Túlsúllyal rendelkező kismamáknál ennél kevesebbet ajánlott hízni, mintegy 7-10 kg súlygyarapodás a megengedett, de nagy mértékű elhízás esetén ez a szám inkább az alsó határon maradjon, ami 6-7 kilót jelent.

A terhesség első trimeszterében 150 kalóriával van többre szükségünk, míg a második trimeszter 300kalória pluszbevitelt tart indokolnak naponta, az utolsó trimeszterben pedig a 200 kcal energiamennyiséget nem ajánlatos túllépni. Ez egy banán vagy egy pohár tej kalóriatartalma, tehát nem kell extra adagokra gondolni, sem kettő helyett enni.

A legtöbb üres kalória a tápanyag nélküli, felesleges nassolásból származik, ennek elkerülésére kell leginkább törekedni és nem a terhesség miatti kívánósság álcája mögé bújni.

Akkor mit együnk?

Változatosan kell étkezzünk, ami azt jelenti, hogy kevés gyümölcsöt, sok zöldséget, elegendő rostot, lassú felszívódású szénhidrátokat kell fogyasztanunk, például teljes kiőrlésű lisztből, vagy rozslisztből, zablisztből készült kenyeret, korpás pékárut, durumtésztát, szénhidrátcsökkentett termékeket, reform köreteket, mint például kölest, bulgurt, hajdinát. Tejtermékek közül a kevésbé zsíros, cukor nélküli joghurtokat, túrót, tejet, sajtot, húsok közül a zsírszegény szárnyas húsokat, felvágottakat részesítsük előnyben, magvakból pedig maximum egy kis maréknyit fogyasszunk minden nap. Az italfogyasztás tekintetében az ásványvíz a legjobb választás, vagy különböző teák, cukrozatlan limonádék.

Ha megakadtunk az étkezési tanácsok útvesztőjében, keressünk fel dietetikus szakembert, aki segít személyre szabottan összeállítani a megfelelő étrendet. Gondtalan babavárást, jó egészséget kívánok!

Mikor kezdjünk el aggódni, hogy nem jön a baba?

Amikor az ember babát szeretne, kicsit valahol úgy képzeli el, hogy pár hét után már kezében tarthatja a pozitív terhestesztet és örömmel újságolhatja párjának a boldog hírt. Azonban a valóság az, hogy két teljesen egészséges embernél sem számít ritkaságnak, ha esetleg egy vagy két évig nem érkezik a várva várt gyermekáldás.

Mit tehetünk a terhességi visszerekkel?

A várandósság hónapjai alatt elég sok nő szembesül aggódva különböző bőrproblémákkal, ekcémával, kellemetlenségekkel, pluszkilókkal, dudorodó visszerekkel. A visszerek látványa nem túl szép és bizalomgerjesztő, de nemcsak esztétikailag zavaró, hanem egészségügyi kockázatot is jelentenek.

Az igazi anya-lánya kapcsolat titka

Amíg gyerek a lány, addig is lehetnek benne kihívások, mint minden szülőségben, de felnőttként jó kapcsolatban maradni a lányunkkal/anyánkkal, igazi művészet.

Játszani jó!

A kisgyerekek kedvenc elfoglaltsága a játék. Lehet szabadtéri vagy szobai, társas vagy csak egy főre szóló játék, az mindenképp igaz, hogy egyszerre kapcsolja ki és fejleszti a gyerekeket. Igaz lehet ez a felnőttekre?

Miért vannak a terhességi rosszullétek és mit tehetünk ellene?

A várandósság csodálatos dolog, azonban igencsak megnehezítik a reggeli, esti rosszullétek. Nagyon nehéz elvégezni a napi feladatokat, munkába indulni, gyereket ellátni, ha az ember a rosszullétekkel küszködik. Jó esetben 12-16 hét alatt elmúlnak ezek az émelygések, s addig is lehet enyhíteni a tüneteken.