Menü

Ultraibolya sugárzás elleni védelem télen

Kissé súlytalan problémának tűnhet ezzel foglalkozni télen. Ugyanakkor az egyre hosszabbodó világos nappalok velejárója, igaz még ez szinte alig észrevehető, de már körülbelül nem egészen fél órával később van napnyugta, ha a napkeltét nézzük akkor ez a fél óra meg is van.

A héten több napon volt több órás napsütés és sugárzás is volt az ország középső részein, illetve helyenként, annak ellenére, hogy maximum plusz három vagy négy fok volt ekkor a hőmérséklet. Az első összefüggést már is megláthatjuk, mégpedig azt, hogy mindegy, hogy hideg van vagy kánikula, hatás éri a földfelszínt, így minket is. A mérések szerint már kis mértékben januárban ez több, mint decemberben. Természetesen borult napok időszakok gyengítik ennek erejét, de a szóródott sugárzás ekkor is lehet 70-75%-os. Érdekesség, hogy a homok 25%-t, a vízfelület 20%-t, a beton kb. 12%-t is visszaverheti a sugárzásnak.

Hogy télen mennyi is ez? Leginkább nyáron találkozunk az úgynevezett UV indexszel, ami mostanában leginkább gyenge 3-as alatti. A meteorológiai szolgálat oldalán az olvasható, hogy különösen érzékeny bőrűek és csecsemők kivételével óvintézkedésre nincs szükség. A napozási idő 2-es érték alatt több mint 120 perc, illetve 2,9-ig a nagyon érzékeny bőrűeknek 45-60 perc ajánlott, míg a kevésbé érzékenyek számára 120 perc. Ezek az értékek a 3-as szinttől kezdenek minimálisan, de csökkeni.

Nyilván a télen ez az érték nem vészes, de már mérhető, illetve azt is látni kell, hogy a fenti százalékok és értékek egyenesen arányosak. Azaz minél magasabb az UV index annál magasabb visszaverődő értékeket jelentenek a százalékok.

Az időjárás miatt megállapítható, hogy öltözködésünknél fogva a testünket szinte nulla napfény éri. Elsősorban az arcunkat és a szemünket érheti ekkor elsősorban UV sugárzás. Két eset fordulhat elő. Ha nincs hótakaró vagy jég, a behatás minimális. Ha van, a helyzet azonnal megváltozik, ugyanis a napsütést szinte teljesen visszaveri. (88%) Többek között ezért viselnek a téli sportok kedvelői például a szemüveget a szél meg a hidegen túl. Tehát legyen akárhogy is a napszemüvegünket ne tegyük messzire, szükség lehet rá télen is. Egyébként napozni ilyenkor kifejezetten ajánlott a D-vitamin ilyenkor is termelődhet. Abban az esetben, ha van napfény akkor véleményem szerint a 11 és 14 óra lehet a legalkalmasabb időtartam, hiszen a napi maximum hőmérsékletek ekkor a legkedvezőbbek.

Összességében elmondható, hogy télen is fontos az arc és a szem védelme. A legfontosabb ilyenkor is a legkisebbekre, és a nagyon érzékeny bőrűekre gondolni. Illetve arra, ha szép napos, de hideg időt választunk bármely téli sporthoz. Hiszen, a hó és a jég veri vissza a legtöbb UV sugárzást, ami nem feltétlenül extrém UV indexet jelent, de a napszemüveget télen is ajánlott lehet használni szemünk védelme érdekében. Jó egészséget!

Vörös Sándor

Miért jó a tengervíz?

Nincs is annál jobb dolog nyáron, mint amikor a napsütötte tengerparton barnulunk, pancsolunk és frissítőket iszogatunk. De abba bele sem gondolunk, hogy a sós tengervíz igazi csodaszer! Lássuk, miért is olyan jó…

Miért fontos a fényvédő?

Bőrgyógyászok és kozmetikusok egyaránt nem győzik kiemelni, hogy mennyire fontos a fényvédő gyakori kenése az arcra. Nemcsak nyáron, de télen is szükség lenne rá, azonban erről sokan megfeledkeznek.

Milyen egy tökéletes piknik?

A szabadban rendezett összejövetelek mindig sikert aratnak, részei lehetnek egy kirándulásnak, vagy lehet egy szülinap, vagy más alkalom megünneplése is a barátokkal. Piknikre fel!

Meggyógyulhatunk a Placebo tablettáktól is?

Placebonak tekinthető minden olyan gyógyszer, amely valódi orvosi kezelésnek tűnhet, de nem az. Lehet tabletta, injekció, és sok más típusú álgyógyszer is. Ami minden placeboban közös, az az, hogy nem tartalmaz aktív hatóanyagot, mely kihat az egészségre.

Sosem késő elkezdeni sportolni: így vágj bele 40 felett

Nem számít, hogy hány évesek vagyunk, sportolni bármikor el lehet kezdeni. Sőt, érdemes is, hiszen a rendszeres mozgás segít megőrizni a fiatalságunkat és formában tart, arról nem is beszélve, hogy sportolással rengeteg betegséget megelőzhetünk. Ám 40 éves kor felett már nem pontosan úgy kell nekikezdeni a sportolásnak, mint fiatalabb korban. Íme, azok a tippek, amelyek segítségül szolgálhatnak az elkezdésben - szakértő tippjeivel.