Menü

Tippek a jobb alvásért kánikulában

A nyár eddigi napjai kifejezetten melegen teltek, az utóbbi pár hétben szinte folyamatos kánikula volt. A hőség ellen persze lehet védekezni klímával, szellőztetéssel, egyéb hűtő megoldásokkal, de ha valakinek erre nincs lehetősége, az bizony éjszaka sem szabadul a hőség kellemetlen mellékhatásaitól. Ilyen például az, ha nehezen, vagy szinte egyáltalán nem tudunk elaludni a melegtől. Az időjárás változékonysága sok ember alvását befolyásolhatja, de ahogy a meleg, úgy a hideg is lehet ilyen hatással. Általában főleg azok érzékenyek különösen az időjárásra, akik szív- és érrendszeri betegséggel küzdenek, túlsúlyosak, vagy éppen a változó korban vannak. Erre hoztunk most néhány tippet, hogy megkönnyítsük azok dolgát, akik nem szeretnek, vagy nincs lehetőségük klímával hűteni a lakást.

Az egyik tipp a felkészülés. Ezalatt azt értjük, hogy bár manapság már mindenhol megtalálható a technika, mégis lefekvés előtt ügyeljünk arra, hogy ki legyen kapcsolva minden elektronikai eszköz, például a TV, számítógép, telefon, rádió és hasonló kütyük. Olvassunk inkább kicsit elalvás előtt, az a szemet és az agyat is kicsit lefárasztja, hátha könnyebben megy így az elalvás.

Szintén egy sokak által elhanyagolt részlet a délutáni kávé, illetve tea fogyasztása. Bár sokan azt mondják, ők közvetlenül koffeinfogyasztás után is tudnának aludni, mégsem tesz jót, ha délután iszunk ilyen italokat, hiszen, ha nem érezzük úgy, de szervezetünket felpörgeti, ami miatt lehet, hogy később nehezen alszunk el.

Sokat segíthet az is, ha kizársz minden lehetséges zavaró tényezőt. Ilyen például a fény; sötétítsd el a hálószobát redőnnyel vagy reluxával, függönnyel, kapcsolj ki minden fényforrást, mint például a monitorok, telefon, rádió, ébresztőóra kijelzője. Zavarhat a hang is, bár ez egy sokkal nehezebb ügy, hiszen, ha az utcáról, vagy olyan forrásból érkezik a zaj, sajnos nem tehetünk ellene semmit, azonban a telefont beállíthatjuk csak ébresztésre, így nem zavarhat meg egy váratlan üzenet vagy hívás.

Az általánosan javasolt hőmérséklet a hálószobában 18-20 fok, azonban ez a nyári kinti meleghez képest nagyon hideg, így, ha klímával is alszunk, semmiképp se állítsuk 24 fok alá. Általánosságban ajánlott, hogy a kinti és a benti, klímás hőmérséklet között ne legyen nagyobb különbség összesen, mint 7 fok.

Ha minden lehetséges zavaró tényezőt kizártál és így sem megy könnyen az elalvás, lehet, hogy nem a hőség, hanem valami más okozza a problémát. Ilyen esetben érdemes lehet szakemberrel konzultálni, mivel lehet szó akár alvási apnoeról vagy akár idegrendszeri problémáról.

Iskolai bullying – milyen jelek utalnak rá?

Mit jelent a bullying kifejezés? A megfélemlítés (angol szóval bullying) többek között terrorizálást, zsarnokoskodást, erőszakoskodást, kegyetlenkedést, megalázást, kiközösítést és zaklatást jelent. Olyan ismétlődő viselkedés, amellyel egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy feletti hatalmát igyekszik kialakítani – írja a wikipedia.

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?