Menü

Hogyan okoz gondot testünkben a stressz

Egyre többször halljuk, hogy betegségeink és bizonyos tüneteink a stressz miatt vannak. De mégis mi is pontosan a stressz és hogyan tud akár komoly betegségeket is okozni, ha nem törődünk vele? Min keresztül hat a stressz és hogyan tudja felborítani testünk egyensúlyát?

A stressz egyébként egy szükséges része életünknek, hiszen túlélésünket szolgálja, mivel ez indítja el a szervezetünk „üss vagy fuss” reakcióját. Manapság kevés ilyen szituációban van részünk, más jellegű stressz ér minket. Például ülünk a dugóban, munkahelyi stresszel küzdünk, vagy épp a magánéletünkben vannak olyan problémák, amik próbára teszik az idegrendszerünket. Ezek nem élet-halál szituációk, mégis kiváltják a stressz hormonok termelődését.

Ha a stressz hosszú ideig fennáll, akkor a mellékvese, ami a stressz hormonokat termeli, megtörténhet, hogy kimerül, „elfárad”, így működése szabálytalanná válhat, szervezetünk egyensúlya felborul. Ha túl sok hormont termel, az elégeti a test dopamin készleteit, ez pedig rövid távon rossz hangulathoz, hosszú távon akár depresszióhoz is vezethet. Ha kevés hormont termel, akkor pedig az energiaszintünk látja kárát, fáradékonyak és motiválatlanok leszünk.

Ha a mellékvesénk „elfárad”, annak jellegzetes tünetei vannak, amik a következők: gyengeség, alacsony energiaszint, koncentrációzavar, memóriazavar, depresszió, motiválatlanság, emésztési gondok és alvászavar.

Ezek a közvetlen tünetei annak, ha tartós stressz hatására a szervezetünk kimerül, de más rendszereket is érinthet a leterheltség. Például a hormonrendszer egyensúlya is felborulhat, különböző gyulladások alakulhatnak ki a szervezetben, például a hasnyálmirigyben, hatással lehet a vércukorszintre is, a kortizolon – ami szintén egy stressz hormon - keresztül pedig a máj is túlterhelődhet. A központi idegrendszerre és az agyra és káros hatással van a tartósan magas kortizol szint.

Természetes nem érdemes megvárni, míg a tartós stressz hatására a fentebb említett tüneteket tapasztaljuk magunkon, de mindenképpen érdemes figyelni a jelekre, illetve a következők közül, ha fennáll több is, érdemes átgondolni, vajon a stressz okozhatja-e ezeket: hirtelen súlygyarapodás vagy súlycsökkenés, lehangoltság, hajhullás, körmök fakósága, töredezettsége, ingadozó vércukorszint.

Amennyiben úgy gondoljuk, a tartós stressz áll tüneteink mögött, akkor mindenképpen változtatnunk kell az életvitelünkön. Fontos a megfelelő folyadékbevitel, ami bár testtömegtől függ, átlagosan napi 2-3 liter folyadékot kéne fogyasztanunk. Jót tehet, ha 3 óránként étkezünk kis mennyiségeket ahelyett, hogy 1 vagy 2 étkezés alatt próbálnánk meg bevinni a szükséges tápanyagokat. Az sem mindegy, mit eszünk; igyekezzünk alacsony zsírtartalmú ételeket enni, valamint figyeljünk oda, hogy személyesen nekünk mely élelmiszerek vannak jó és rossz hatással a szervezetünkre, vagyis mi az, amitől felpuffadunk, mi az, amitől energikusnak érezzük magunkat.

A rendszeres testmozgás, valamint a megfelelő vitaminbevitel is fontos, kifejezetten a téli hónapokban, amikor kevesebbet mozgunk és tartózkodunk a friss levegőn.

Ha pótvizsgázik a gyerek…

Több okból is előfordulhat, hogy valakinek osztályozóvizsgát, javítóvizsgát kell tennie, nem feltétlen hanyag volt, lehet, hogy betegség miatt maradt ki sokáig az iskolából, vagy egész más oka van annak, hogy tanév közben nem sikerült valamely tantárgyat kellőképp elsajátítani, az augusztusi pótvizsgákon újra lehetőséget kapnak a diákok. Hogyan készítsük fel a gyereket a pótvizsgára?

Mit üzen a testbeszéd?

Mi is az a testbeszéd? Ha röviden szeretném megfogalmazni, akkor a testbeszéd egy közvetítő tényező az emberi kommunikációban. Nem verbális kommunikáció, mely természetes kísérője a verbális kommunikációnknak, az emberek közötti kapcsolatteremtés egyik formája.

A legjobb természetes szúnyogriasztók

Nyáron mindig meg kell küzdjünk a rovarokkal, különösen a szúnyogok okoznak sok kellemetlenséget.

8 dolog, amit saját kezűleg is elkészíthetsz

Évtizedekkel, századokkal ezelőtt teljesen természetes volt, hogy a mindennapi élethez szükséges „termékeket” otthon készítették el a családok tagjai. Ma már egyszerűen csak levesszük őket a boltok polcairól. De vajon melyek azok a dolgok, ahol „megéri” a bolti verziót lecserélni az otthonira?

Hogyan foglaljuk le a gyerekeinket nyári szünetben?

Három gyerekkel vagyok itthon a nyári szünetben. Szerintem ennyi bevezető a témához pont elég. Elképesztően nehéz feladat a három fiamat szórakoztatni, pláne, ha ezt pénztárcabarát módon szeretném megoldani. Összeállításunkban erre gyűjtöttem tippeket, szerencsére a világháló segít az ötletelésben, én pedig most csokorba szedtem a legjobbakat.