A homokozás, mint készségfejlesztő
- Dátum: 2022.07.01., 21:16
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- fantázia, fertőzés, finommotorika, gyúr, homokozás, homokvár, kerti homokozó, készségfejlesztő, kéz-szem koordináció, kreativitás, lapátol, letakar., megvizsgál, összepiszkít, problémamegoldás, sütemény, szavak tanulása, szerepjáték, szocializálódik
Talán kevesen tudják, hogy a homokozás rengeteg fontos készséget fejleszthet. A nyilvános homokozóknak is nyilván megvannak a maga veszélyei, melyek miatt sok szülő nem szívesen engedi gyermekét a játék eme formájával összepiszkítani magát, azonban, ha elvonatkoztatunk a homokot a szájába és szemébe szóró koszos gyerkőcünk látványától, akkor megvizsgálhatjuk, miért is jár számos előnnyel ez a fajta játék.
A homokozásnak annyiféle előnye van, hogy akik eddig hezitáltak ezzel kapcsolatban, ők biztosan más szemmel néznek erre az elfoglaltságra. A homokozó megannyi játék színtere, micsoda homokvárakat, süteményeket lehet készíteni, formába önteni, mennyi játékos feladat fejleszti a kreativitást, a fantáziát!
A föld formázása, gyúrása fejleszti a kézügyességüket, azaz a finommotorikát, mely a kézben lévő kisizmok összehangolt működését jelenti, melyek a későbbiekben az iskolai életben elengedhetetlenek.
Ahogy a gyerekek az ujjaikkal formáznak, gyúrnak, úgy erősödnek az izmaik. A gyerkőcök fáradhatatlanul ásnak, lapátolnak, ebbe pedig egyre több és több izom kapcsolódik be, fejlesztve a nagymozgásokat, a szem-kéz koordinációt, mely később kulcsfontosságú lesz az iskolában például az írás tanulásánál.
Homokozót otthon is lehet készíteni, vagy vásárolni, azonban a játszótér homokozójában nemcsak a finommotorika fejlődik, hanem a szociális és társasági képességek is, hiszen itt szocializálódnak a gyerekek.
Amikor a kicsik megosztják egymással az eszközeiket, elkérik, kölcsönadják, vagy épp veszekednek rajtuk, azzal a problémamegoldást tanulják meg, adott helyzetekben való megfelelő viselkedést, illemet. Kihívásokkal találkoznak, tanulási folyamatokban vesznek részt, szinte homokterápiának is lehet nevezni.
A homokozás közben számtalan alkalom kínálkozik arra, hogy a gyerekek bővíthessék a szókincsüket, színek, formák neveit sajátíthatják el, szerepjátékban is részt vehetnek.
Mire figyeljünk a homokozóban?
Mindig legyünk résen, hogy a kicsi ne vegye a szájába a homokot, s ne is dörzsölje a szemébe, hiszen lehet fertőzött, főleg egy nyilvános homokozó, amibe állatok piszkíthatnak.
A törött, repedt játékokat pedig dobjuk el, mert balesetveszélyesek lehetnek.
A kerti homokozót, ha tehetjük mindig védjük tetővel, hálóval.
Szerencsére ma már Magyarországon egyre több és több homokozó épül, modern fejlesztő játékokkal, ügyességi tevékenységekkel, így mindenki megtalálhatja a számára legközelebbi és legjobb játszótereket és azok közösségeit.
5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti
Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.
Kutya a családban
Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.
Iskolai telefonhasználat pro és kontra
Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.
Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…
Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.
A gyerekek harmada nem reggelizik otthon
A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.