Menü

Egészséges a tofu vagy sem?

A tofu Kínából származik, magyarul szójatúrónak vagy szójababsajtnak is hívhatjuk. Ahogy neve is mutatja, szójababból készül, egészen pontosan az abból nyert szójatejből, éppen úgy, ahogyan a túró. Először megaltatják a szójatejet, majd a visszamaradt ’túró’ összepréselik, így kialakítva jellegzetes állagát. Főleg magas fehérjetartalma miatt használják a vegetáriánus konyhában hús helyett. Alapvetően sem jellegzetes íze, sem jellegzetes illata nincs, azonban jól fűszerezhető, így szinte minden ízvilágba könnyen beilleszthető. Vannak fajtái, amiket nyersen is fogyaszthatunk, de akár sütve, főzve, párolva vagy levesekben elkészítve is kiváló.

A tofu alapvetően egészséges élelmiszer, azonban mint minden esetben, itt is a mértéken van a hangsúly. A szója egy olyan növényi fehérjeforrás, amiben minden esszenciális aminosav megtalálható, ezért teljes értékű fehérjeforrásnak számít. Fontos, hogy bár minden szükséges aminosavat tartalmaz, azok aránya nem egyezik meg a húséval, így akad köztük olyan, amit más forrásból is pótolnunk kell, így, ha vegetáriánus étrendet folytatunk, nem hagyatkozhatunk egyedül a tofura, mint fehérjeforrásra.

Zsírtartalma alacsony, így a húst - is - fogyasztó diétázók körében szintén népszerű alapanyag. Nagyobb mennyiségben tartalmaz azonban úgynevezett fitoösztrogéneket. Ezek olyan növényi vegyületek – fitohormonok -, melyek hasonlóak a női nemi hormonhoz, az ösztrogénhez, így képesek azok receptorához kötődve hatást kiváltani. Ez nem jelenti azt, hogy bármilyen formában is káros lenne a fogyasztása, mivel a kettő ettől függetlenül nem egy és ugyanaz.

Úgy is nevezik őket, hogy szelektív ösztrogén modulátorok, ami annyit jelent, hogy bizonyos szervekben az ösztrogénhez hasonló hatást váltanak ki, azonban bizonyos szervekben éppen gátolják annak hatását. Számos pozitív egészségügyi hatása ismert a fitohormonoknak, például csökkentik az érelmeszedést és a csontritkulást, valamint enyhítik a változókorral járó kellemetlen tüneteket.

A tofu rendkívül gazdag B-vitaminokban, valamint ásványi anyagokban is, többek között vas, kalcium, nátrium és kálium is található benne. Nem tartalmaz viszont koleszterint, sem tejszármazékot, így a laktózérzékenyek is bátran fogyaszthatják, sőt, glutén sem található benne.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!