Menü

Hogyan javítható a mérgező munkahelyi légkör?

Az ébren töltött időnk felét jellemzően munkával töltjük, ráadásul jó hangulatban jobban haladunk, így nem is lehet kérdés: fontos a jó munkahelyi légkör. Vajon mit tehetünk mi magunk a hangulat javításáért?

Ahhoz, hogy valaki képes legyen előrelépni karrierjével, hosszabb távon elengedhetetlen, hogy jól érezze magát a munkahelyén és általában abban, amit csinál. Ennek pedig szerves részét képezi az is, hogy milyen emberekkel van körülvéve, és hogyan viszonyul hozzájuk. Ha van valaki, akivel szünetekben mindig megbeszéljük az aktuális történéseket vagy épp egy légtérben dolgozunk és kölcsönös az összhang, máris kellemesebb az ott töltött idő, ennek függvényében pedig a kedvünk és a produktivitásunk is javul.

Amellett, hogy a szakmai kapcsolatok boldogabbá varázsolják munkával töltött perceinket, szinte kötelező kellékei szakmai előremenetelünknek is. Legyen szó akár cégen belüli munkatársról vagy épp egy szakmabeli, de más cégnél dolgozó ismerősről, mindkét esetben fontos, hogy ezek olyan emberek legyenek, akikben megbízunk és például fordulhatunk hozzájuk tanácsért vagy referenciáért.

A probléma elismerése

Miután a probléma mindenki számára nyilvánvalóvá vált, őszintén és nyitottan ajánlott kezelni azt. Vezetőként vagy menedzserként fontos feladat, hogy a felelősség vállalása mellett tisztázza a helyzetet a munkavállalókkal: ígéretet kell tenni arra, hogy a nem működő folyamatokat és a negatív kommunikációt is fejleszteni fogják, esetleg újakat alakítanak helyettük. Biztosítani kell a munkavállalókat arról, hogy a problémás munkakörnyezet felszámolásra kerül.

Konkrét elvárások megfogalmazása

Ha addig nem történt meg, egyértelművé kell tenni, hogy a vállalat ezentúl nem tűri el a bullying semmilyen formáját, vagy bármilyen más megkülönböztetést, pletykálkodást, kiközösítést egyetlen alkalmazottal szemben sem. Fel kell hívni a munkavállalók figyelmét a toxikus légkör munkahelyet érintő negatív hatásaira, amit mind a cég, mind az alkalmazottak érdekében ajánlott orvosolni.

Ösztönző rendszerek kialakítása: jutalmak és elismerések

Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy a feletteseik lebecsülik a munkájukat és erőfeszítéseiket, akkor saját maguk is toxikussá tehetik a munkahelyi hangulatot. Azonban egy méltányos jutalmazási rendszer és a teljesítményeket-képességeket elismerő program kialakítása fokozza a munkavállalók motivációját, emellett, ha megbecsültnek érzik magukat a munkahelyükön, a vállalat iránti lojalitás is növekedni fog.

A munka és a magánélet egyensúlyának megteremtése

A munka és a magánélet egyensúlyát megteremtő folyamatoknak köszönhetően a munkavállalók életében csökken a stressz, a túlhajszoltság, de a depressziót, a szorongást, az alvászavart is száműzhetik. Ez pedig a mentális egészségre és a fizikai jóllétre is kihat.

A rugalmas munkaidő, a lehetőségekhez mért home office, a 4 napos munkahét a munkavállaló számára hatalmas segítség a munka és a magánélet egyensúlyának megőrzésében, valamint a kollegiális és személyes kapcsolataira is pozitív hatással lehet.

A fentiek mellett se a munkavállalók, se a vezetők nem tűrhetnek el semmilyen faji, bőrszín, nem, vallás, illetve szexuális orientáció alapján tett megkülönböztetést vagy zaklatást. Az ilyen káros gyakorlatok növelik a munkahellyel való elégedetlenséget.

Napközbeni szundikálás a munkahelyen

Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.

Karácsony hitelből

Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.

Becézgetések egy munkahelyen

Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.

Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?

Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?

Cipősdoboz akció - csatlakozz!

„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!