Menü

Hogyan kerültek a világunkba az illatok, színek és a hangok?

Mielőtt belevágnánk a mű elemzésébe, ismerjük meg kicsit közelebbről a szerzőt. Maros Krisztina (1971-) Budapesten született. Egy ideig kiadványoknál, arculatok és reklámanyagok tervezésével foglalkozott. Illusztrátorként, számos műhöz készített képeket. Gyerekkönyves pályafutása a Tücsök a Holdon, című képeskönyvével kezdődött, azóta pedig több kötetett illusztrált és tervezett. Továbbá megemlítendő, hogy számos saját mesével rendelkezik és két papírszínház története köthető a nevéhez. Na meg persze számtalan elismeréssel rendelkezik.

Nézzünk meg egy pár gondolatot a könyvvel kapcsolatban. Talán írnom sem kell, hogy a szerző és illusztrátor egy és ugyan az a személy. Ez azért előnyös, mivel ilyenkor egy nagyon összetett és autentikus világ bontakozik ki. A képek hűen ábrázolják, azt a világot, amit a szerző elgondolt, így talán az olvasó még inkább közelebb kerül, és elmélyedhet ebben az éterben. Az egész könyvnek van egy ritmusossága, ami jól követhető a színes és a szürke oldalak váltakozásával.

Az Illatok és Hangok Őrzője a nagymamára emlékeztető figura. Az arca ráncos és egy olyan kunyhóban lakik az égben, ami telis tele van fiókokkal és bútorokkal. Amiben a rég elfelejtett színeket, illatokat és hangokat gyűjti. Mintha befőtteket spájzolna, úgy teszi el a világ ezen fajta kincseit. A legbecsesebb értéke pedig egy kis méhecske álma a cseresznyevirágokról. Még odafent, minden élettel teli, alatta a földi világ egyre komorabb, szürkébb. Az emberek lelkében már csak a monotonitás, szürkeség, egyhangúság, keserűség uralkodik. Elvesztek számukra azok a dolgok, amik, örömteli, különleges hangulatot okoznak, hiányzik az önfeledség és a spontaneitás.

Az Illatok és Hangok Őrzője pedig, pont ezt akarja visszajuttatni a földre. Próbál az emberek lelkébe és környezetébe színt varázsolni, azonban ez nem sikerül elsőre. Számtalan próbálkozása kudarcba fullad, még rá nem ébred arra, hogy a legféltettebb tulajdonát kell feláldoznia a cél érdekében. Az emberek számára, csak az hozza vissza az álmokat, melynek köszönhetően képesek újra vágyakozni, és megtalálni a szívükben rejtőző melegséget.

A fent és a lent közti különbség remekül érzékelhető, mind az ábrák kapcsán, mind a szöveg kapcsán. A fenti világ színes, kerek, változatos, a szöveg is tele van hangutánzó szavakkal, színekkel. Ezzel szemben mikor a földi világról szól a történet, a képek is ugyanolyan komorak és szürkék lesznek, mint a szöveg. Az illusztrációk egyszerűek, sok a kocka alak, és az ismétlés, ezzel is kifejezve a monotonitást. Illetve az unalmat és a csendet próbálja ez által megjeleníteni. Semmi változatosság, semmi élettel teliség.

Ezzel is próbálja az író fenntartani az olvasóban az izgalmat és a figyelmét, tekintettét még egy pillanatra se engedi el. A könyv egyediségét adja, hogy kilencven fokkal el kell forgatnunk a könyvet ahhoz, hogy olvashassuk. Nemcsak az illusztrációk miatt fontos ez a gesztus, hanem ezzel a szimbolikus megoldással azt is jelzi a szerző, hogy ha meg akarjuk változtatni a világot, akkor a feje tetejére kell állítanunk azt.

A könyvet öt éves kortól ajánlják. Úgy gondolom, hogy egy ilyen pici gyermek még nem érti ezt a fajta mondanivalót, ezért én kicsit nagyobbak kezébe adnám már ezt a kötetet. Illetve az ábrák is nagyon egyediek, mondhatni elvontak. Összességében azonban, egy hiánypótló, izgalmas, egyedi alkotás. Remek könyv. Minden meg van benne, hogy magával ragadja a figyelmet. Nem hosszú, gyorsan olvasható és sokat ad hozzá az egyedi illusztráció. Elgondolkodtató és beszélgetésre késztető szöveg. Egyrészt képes a felnőttek és a gyerekek közti látásmód különbséget megmutatni.

A két nézőpontot ütközteti és beszélgetésre invitál ennek kapcsán. Megmutatja a felnőttek életének monotonitását, sivárságát, a gyerekek képzelőerejét, és önfeledt, gondtalan pillanatát. Bátorít arra, hogy az elfeledett álmainkat hozzuk le a padlásról és söpörjük le róluk a port. Azt is kifejezi, hogy ahhoz, hogy fennmaradjon a változás, gyökeresen fel kell forgatni a világunkat. Legyünk bátrak. És talán egy másik nézőpontból szemlélve, az is benne van, hogy mi felnőttek, elveszünk a mindennapi monotonitásban. Mi magunk tesszük szürkévé, unalmassá az életünket, azáltal, hogy nem éljük meg az álmainkat.

Több véleményt is olvastam arról, hogy az olvasók szerint hamar lett vége, és a méhecske története nincs jól kibontva. Ezzel szemben szerintem kerek egész volt a történet. Nem mai kiadás, viszont a mondani valója ma is aktuális. Erre mindig emlékeztetni kell magunkat, és ha bátortalanná válunk, vagy krízis helyzetben vagyunk, mindig kell egy olyan történet, amiből erőt tudunk meríteni a folytatáshoz. Ami pajzsot és kardot ad a kezünkbe, hogy le tudjuk győzni a sárkányainkat.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.

Halálos séta

A hosszú menetelés nem a klasszikus King-horrorok közé tartozik, hanem egy feszült és lélekpróbáló thriller, amelyben ötven fiú indul el egy halálmenetre, ahol a szabály egyszerű: aki megáll, meghal. A film naturalista ábrázolása, erős dialógusai és színészi alakításai – különösen Cooper Hoffman, David Jonasson és Mark Hamill játékával – folyamatos feszültséget teremtenek. Bár pszichésen megterhelő és helyenként brutális, mély társadalomkritikája és valóságshow-szerű bemutatása miatt elgondolkodtató élményt kínál.

Egy svájci poén is lehet jó

A Bonzsúr, Svájc! 2023-as remek svájci szatíra a helyi nyelvi sokszínűség és szabályozási anomáliák oltárán, megkésve bár, de elstartolt a mozijainkban. A rendező, forgatókönyvíró Peter Luisi igazán kellemes délutánt adhat azon bátraknak, akik a multiplexek árnyékában elcsípik ezt az ironikus vígjátékot a szélesvásznon. Sok helyi, életszerű sztori és megannyi remek, pörgős humoros jelenet, nézzük a részleteket.