Menü

Medvehagyma szez-ON

Tavasz, zöldellő erdő, kezd életre kelni a természet, ennek egyik hírnöke a medvehagyma, ami egy egészséges és szuper finom növény.

A medvehagyma egy az amarillisz félék családjába tartozó növény, amit Európa szerte megtalálunk, de szerencsére Magyarországon is több helyen vadon terem, például Baranya, Zala, Tolna és Somogy vármegyében is szedhetjük. Nevét arról kapta, hogy a medvék előszeretettel kiássák a talajt, hiszen imádják ízét. Maga a növény hosszúkás, a végén elhegyesedő leveleket hoz, melyek 15-25 centiméter magasra nőnek virága pedig fehér szirmú. Ez a kis növény, a mi és a vaddisznók nagy szerencséjére évelő, így nem kell félnünk attól, hogy ha levelét leszedjük, akkor nem lesz több belőle.

Illata jellegzetes, az erdő a kora tavaszi időszakban fokhagyma illatba borul. Leveleit szedni virágzás előtt lehet úgy, hogy hagymáját nem sértve, a fölből nem kiemelve óvatosan letépjük. Nagyon fontos megjegyezni, hogy attól, hogy levele nem tartozik a védett növények közé, naponta fejenként maximum két kilogramm szedhető belőle.

Próbálunk odafigyelni arra, hogy az egy hagymából származó levelek közül ne mindegyiket tépjük le, hanem hagyjunk ép levelet a hagymán, így megadjuk a növénynek a lehetőséget a további életben maradáshoz. Figyeljünk arra is, hogy ne tévesszük össze levelét a hozzá nagyon hasonló gyöngyvirág levelével, ami viszont igencsak mérgező.

Amennyiben nem vagyunk biztosak a dolgunkban, úgy ellenőrizhetjük, hogy ha a levelet megtörjük és a fokhagyma szaga van, akkor az biztosan medvehagyma.

A medvehagyma jótékony hatásai a népi gyógyászatban már régóta közismertek. Kiváló a magas vérnyomás és a koleszterinszint csökkentésében. Antibakteriális hatású, azért segít a gyomorpanaszok leküzdésében, mivel tisztítja a beleket, emellett a vérünket és a vesénket is. Vírusellenes hatása tízszer magasabb, mint az erre jól bevált fokhagymáé. Eme hatását a felső légúti betegségeknél is kihasználhatjuk, kitisztítja a légutakat, csillapítja a köhögést, és még az allergiás tüneteket is enyhíti.

Csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, erősíti az erek falát. A tavaszi fáradtságot is segít elűzni, számos vitamint találhatunk benne, vas tartalma pedig igen magas. A bőrünknek is jót tesz, a pattanásokkal, ekcémával, bőrgyulladásokkal küzdőknek is ajánlják.

Felhasználását tekintve is széles a skála. Készíthetünk teát belőle, ezt pedig nem csak belsőleg, hanem küldőleg borogatásként is bevethetjük. Remek fűszer, keverhetjük darálva vajba, így isteni pirítóst készíthetünk. Baranya vármegyében nagy hagyománya van a medvehagymás pogácsa sütésének, de közkedvelt alapanyaga a szószoknak vagy akár egy jó főzeléknek, akár levesnek is. Leveleit megmosva, a vizet leitatva zacskóban jól fagyasztható, így érdemes annyit szedni, amit eltehetünk az őszi-téli időszakra is.

A medvehagyma egy olyan növény, melynek számos jótékony egészségre gyakorolt hatását ismerjük, emellett vadon megtaláljuk és meghatározott mennyiségben ingyen hozzájuthatunk. Remek fűszer és alapanyag, fogyasszuk egész évben.

A kefír jótékony hatásai

Tudtad, hogy a kefir nem csak a fogyásban, de a rák megelőzésében is segíthet? De ezeken kívül még jó néhány pozitív hatása van a szervezetdere, ha rendszeresen fogyasztod!

Zöldségek zöldjei, melyeket nem szabad kidobni

Zöldségeinket megannyi módon fogyaszthatjuk, minél színesebb a tál, annál finomabb és egészségesebb, de ne feledkezzünk meg arról, hogy egyes zöldségek levelei is zamatosak, vitamindúsak és ezerféleképpen felhasználhatóak. Nézzük, mik ezek!

Az almaecet sokoldalú felhasználása és előnyei

Az almaecet egy sokoldalú csodaszer. Amellett, hogy a konyhákban évek óta hódít a viszonylag olcsó áron kapható ecet, a fogyókúrázók körében is népszerű. Azonban milyen jótékony és pozitív hatásai vannak annak, ha minden nap belecsempészed az ételeidbe, vagy vízzel hígítva, mézzel édesítve, iszol néhány kortyot belőle?

Lúgosításra fel

Jön a jó idő, nem csak a kedvünknek kell jobbnak lennie, hanem a testünknek is ideje kiadni magából a káros anyagokat. Irány a lúgosítás!

Edzés és evés: ennyi idővel a sportolás előtt kell ennünk

Az étkezés és az edzés között legalább fél, de ételmennyiségtől és edzési típustól függően akár két órának is el kell telnie. A sportolóknak legjobb körülbelül három órával az edzés előttre időzíteni az étkezésüket.