Menü

Borravaló: adjunk vagy ne? Mennyi az annyi?

Étterem, futár, körmös, fodrász. Mai témánk a borravaló – illik adni? 10% Vagy 15% Mennyi az annyi és tényleg számottevő a havi fizetés mellé az odacsúsztatott borravaló?

Sokan sokféle vélemény létezik a jattról, vannak hitek és tévhitek jócskán. Sokan egyáltalán nem adnak vagy nem szívesen, hiszen mindenki kap a munkájáért fizetést – mondják, mások zavarban vannak, nem tudnak dönteni, nem tudják mennyit illik adni.

Sokak véleménye, hogy a borravaló nem egy átlátható rendszer, s nem is igazságos, hiszen a pincérnek miért is jár az étteremben, ha a szakács dolgozott azzal az étellel?

Akik szívesen adnak pluszt, azok úgy érzik, hogy a kedvesebb, gyorsabb kiszolgálás miatt szeretnék jutalmazni a pincért, rugalmasságáért adnak jattot a futárnak, a minőségi munka elvégzéséért felfelé kerekítenek a körmösnél vagy kedvenc fodrászuknál.

Vajon mennyi az annyi, s mi történik, ha bankkártyával fizetünk? Az utólag a kapott borravaló összegét be kell ütni a pénztárgépbe? A téma szempontjából szakértők szerint meg kell különböztetni a szervizdíjat, a vendégtől közvetlenül kapott borravalótól.

A szervizdíj vagy felszolgálási díj a kiszolgálásért külön felszámított tétel.

A szervizdíj és a borravaló közötti különbség az önkéntesség, míg az utóbbi teljes egészében a vendégre van bízva, az előbbi rögzített tétel, a felszolgált étel és ital ára mellett a kiszolgálás díja, éppen ezért az utóbbinak vannak is szabályai.

A legfontosabb szabályok, amiket összegyűjthetünk a témában tehát, hogy a szervizdíj a kiszolgálásért felszámított külön díj, melyet a számlán, nyugtán elkülönítetten fel kell tüntetni. A felszámított felszolgálási díjat teljes összegében havonta a vendéglátásban közvetlenül közreműködőknek ki kell fizetni. Tehát a vendéglő ebből nem tarthat meg egy részt!

A szervizdíjat Magyarországon 2005-ben vezették be, hogy megoldást találjanak a kérdésre, hogy kifehérítsék, legalizálják a borravalót. A felszolgálási díj a fogyasztás mértéke szerint 0–15 százalék lehet, ami a cég bevétele, ami után áfát és járulékot is fizet a cég. Tévedés, hogy ezt az összeget megtartja a vendéglátós – mutatott rá a szakember.

A szervizdíjon felül a vendég még adhat borravalót is. A borravaló önkéntes, a vendégre van bízva, hogy ad-e, kinek, mikor és mennyit. Ahány ház, annyi szokás és vélemény: van, ahol 20% alatt kinéznek a helyről, máshol meg azzal sérted meg a személyzetet, ha apróval köszönöd meg a szolgáltatást.

Magyarországon a 10%-os borravaló az elfogadott, amennyiben tényleg elégedettek voltunk emellett egyre több vendéglátóhelyen nálunk is megjelenik a szervízdíj, ilyenkor a vendég döntése, hogy ezen felül kíván-e borravalót is adni.

Mi a helyzet külföldön?

Nagy általánosságban elmondható, hogy a legtöbb országban a 10-15%-os borravaló az elfogadott, és ezt el is várják.

Horvátországban egyáltalán nincs elvárás a borravalóra vonatkozóan, viszont nagyon örülnek majd bármilyen gesztusnak. Olaszországban nem kell, de lehet adni 5-15% borravalót, vagy csak egyszerűen felkerekíteni a végösszeget, ha elégedettek vagyunk.

Franciaországban mindenhol benne van a számlában a jatt, Spanyolországban pedig szokás mindenféle szolgáltatásért jattot adni és nem csak az éttermekben. A görögöknél nagyjából 5-10%-ot illik adni, de többet nem kell, és nem is várják el, Törökországban pedig a 10% borravaló a megszokott.

Jótanács, mielőtt adnánk, hogy nézzük meg a számlán, hogy magába foglalja-e a szervízdíjat a szolgáltatás, ne fizessünk kétszer.

Életet menthet egy kis doboz – Miért nélkülözhetetlenek a szén-monoxid- és füstjelzők?

A szén-monoxid és a tűz a két legveszélyesebb, mégis gyakran észrevétlen otthoni kockázat közé tartozik. A szén-monoxid színtelen, szagtalan, láthatatlan gáz, amely akár percek alatt komoly mérgezést okozhat. A dohányfüsttel ellentétben nem csípi a szemet, nem vált ki köhögést – egyszerűen csak belélegezzük anélkül, hogy tudnánk róla.

„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás

Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?

Elfek a polcon, csínyek a lakásban

Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.

Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus

Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.