Szemtől szembe: egy megunhatatlan klasszikus újra a vásznon
- Dátum: 2025.03.09., 09:08
- Vass Attila
- akció, akciójelentek, gengszer, klasszikus, kritika, zsánergilm, zsaru
A kilencvenes évektől a szórványosan megjelenő gengszterfilmek és a bűnügyi filmek eszköztára teljesen összemosódott, mintha a vásznon a szervezett bűnözés az amerikai társadalom teljesen betokosodott zárványa lenne. A misztifikálódott légkörben gyakran a börtön és a pokol közé egyenlőségjel került. A két világ határán tévelygő, önsorsrontó és bűntudattól gyötört hősök, mint a korrupt zsaruk (Martin Scorsese: Tégla) vagy épp az alvilágból kimenekülésre vágyó ex gengszter (Brian De Palma: Carlito útja) került a középpontba.
Ezek a hősök a korábban már megismert képlet alapján természetesen elbuknak, mert nem bírják legyőzni bűnös személyiségüket. Interiorizált farkastörvény - etikájuk miatt képtelenek a megbocsátásra, így a tökéletes logikájuk ellenére sem érhetnek célt. Épp az a szabályrendszerük, az utca törvénye, ami eddig megóvta őket, lesz a végzetük. A gengszter self-made man (értsd. öntörvényű, csináld magad) alakjának elkerülhetetlen sorsa az örökös bukás az amerikai, kapitalista valóság mindennapjainak megalkuvásával szemben.
Ennek, és a zsaru - gengszter egymást kiegészítő kettősségnek a csúcspontja a nálunk csak 1996-ban bemutatott 3 órás akcióeposz, a Michael Mann által levezényelt Szemtől szembe (az eredeti, Heat cím helyett kreatívkodtak a promóterek). Itt a főhősök, akiket a zsáner két élő legnagyobbja, Al Pacino és Robert De Niro alakítanak, ugyanazon érme ellentétes, mégis egymással baráti, rokonlelkű oldalát jelképezik. Szenvedélyes emberek, akik csak azt teszik, amihez a legjobbak értenek. Mindkettőjük igazi ellensége ugyanaz a féktelen, semmilyen szabályt be nem tartó Antikrisztus - szerű őrült, akitől A gengszter megtisztíthatja a várost.
A nagyiparilag űzött bűnüldözés tárgyiasul a vásznon, így lesznek Mann alakjai totális prototípusok, akik csak a munkájukért élnek. A mellékszereplők, mint a pályáját megkoronázandó Val Kilmer, vagy (a drogba itt még nem belecsúszó) Tom Sizemore remekül asszisztálnak a díszelőadáshoz. Az akciójelenetek tanítani valóak, a párbeszédek remekül megírtak, tankönyvi remekművel van dolgunk.
A főszereplők erkölcse csupán a hatékonyság mutációja, a professzionalizmus alteregója. A rendőr rémálma, hogy öl, míg a gengszternél ugyanez az elkerülhetetlen lebukás, aminél még a halál is jobb. Ez a sorsuk. A műben örökösen utal a rendező a jó és rossz, keresztény fény-sötétség szembeállítására. A rosszfiú halálával csak a világban egyértelműen fennálló örökös rend demonstrálódik.
A filmet, az amerikai premierje szerinti 30. évfordulója alkalmából, a jövő héten újra műsorra tűzik digitálisan felújított (4K) változatban két budapesti moziban. Aki nem jut be, erősen ajánlom a művet bármilyen formátumban. Az egyik legjobb gengszter-, bűnügyi film, ami valaha készült.
A fanatizmus sohasem csökken, csak átalakul

A Netflixen 2023-ban bemutatott négyrészes Beckham című dokumentum sorozat fordulatos és lebilincselő karrier összegzés a labdarúgó David Beckham életéről. Önértelmezésként is tekinthetünk az alkotásra mert részben a focista saját filmes gyártócége, a sport tematikájú műsorokkal és dokumentum filmekkel foglalkozó Studio 99 készítette.
Bob Dylan rajongósimogató amerikai folklórzene-fetisisztáknak

James Mangold az egyik legfelkapottabb amerikai rendező (Észvesztő, Logan, Az aszfalt királyai), aki ezúttal Bob Dylan pár, korai zenei évét álmodta vászonra, ahogy egy, a semmiből jött elveszett fiúból kezdetben folklórzenei sztár lesz majd később örök lázadóként kulturális jelenséggé, legendává válik. Az egyértelműen rajongóknak készült Sehol se otthon című mozi hihetetlen részletgazdagsága és jó zenéi ellenére is a legtöbb gálán csak jelölésekig vitte, nem véletlenül. Lássuk a részleteket.
Grecsó Krisztián élete stand-upban

Az Egy életem színházi előadássorozatban híres művészek mesélnek az életükről, a számukra meghatározó pillanatokról és történetekről. Ennek keretében Grecsó Krisztián, méltán felkapott kortárs író életrajzi stand-upjára voltam hivatalos pár napja az Átriumba, Budapesten. Beavatást nyertem a költő munkásságába, kalandos útjába a fővárosig és persze a szegvári gyerekkorának hol abszurd, hol kínos, de mindenképpen megmosolyogtató részleteibe. A remek hangulatú sírós, nevetős estről jöjjön egy élménybeszámoló.
Az utolsó tánc mindent megváltoztat

Az egykori szexszimbólum Pamela Anderson belenyúlt a tuti szerepbe, mikor eljátszotta Az utolsó showgirl vele egykorú, „kiöregedő” , magamutogató revütáncosát. A film meglepően jó kritikai fogadtatása mindenkit meglepett. Pedig egyáltalán nem érdemtelen a szakmai lelkesedés. Egy Coppola-palánta (a híres rendező unokája) levezényelte mozi sok ismert arccal (Jamie Lee Curtis, Dave Bautista) összeállt egy simán nézhető, beszélgetős művészfilmmé. A Las Vegas -i fények mögött is élnek emberek, akik igenis érdekesek, üzenik a látottak.
A dzsungel könyve örök

A dzsungel könyvét mindenki ismeri, a remek Kipling-sztorit a Pesti Színház álmodta újra Dés László (zene), Geszti Péter (dalszöveg), Békés Pál (szövegkönyv) segítségével. A zenés játékot 1996 januárja óta folyamatosan hatalmas sikerrel játsszák. Immáron én is beavatódtam ebbe a kultúrtörténeti jelenségbe pár hete. Jöjjön egy ajánló erről a megkerülhetetlen darabról, amiben a magyar színjátszás fiataljainak apraja-nagyja megfordult már az évek során.