Menü

Szemtől szembe: egy megunhatatlan klasszikus újra a vásznon

A kilencvenes évektől a szórványosan megjelenő gengszterfilmek és a bűnügyi filmek eszköztára teljesen összemosódott, mintha a vásznon a szervezett bűnözés az amerikai társadalom teljesen betokosodott zárványa lenne. A misztifikálódott légkörben gyakran a börtön és a pokol közé egyenlőségjel került. A két világ határán tévelygő, önsorsrontó és bűntudattól gyötört hősök, mint a korrupt zsaruk (Martin Scorsese: Tégla) vagy épp az alvilágból kimenekülésre vágyó ex gengszter (Brian De Palma: Carlito útja) került a középpontba.

Ezek a hősök a korábban már megismert képlet alapján természetesen elbuknak, mert nem bírják legyőzni bűnös személyiségüket. Interiorizált farkastörvény - etikájuk miatt képtelenek a megbocsátásra, így a tökéletes logikájuk ellenére sem érhetnek célt. Épp az a szabályrendszerük, az utca törvénye, ami eddig megóvta őket, lesz a végzetük. A gengszter self-made man (értsd. öntörvényű, csináld magad) alakjának elkerülhetetlen sorsa az örökös bukás az amerikai, kapitalista valóság mindennapjainak megalkuvásával szemben.

Ennek, és a zsaru - gengszter egymást kiegészítő kettősségnek a csúcspontja a nálunk csak 1996-ban bemutatott 3 órás akcióeposz, a Michael Mann által levezényelt Szemtől szembe (az eredeti, Heat cím helyett kreatívkodtak a promóterek). Itt a főhősök, akiket a zsáner két élő legnagyobbja, Al Pacino és Robert De Niro alakítanak, ugyanazon érme ellentétes, mégis egymással baráti, rokonlelkű oldalát jelképezik. Szenvedélyes emberek, akik csak azt teszik, amihez a legjobbak értenek. Mindkettőjük igazi ellensége ugyanaz a féktelen, semmilyen szabályt be nem tartó Antikrisztus - szerű őrült, akitől A gengszter megtisztíthatja a várost.

A nagyiparilag űzött bűnüldözés tárgyiasul a vásznon, így lesznek Mann alakjai totális prototípusok, akik csak a munkájukért élnek. A mellékszereplők, mint a pályáját megkoronázandó Val Kilmer, vagy (a drogba itt még nem belecsúszó) Tom Sizemore remekül asszisztálnak a díszelőadáshoz. Az akciójelenetek tanítani valóak, a párbeszédek remekül megírtak, tankönyvi remekművel van dolgunk.

A főszereplők erkölcse csupán a hatékonyság mutációja, a professzionalizmus alteregója. A rendőr rémálma, hogy öl, míg a gengszternél ugyanez az elkerülhetetlen lebukás, aminél még a halál is jobb. Ez a sorsuk. A műben örökösen utal a rendező a jó és rossz, keresztény fény-sötétség szembeállítására. A rosszfiú halálával csak a világban egyértelműen fennálló örökös rend demonstrálódik.

A filmet, az amerikai premierje szerinti 30. évfordulója alkalmából, a jövő héten újra műsorra tűzik digitálisan felújított (4K) változatban két budapesti moziban. Aki nem jut be, erősen ajánlom a művet bármilyen formátumban. Az egyik legjobb gengszter-, bűnügyi film, ami valaha készült.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.

Halálos séta

A hosszú menetelés nem a klasszikus King-horrorok közé tartozik, hanem egy feszült és lélekpróbáló thriller, amelyben ötven fiú indul el egy halálmenetre, ahol a szabály egyszerű: aki megáll, meghal. A film naturalista ábrázolása, erős dialógusai és színészi alakításai – különösen Cooper Hoffman, David Jonasson és Mark Hamill játékával – folyamatos feszültséget teremtenek. Bár pszichésen megterhelő és helyenként brutális, mély társadalomkritikája és valóságshow-szerű bemutatása miatt elgondolkodtató élményt kínál.

Egy svájci poén is lehet jó

A Bonzsúr, Svájc! 2023-as remek svájci szatíra a helyi nyelvi sokszínűség és szabályozási anomáliák oltárán, megkésve bár, de elstartolt a mozijainkban. A rendező, forgatókönyvíró Peter Luisi igazán kellemes délutánt adhat azon bátraknak, akik a multiplexek árnyékában elcsípik ezt az ironikus vígjátékot a szélesvásznon. Sok helyi, életszerű sztori és megannyi remek, pörgős humoros jelenet, nézzük a részleteket.