Menü

Ki gondolná, hogy egy csecsemő is lehet depressziós?

Pedig a korai gyermeki depresszió létezik, a szakemberek szerint genetikai tényezők is okozhatják, de anyai viselkedés hatására is kialakulhat.

A szülés utáni depresszió jelensége (okai, jellemzői) közismert, az is lehet, hogy nem a szülés és terhesség váltja ki az anyából ezt a lehangolt állapotot, hanem elve egy depresszív személyiség. Egy biztos, kutatások igazolják, hogy az anya krónikus depressziója fejlődési nehézségeket okozhat a gyermeknél.

Ha ugyanis az anya depressziótól szenved kevésbé érzékeny a gyermek szükségleteire, és ingerszegényebb társas környezetet nyújt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a depressziós anyák kevesebbszer érintik meg csecsemőjüket, kevesebbet beszélnek hozzájuk, gyermekük mosolyára pedig gyakorta nem mosollyal reagálnak, hanem idegességgel.

A gyerekek sokszor leutánozzák az anya negatív válaszstílusát, vagy egyszerűen így reagálnak a depresszív viselkedésre. Mindenesetre ezek a gyerekek alacsonyabb aktivitásszinetet mutatnak, vagyis kevesebbet mozognak, és játszanak. Ezt a negatív viselkedést pedig nemcsak az anyával szemben, hanem mások esetében is produkálják.

Ha az anya depressziója folytatódik, akkor a gyermek esetében is megmarad ez a negatív fejlődési irány. Ezek a gyerekek nemcsak, hogy depresszióra hajlamosak, hanem nyelvi és társas feladatokban gyengébben teljesítenek, ingerlékenyek, figyelmük könnyen elterelhető.

A jó hír az, hogy ha az anya kigyógyul a depresszióból, akkor a gyereknek is meg van az esélye a normális fejlődésre a továbbiakban.   A krónikus, tartós vagy időnként kiújuló anyai depresszió viszont különösen káros a gyermek hosszú távú fejlődésére nézve.

Fotó:
pixabay.com

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.

Kutya a családban

Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…

Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.