Menü

Ha ügyetlen a gyerek

Az öt éves gyerekeknél különböző módokon vizsgálják az iskola érettséget. Azok a csemeték, akiknél bármilyen eltérést, elmaradást tapasztalnak, visszatartják az oviban és fejlesztést írnak elő számukra. Ha a szakemberek (és mi otthon a szülők) azt látjuk, az átlagnál ügyetlenebb a gyerek, nem jó a kézügyessége, akkor a grafomotoros fejlesztés segíthet.

Sok szülő megrettenve hallja az óvodában, hogy az átlagnál ügyetlenebbül rajzol, ragaszt, kézműveskedik a gyereke, ezért grafomotoros fejlesztést írnak neki elő. Ilyenkor sokakban felmerül, vajon ez miféle baj, fejlődési rendellenesség. A szülő társainknak innen is üzenjük, ez az egyik legjobb, ami történhet a csemeténkkel, hiszen idejében észrevették, nem biztosan tartja a ceruzát, pontatlan a vonalvezetése, egy esetleges diszlexiát, diszgráfiát is megelőzhetnek a fejlesztő munkával, ha idejében észlelik a szakemberek a bajt.

A grafomotoros fejlesztést másképp nevezhetnénk egyszerűen kézügyesség fejlesztésnek is. Persze ennél sokkal többről van szó. Játékos mozgással, különböző és egyszerű rajzos feladatokkal fejleszthető a finommotorika koordinációja. Az 5-7 éves gyerkőcöknél ez különösen fontos időszak, hiszen ekkor épülnek ki az ezért felelős agyi struktúrák, idegpályák.

A fejlesztés során a gyerekek megtanulják, miként tartsák biztosan és szépen a ceruzát, ecsetet, tollat. Elsajátítják a biztos vonalvezetést a pontos vonalkapcsolást. Megtanítják őket, hogy balról jobbra haladunk írás és olvasás közben. Megtanulják, hogy a különböző formákat hogyan tudják különböző méretekben lerajzolni. Kialakítják a megfelelő ritmusérzéket, a sorrendiség tartását. A kicsik térbeli koordinációja is stabillá válik, képes lesz a helyes viszonyok kifejezésére szóban és írásban, valamint ennek megtartására is.

 A gyakorlások során igen sokféle és érdekes feladattal találkoznak az óvodások, ami különösen izgalmassá teszi számukra ezt a foglalkozást. A légzőgyakorlatokon, relaxáción, kéz- és ujj tornáztatáson keresztül a különböző tornagyakorlatokon, keresztezett nagymozgásos feladatokig mindenfélét elvégeznek. Színeznek, rajzolnak, nyomdáznak, kézműveskednek. A fejlődés már néhány óra után érzékelhető és szembe tűnő.

Otthon a cipőfűzéssel, gyöngyfűzéssel, cipzár behúzással, ruhagombolással, csomókötéssel tudunk gyakorolni észrevétlenül.

Fotó:
sxc.hu

Pollenallergia gyerekkorban: asztmát is okozhat

A gyermekeket érintő, gyermekkorban jellemző allergiás betegségek között vannak olyanok, amik csak kiskorban jelentkeznek, míg mások felnőve is megmaradnak. Hazánkban a gyermekkori allergia előfordulási gyakorisága kb. 6-7%.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.