Ha ügyetlen a gyerek
- Dátum: 2013.10.24., 12:33
- finommozgás koordinációja, grafomotoros fejlesztés, kézügyesség fejlesztése, óvodáskori kézügyesség fejlesztés, rajz- és íráskészség (fejlesztése)
Az öt éves gyerekeknél különböző módokon vizsgálják az iskola érettséget. Azok a csemeték, akiknél bármilyen eltérést, elmaradást tapasztalnak, visszatartják az oviban és fejlesztést írnak elő számukra. Ha a szakemberek (és mi otthon a szülők) azt látjuk, az átlagnál ügyetlenebb a gyerek, nem jó a kézügyessége, akkor a grafomotoros fejlesztés segíthet.

Sok szülő megrettenve hallja az óvodában, hogy az átlagnál ügyetlenebbül rajzol, ragaszt, kézműveskedik a gyereke, ezért grafomotoros fejlesztést írnak neki elő. Ilyenkor sokakban felmerül, vajon ez miféle baj, fejlődési rendellenesség. A szülő társainknak innen is üzenjük, ez az egyik legjobb, ami történhet a csemeténkkel, hiszen idejében észrevették, nem biztosan tartja a ceruzát, pontatlan a vonalvezetése, egy esetleges diszlexiát, diszgráfiát is megelőzhetnek a fejlesztő munkával, ha idejében észlelik a szakemberek a bajt.
A grafomotoros fejlesztést másképp nevezhetnénk egyszerűen kézügyesség fejlesztésnek is. Persze ennél sokkal többről van szó. Játékos mozgással, különböző és egyszerű rajzos feladatokkal fejleszthető a finommotorika koordinációja. Az 5-7 éves gyerkőcöknél ez különösen fontos időszak, hiszen ekkor épülnek ki az ezért felelős agyi struktúrák, idegpályák.
A fejlesztés során a gyerekek megtanulják, miként tartsák biztosan és szépen a ceruzát, ecsetet, tollat. Elsajátítják a biztos vonalvezetést a pontos vonalkapcsolást. Megtanítják őket, hogy balról jobbra haladunk írás és olvasás közben. Megtanulják, hogy a különböző formákat hogyan tudják különböző méretekben lerajzolni. Kialakítják a megfelelő ritmusérzéket, a sorrendiség tartását. A kicsik térbeli koordinációja is stabillá válik, képes lesz a helyes viszonyok kifejezésére szóban és írásban, valamint ennek megtartására is.
A gyakorlások során igen sokféle és érdekes feladattal találkoznak az óvodások, ami különösen izgalmassá teszi számukra ezt a foglalkozást. A légzőgyakorlatokon, relaxáción, kéz- és ujj tornáztatáson keresztül a különböző tornagyakorlatokon, keresztezett nagymozgásos feladatokig mindenfélét elvégeznek. Színeznek, rajzolnak, nyomdáznak, kézműveskednek. A fejlődés már néhány óra után érzékelhető és szembe tűnő.
Otthon a cipőfűzéssel, gyöngyfűzéssel, cipzár behúzással, ruhagombolással, csomókötéssel tudunk gyakorolni észrevétlenül.
Fotó:
sxc.hu
A nonverbális nevelési trükkök, amikkel segítheted a mindennapokat
Ahány ember, annyiféleképpen neveljük a gyermekeinket. Az elvek mindenkinél mások, de egy dologban mind egyezünk, az pedig a testünk kommunikációja.
Skarlát, a vörös gyermekbetegség
Számtalan gyerekbetegséget ismerünk, sokuk ellen már létezik védőoltás is, de vannak olyanok, amiket már szerencsére könnyen kezelnek.
Sajátszabályos gyerekek – hogyan értsük meg őket
Minden gyerek más, még a családon belüli gyermekek sem ugyanolyanok, hiába kapják ugyanazt a nevelést. Nézzük, milyenek a sajátszabályos gyerekek.
Overparenting, amikor a szülői szeretet túlzásba esik
Sokakban felmerül a kérdés, akik gyermeket nevelnek, hogy vajon elég, amit nyújtunk nekik, vagy éppen túl sokak vagyunk nekik?! Az overparenting egy túlzásba vitt gondoskodás.
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?