Ha ügyetlen a gyerek
- Dátum: 2013.10.24., 12:33
- finommozgás koordinációja, grafomotoros fejlesztés, kézügyesség fejlesztése, óvodáskori kézügyesség fejlesztés, rajz- és íráskészség (fejlesztése)
Az öt éves gyerekeknél különböző módokon vizsgálják az iskola érettséget. Azok a csemeték, akiknél bármilyen eltérést, elmaradást tapasztalnak, visszatartják az oviban és fejlesztést írnak elő számukra. Ha a szakemberek (és mi otthon a szülők) azt látjuk, az átlagnál ügyetlenebb a gyerek, nem jó a kézügyessége, akkor a grafomotoros fejlesztés segíthet.
Sok szülő megrettenve hallja az óvodában, hogy az átlagnál ügyetlenebbül rajzol, ragaszt, kézműveskedik a gyereke, ezért grafomotoros fejlesztést írnak neki elő. Ilyenkor sokakban felmerül, vajon ez miféle baj, fejlődési rendellenesség. A szülő társainknak innen is üzenjük, ez az egyik legjobb, ami történhet a csemeténkkel, hiszen idejében észrevették, nem biztosan tartja a ceruzát, pontatlan a vonalvezetése, egy esetleges diszlexiát, diszgráfiát is megelőzhetnek a fejlesztő munkával, ha idejében észlelik a szakemberek a bajt.
A grafomotoros fejlesztést másképp nevezhetnénk egyszerűen kézügyesség fejlesztésnek is. Persze ennél sokkal többről van szó. Játékos mozgással, különböző és egyszerű rajzos feladatokkal fejleszthető a finommotorika koordinációja. Az 5-7 éves gyerkőcöknél ez különösen fontos időszak, hiszen ekkor épülnek ki az ezért felelős agyi struktúrák, idegpályák.
A fejlesztés során a gyerekek megtanulják, miként tartsák biztosan és szépen a ceruzát, ecsetet, tollat. Elsajátítják a biztos vonalvezetést a pontos vonalkapcsolást. Megtanítják őket, hogy balról jobbra haladunk írás és olvasás közben. Megtanulják, hogy a különböző formákat hogyan tudják különböző méretekben lerajzolni. Kialakítják a megfelelő ritmusérzéket, a sorrendiség tartását. A kicsik térbeli koordinációja is stabillá válik, képes lesz a helyes viszonyok kifejezésére szóban és írásban, valamint ennek megtartására is.
A gyakorlások során igen sokféle és érdekes feladattal találkoznak az óvodások, ami különösen izgalmassá teszi számukra ezt a foglalkozást. A légzőgyakorlatokon, relaxáción, kéz- és ujj tornáztatáson keresztül a különböző tornagyakorlatokon, keresztezett nagymozgásos feladatokig mindenfélét elvégeznek. Színeznek, rajzolnak, nyomdáznak, kézműveskednek. A fejlődés már néhány óra után érzékelhető és szembe tűnő.
Otthon a cipőfűzéssel, gyöngyfűzéssel, cipzár behúzással, ruhagombolással, csomókötéssel tudunk gyakorolni észrevétlenül.
Fotó:
sxc.hu
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!
Hogyan kezeljük a testvérkonfliktusokat
Amikor megszületett a kistestvér és a nagyfiam kezébe adtuk, boldogan gondoltam arra, hogy milyen jó testvérek lesznek majd, mennyire szeretik és segítik majd egymást. Akkor nem jelent meg lelki szemeim előtt a sok vita, veszekedés köztük, állandó féltékenység, sok konfliktus, amelyeket most napi szinten próbálok hárítani, megoldani. Vajon mi áll a testvérkonfliktusok hátterében és hogyan segíthetünk rajtuk?
Sportszülők
Foci, kosárlabda, kézi, futás, úszás… Sportszülőnek lenni nem nehéz, de nagyon nemes küldetés. Mivel jár, ha sportoló gyermeked van?
Az okoseszközök hatása a gyerekek viselkedésére
Az okostelefonok használata a legújabb tanulmányok szerint komoly viselkedési problémákat okozhat a gyerekeknél. Egy brit kutatás megerősítette azt a kijelentést, mely szerint az okostelefonok használata hosszútávon szorongást, depressziót és más mentális problémákat is okozhat.
A pozitív fegyelmezés
A pozitív fegyelmezés egy olyan új nevelési szemlélet, amelyben egyszerre érvényesül a kedvesség és a határozottság. Miért mérföldkő a pozitív fegyelmezés a nevelésben?