Úgy vásárolunk, ahogy akarják?
- Dátum: 2014.01.27., 10:21
- akció, bevásárlás, bevásárló központok, reklám
Sokszor nem is gondolunk bele, hogy az üzletekben semmi sincs csak úgy, véletlenül elhelyezve. Főleg a nagy bevásárlóközpontokban komoly, előre kidolgozott stratégiával torpedóznak minket, befolyásolják döntéseinket, és szükségleteket keltenek bennünk.
Gyakori kutatási téma a bevásárlási szokások feltérképezése, és annak vizsgálata is, hogy a vásárlás közben milyen arányban hozunk érzelmi és racionális döntéseket.
Minden egyes döntés energiát igényel, vásárlás során ez az igénybevétel fokozódik (apróbb, de sok- sok döntés), és ráadásul óriási információtömeg is zúdul ránk az üzletekben. Az agyunk tehát hamar elfárad, így választásainkat egyre inkább külső tényezők (akciók, érzékszervekre ható reklámfogások) fogják meghatározni.
Ezért aztán nem meglepő, hogy a vásárlók 20%-a akkor is megveszi az akciós terméket, ha az valójában nem is kedvezményes (drágább, mint a többi termék), és az is gyakori, hogy az „egyet fizetsz, kettőt kapsz” akció ellenére csak egy terméket tesznek kosarukba a vásárlók.
Átlagosan a vásárlás első 20- 30 percében tudunk koncentrálni, vagyis racionális döntéseket hozni, ezt követően elkezdünk agyunk érzelmi részével gondolkodni, pontosabban sodródni. Persze az sem mindegy, hogy eleve milyen fáradtsági szinten vágunk bele a nagybevásárlásba, és bizonyos módszerek segíthetnek tudatosabb vásárlást véghezvinni. Például, előzetes lista összeállításával csökkenthetjük a reklámok befolyásoló hatását, és ezzel némileg agyunkat is tehermentesíthetjük. Ettől függetlenül, sok döntést kell meghozni, és a kutatók szerint 40 perc vásárlás után agyunk teljesen kimerül, a racionális döntések száma minimálisra csökken, az ár- érték arányok felmérése pedig megreked.
Fotó:
pixabay.com
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!