Úgy vásárolunk, ahogy akarják?
- Dátum: 2014.01.27., 10:21
- akció, bevásárlás, bevásárló központok, reklám
Sokszor nem is gondolunk bele, hogy az üzletekben semmi sincs csak úgy, véletlenül elhelyezve. Főleg a nagy bevásárlóközpontokban komoly, előre kidolgozott stratégiával torpedóznak minket, befolyásolják döntéseinket, és szükségleteket keltenek bennünk.
Gyakori kutatási téma a bevásárlási szokások feltérképezése, és annak vizsgálata is, hogy a vásárlás közben milyen arányban hozunk érzelmi és racionális döntéseket.

Minden egyes döntés energiát igényel, vásárlás során ez az igénybevétel fokozódik (apróbb, de sok- sok döntés), és ráadásul óriási információtömeg is zúdul ránk az üzletekben. Az agyunk tehát hamar elfárad, így választásainkat egyre inkább külső tényezők (akciók, érzékszervekre ható reklámfogások) fogják meghatározni.
Ezért aztán nem meglepő, hogy a vásárlók 20%-a akkor is megveszi az akciós terméket, ha az valójában nem is kedvezményes (drágább, mint a többi termék), és az is gyakori, hogy az „egyet fizetsz, kettőt kapsz” akció ellenére csak egy terméket tesznek kosarukba a vásárlók.
Átlagosan a vásárlás első 20- 30 percében tudunk koncentrálni, vagyis racionális döntéseket hozni, ezt követően elkezdünk agyunk érzelmi részével gondolkodni, pontosabban sodródni. Persze az sem mindegy, hogy eleve milyen fáradtsági szinten vágunk bele a nagybevásárlásba, és bizonyos módszerek segíthetnek tudatosabb vásárlást véghezvinni. Például, előzetes lista összeállításával csökkenthetjük a reklámok befolyásoló hatását, és ezzel némileg agyunkat is tehermentesíthetjük. Ettől függetlenül, sok döntést kell meghozni, és a kutatók szerint 40 perc vásárlás után agyunk teljesen kimerül, a racionális döntések száma minimálisra csökken, az ár- érték arányok felmérése pedig megreked.
Fotó:
pixabay.com
A karácsony üzenete a rohanó világban
A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.
Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében
A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat
Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít
Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”
Az ünnepi asztal csapdái
Karácsonykor sokan tapasztalják meg a túlevést, amit gyakran bűntudat és önvád követ, pedig a jelenség jóval összetettebb annál, mint hogy „nem tudtunk megállni”. Az ünnepi időszak érzelmi terhei, a felborult rutin és a hagyományok mind szerepet játszanak abban, miért eszünk ilyenkor többet a megszokottnál. A kérdés nem az, hogy hibáztunk-e, hanem az, mit üzen számunkra a testünk és a lelkünk.
Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben
Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.