Úgy vásárolunk, ahogy akarják?
- Dátum: 2014.01.27., 10:21
- akció, bevásárlás, bevásárló központok, reklám
Sokszor nem is gondolunk bele, hogy az üzletekben semmi sincs csak úgy, véletlenül elhelyezve. Főleg a nagy bevásárlóközpontokban komoly, előre kidolgozott stratégiával torpedóznak minket, befolyásolják döntéseinket, és szükségleteket keltenek bennünk.
Gyakori kutatási téma a bevásárlási szokások feltérképezése, és annak vizsgálata is, hogy a vásárlás közben milyen arányban hozunk érzelmi és racionális döntéseket.
Minden egyes döntés energiát igényel, vásárlás során ez az igénybevétel fokozódik (apróbb, de sok- sok döntés), és ráadásul óriási információtömeg is zúdul ránk az üzletekben. Az agyunk tehát hamar elfárad, így választásainkat egyre inkább külső tényezők (akciók, érzékszervekre ható reklámfogások) fogják meghatározni.
Ezért aztán nem meglepő, hogy a vásárlók 20%-a akkor is megveszi az akciós terméket, ha az valójában nem is kedvezményes (drágább, mint a többi termék), és az is gyakori, hogy az „egyet fizetsz, kettőt kapsz” akció ellenére csak egy terméket tesznek kosarukba a vásárlók.
Átlagosan a vásárlás első 20- 30 percében tudunk koncentrálni, vagyis racionális döntéseket hozni, ezt követően elkezdünk agyunk érzelmi részével gondolkodni, pontosabban sodródni. Persze az sem mindegy, hogy eleve milyen fáradtsági szinten vágunk bele a nagybevásárlásba, és bizonyos módszerek segíthetnek tudatosabb vásárlást véghezvinni. Például, előzetes lista összeállításával csökkenthetjük a reklámok befolyásoló hatását, és ezzel némileg agyunkat is tehermentesíthetjük. Ettől függetlenül, sok döntést kell meghozni, és a kutatók szerint 40 perc vásárlás után agyunk teljesen kimerül, a racionális döntések száma minimálisra csökken, az ár- érték arányok felmérése pedig megreked.
Fotó:
pixabay.com
„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.
Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.
Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.
Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.
Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.