A mutogatás mesterei
- Dátum: 2014.02.19., 08:03
- baba korszak vége, felnőttek utánzása, másfél baba fejlődése, másfél éves kor után baba fejlődése, másfél-2 éves baba
A baba korszak utolsó szakaszához érkeztünk. A 1,5-2 éves kor közötti gyermekek fejlődése igen eltérő lehet, hiszen akad, amelyik már beszél, de olyan is, aki még csak mutogatva érteti meg magát. Viszont mindegyikre igaz, hogy a manipuláció nagymesterei, ami azt jelzi, már az akarat is kialakulóban van.
Fantasztikus korszakhoz érkeztünk, hiszen már kifejező, önálló kis emberkék szaladgálnak körülöttünk. Elképesztő képzelőerejüknek köszönhetően mindenben a játékot látják. Ha a kandallóba bedobálják az autóikat, babáikat, vagy a mosógépbe belepakolják a kis edényeiket, akkor az számukra csodás játék, ugyanakkor próbálják ezzel a felnőtteket valamilyen módon utánozni.
Ne feledjük: a példamutatás, a rendszeresség, a következetesség már ebben a korban nagyon fontos. Így hát ne hagyjuk szanaszét a ruháinkat, ha azt szeretnénk, hogy rendszeretővé váljon a gyerekünk. Minden cselekvésükben minket formáznak, formálnak, utánoznak. Ha kirámolják a konyhaszekrényt, az nemcsak kíváncsiság. Ezt látják anyától is, így ők is megpróbálnak megteríteni, vagy főzni.

Megpróbálkozhatunk azzal is, hogy feladatot adunk a csemetének. Az egyszerű utasításokat már megérti, és szívesen részt vállal a napi teendőkből, feladatokból is. Vehetünk neki kis söprűt, lapátot, vagy adhatunk neki egy rongyot törölgetni. Megláthatjuk, örömmel jön-megy majd velünk a lakásban és bár előfordulhat, hogy lassabban haladunk, szánjunk időt a gyerekre, hadd ismerkedjen a dolgokkal.
A legtöbb kicsi ebben a korban már több, egyszerű szót is mond, de az sem baj, ha még csak mutogatva érteti meg magát. Ilyenkor mindig igyekezzünk megérteni, s próbáljuk meg teljesíteni a kérését, óhaját, ne hagyjuk sírni, dühöngeni.
A babakorszak végén a gyerekekben még nem alakul ki a félelem érzet, ezért bárhová szívesen felmásznak, mindenbe beleütik az orrukat, szívesen megesznek mindent, akár a földről is. Törekednek rá, hogy egyedül egyenek, igyanak, de majd csak kétéves koruk után válnak igazán önállóvá.
A ceruzát még marokra fogják, a kanállal még nem tudnak szépen bánni, de a csipesz mozdulat már megjelenik és ezt rendszeresen használják is.
Szívesen rámolnak, imádják a tologatós, húzogatós játékokat, az építőkockákat. Adhatunk nekik pedál nélküli motort, labdát, dömpert, homokozó játékokat.
Fotó:
pixabay.com
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.