Gyerekek számolási zavarai
- Dátum: 2014.10.26., 19:17
- diszkalkulia, diszkalkulia felismerése, diszkalkulia gyógyítása, diszkalkulia tünetei, számolási nehézség, számolási zavar felismerése
A fejlesztő pedagógusok egyre többször találkoznak úgynevezett diszkalkuliás gyermekkel. Ezek a gyerekek számolási nehézséggel, zavarral küszködnek.
A diszkalkulia annyiban rokon a diszlexiával, vagy diszgráfiával, hogy egyfajta zavart, nehézséget jelez. Ebben az esetben a számok világában, a számolással, a mennyiségek becslésével akadnak gondjaik a csemetéknek.
Sokszor elkönyveljük, hogy a gyerek gyenge matekból, vagy lusta, nem tanul és emiatt kap rendre gyenge osztályzatokat ebből a tantárgyból. Pedig sok esetben arról van szó, hogy a fiatal számolási nehézséggel, zavarral küzd, egészen kisgyerek kora óta, ami sokszor rejtve maradt a szülő előtt.

Előfordulhat, hogy a gyerekünk egyszerűen nehezen boldogul a számok világában, nem érti a sajátos szókincset, nem érez rá a speciális gondolkodást igénylő matematikára. Mert látszólag nem érdekli. A szakemberek viszont megállapították, sok esetben nem egyszerűen lustaságról van szó, hanem számolási zavarról.
Azoknál a gyerekeknél, akik kicsi koruk óta ügyetlen mozgásúak, kissé suták, állandóan csetlenek, botlanak, nem érdekli őket a rajzolás, a színezés, a gyurmázás, a kirakózás, egyetlen mondókát, verset sem akarnak (sőt talán nem is tudnak) megtanulni, bizony felmerülhet a diszkalkulia lehetősége.
Fontos, hogy kisgyermek kortól odafigyeljünk ezekre a problémákra, hogy óvodás korban megtanítsuk a kicsiknek mi a kisebb, nagyobb fogalma, képes legyen az összehasonlításra, megértse a sajátos, egyedi kifejezéseket, szóhasználatot. Különböző feladatok segítségével fejleszthetjük a tájékozódást térben és időben, a balról, jobbra haladást, ami egy valamivel hosszabb matematikai példánál kulcsfontosságú lehet. Fejleszthetjük a koncentrációt, az odafigyelést, a tájékozódást is. Korai diagnózis esetén a diszkalkulián lehet javítani, s később, iskolás korban így majd nem éri kudarc a gyermeket. A nem felismerés problémája, lehetősége is fennáll, azonban az óvodában, kisiskolás korban ez a zavar abszolút fejleszthető. Érdemes tehát mielőbb szakemberhez fordulni.
Fotó:
pixabay.com
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.